Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
hifikg skrev:En kulturgärning att rädda sådana högtalare
Hoppas innerligt att någon räddade mina OD-11 en gång i tiden.
paa skrev:Jag tycker det ser ut som en plastkondensator på bilden. Den borde väl funka? Och kablarna kan väl inte vara "utslitna"?
Låter alla diskanterna?
Är kantupphängningen hel på basarna?
STDI skrev:Intressant bord. Har du snickrat det själv?
Varför höga kanter och "ursparade" hörn?
Vad är det för skivmaterial?
När det gäller terminalerna är det väl ok med dem på baksidan. Men se till så att det inte sticker ut så att de hindrar dig att ställa högtalarna nära väggen.
STDI skrev:De är för långa menar du? Kan du inte bygga en vinkel så att de pekar bakåt istället för neråt?
Har du limmat tunt virrvarrlaminat på en tjockare skiva? Var har du i så fall köpt det?
Skälet till att jag frågar är att jag har bänkar och bord i husvagnen som behöver nya ytskikt.
Perfector skrev:Carlsson ska stå i hörn om det är OA5-1.
juanth skrev:Perfector skrev:Carlsson ska stå i hörn om det är OA5-1.
Nej! Var har du fått det ifrån?
petersteindl skrev:Sonab OA-5typ1 är inte konstruerad för hörnplacering. Däremot skall den stå på golv mot vägg.
Mvh
Peter
juanth skrev:Lägg ner Perfector. Sluta sprid dina killgissningar som sanningar.
Perfector skrev:juanth skrev:Lägg ner Perfector. Sluta sprid dina killgissningar som sanningar.
Här gissas ingenting.
Det var så dom såldes på Expert i Vällingby.
Ring dit o gnäll
juanth skrev:Obegripligt hur någon kan vara så faktaresistent som du Perfector, att erkänna att man har fel är första steget i rätt riktning.
Hittills har jag aldrig sett dig erkänna det utan det blir bara fortsatt svammel.
Ingen gissning säger du. Jag håller med, det är rena lögner som förs vidare utan några som helst betänkligheter.
Killgissning är ett snällare sätt att säga det bara men nu kanske du förstår hur jag menade.
Om grönsakshandlaren förklarar för dig att det är en ny slags banan (egentligen ett hallon) så kommer du förstås att tro även det i 50 år?
Perfector skrev:petersteindl skrev:Sonab OA-5typ1 är inte konstruerad för hörnplacering. Däremot skall den stå på golv mot vägg.
Mvh
Peter
Trevligt, men så såldes dom inte då.
Då var det spridning av klang via väggar som var viktigt.
Perfector skrev:Tack Peter och andra för synpunkter.
Men varför ska jag bli hängd för att jag återger det som andra sagt?
...
Jag tänker inte ta skit för vad andra sagt till mig.
...
Andersh74 skrev:Mina bafflar har åkt upp. Hur jag än pressar går inte högtalargallret dit riktigt. Det blir glipor på sidorna. Tror det enda vettiga är att tillverka nya. Någon som vet var jag kan köpa material till detta?
Om jag får reda på det så lovar jag att placera dom rätt på pillimetern sen. Och pillimetrar är jättenoggranna!
Mvh, Anders
darkg skrev:juanth skrev:Obegripligt hur någon kan vara så faktaresistent som du Perfector, att erkänna att man har fel är första steget i rätt riktning.
Hittills har jag aldrig sett dig erkänna det utan det blir bara fortsatt svammel.
Ingen gissning säger du. Jag håller med, det är rena lögner som förs vidare utan några som helst betänkligheter.
Killgissning är ett snällare sätt att säga det bara men nu kanske du förstår hur jag menade.
Om grönsakshandlaren förklarar för dig att det är en ny slags banan (egentligen ett hallon) så kommer du förstås att tro även det i 50 år?
Jag lånar in det som signatur, det var så vackert.
juanth skrev:Ibland är du som en välmenande 5-åring fast med minst 50 års erfarenhet av mansplaining
petersteindl skrev:Andersh74 skrev:Mina bafflar har åkt upp. Hur jag än pressar går inte högtalargallret dit riktigt. Det blir glipor på sidorna. Tror det enda vettiga är att tillverka nya. Någon som vet var jag kan köpa material till detta?
Om jag får reda på det så lovar jag att placera dom rätt på pillimetern sen. Och pillimetrar är jättenoggranna!
Mvh, Anders
Det är nu du faktiskt kan leka lite. Du kan flytta upp baffeln så att det ser ut som OA5 typ2. Du har möjlighet att prova. Lådan bör fortfarande vara tät.
Mvh
Peter
Conny skrev:Det kanske går att få tag på nät här:
https://www.tidbecks.se/sv/
Enligt uppgift de som tillverkade nät till popboxen.
petersteindl skrev:Det finns en sak man skulle kunna simulera lite på. Vad händer om man inför ett basreflexrör? Man kan titta på popboxen. Jag har för mig att den har basreflexrör. Det kanske går att optimera mer än vad som var gjort för 55 år sedan.![]()
Mvh
Peter
juanth skrev:Prova lite olika lyssna eller mät om du har möjlighet. På ren känsla skulle jag testa något mittemellan de två du nämner.
juanth skrev:Mmm ok. Kanske kan någon snäll faktistian simulera åt dig om vi efterlyser det snällt här och nu?!
Eller om någon har byggt liknande.
gopnik skrev:Det svaret var inte riktat till dig. OA5 ska inte ha något rör.
Det ser för mig ut som att Andersh74 fått uppfattningen att Griffs svar till Perfector var riktat till honom.petersteindl skrev:Vilket svar menar du?
Andersh74 skrev:Tack Peter för adekvata synpunkter.
Om jag går på ett 100 mm rör som är 280mm långt, skulle det spela roll om det är ett papprör eller ett rör med rundade portar?
Andersh74 skrev:Tack Peter för adekvata synpunkter.
Om jag går på ett 100 mm rör som är 280mm långt, skulle det spela roll om det är ett papprör eller ett rör med rundade portar?
Mvh, Anders
Andersh74 skrev:Föreslår att faktiskt.io inrättar en boxningsring.
Jag ställer frågor av nyfikenhet och efter bästa förmåga. Hälften av svaren är enbart uttryck för självhävdelsebehov. Och sånt tycker inte jag är så intressant att läsa om.
Jag frågade om materialval på basreflexrör och fick detta svar;
Forumet kryllar av Carlssonkunniga människor.
Ändå kommer du med ett tvärsäkert okunnigt och missledande inlägg.
Hur kommer det sig att du hela tiden presenterar falska o påhittade uppgifter?
Tack för hjälpen är allt jag kan säga. Köper nog ngt på mediamarkt istället.
Mvh, Anders
Andersh74 skrev:Alltså vore det för mig trevligt om någon som kunde gjorde en simulering och delade med sig av resultaten.
petersteindl skrev:Andersh74 skrev:Tack Peter för adekvata synpunkter.
Mvh, Anders
Jag tror det kan bli bättre med rundade portar. Det brukar ge mindre biljud. Vilket roligt ord förresten.Om man hör bin surra så hör man biljud. Undrar om det finns samband?
![]()
Eftersom basen 9710 inte har så stor slaglängd så styr man nog aldrig ut basreflexporten för fullt. Jag är inte säker på att man har så mycket att vinna av att gå upp i portstorlek, men jag vet inte.
Stig själv bytte i sina OA-52 från rakt rör till rör med rundade portar. Så var det i fabriksbyggda Mk2.
Det verkar som om Carlssonplanet också verkar föredra basreflexrör istället för 2 hål i botten.
Ser att Gopnik hann före med bra svar.![]()
Mvh
Peter
petersteindl skrev:...
Stig själv bytte i sina OA-52 från rakt rör till rör med rundade portar. Så var det i fabriksbyggda Mk2.
...
gopnik skrev:Jo, det är slaglängden. Tryckfaktorn påverkar (främst) lådstorleken. Varken lådstorlek eller tryckfaktor påverkar portens ljudtrycksdimensionering. Den styrs av elementets pumpkapacitet, som i detta fall är mycket blygsam.
STDI skrev:petersteindl skrev:...
...
Fabriksbyggda OA52.2 hade inte rundade portar. Åtminstone inte den utvändiga. Det hade däremot OA52.3 som SSC tog fram.
jansch skrev:gopnik skrev:Jo, det är slaglängden. Tryckfaktorn påverkar (främst) lådstorleken. Varken lådstorlek eller tryckfaktor påverkar portens ljudtrycksdimensionering. Den styrs av elementets pumpkapacitet, som i detta fall är mycket blygsam.
Hur menar du?
Vid resonans (Helmholzresonansen) är belastningen som störst på högtalarelementet, samtidigt som konamplituden går mot minimum. Fasen är 180 grader, d v s när tryckvågen mot membranet når maximal effekt pressar membranet mot övertrycket.
Detta resulterar att membranrörelsen är som minst vid resonans.
Det är kraft, inte X-max som får Helmholzresonatorn att pumpa luft ur basreflexöppningen.
Att Helmholzresonatorn drivs av effekten och inte av tillgänglig konamplitud kan enkelt konstateras genom impedansen är som lägst vid resonans.
Detta kan också demonstreras enkelt.
Häng en vikt i en fjäder eller gummiband och för handen upp och ner. När "frekvensen" är rätt (vid resonans) kommer handrörelsen att minska samtidigt som kraften för att bibehålla resonans att öka. upplevelsen är att handen nästan står still men kraften är avsevärd och motriktad mot tyngdens rörelse.
Man kan också, genom att öka drivstegets "ri" (minska drivstegets dämpfaktor) konstatera att Helmholzresonatorn "pumpar" sämre. Alltså givit högtalaren sämre förutsättningar att nyttja tillgänglig effekt vid given signal.
Fråga: Menar du att vid vissa q-värden begränsar x-max portens maximala strömning i relation till tillgänglig motorstyrka?
jansch skrev:Det är kraft, inte X-max som får Helmholzresonatorn att pumpa luft ur basreflexöppningen.
Att Helmholzresonatorn drivs av effekten och inte av tillgänglig konamplitud kan enkelt konstateras genom impedansen är som lägst vid resonans.
jansch skrev:Fråga: Menar du att vid vissa q-värden begränsar x-max portens maximala strömning i relation till tillgänglig motorstyrka?
STDI skrev:petersteindl skrev:...
...
Fabriksbyggda OA52.2 hade inte rundade portar. Åtminstone inte den utvändiga. Det hade däremot OA52.3 som SSC tog fram.
Andersh74 skrev:Om jag tolkat alla geniers inlägg hyggligt så går jag på ett kortare rör med mindre area. Denna tänkte jag mig; [Aeroport 3]
Andersh74 skrev:Sen är frågan om ni tycker något ska göras åt filterkomponenterna?
gopnik skrev:Andersh74 skrev:Om jag tolkat alla geniers inlägg hyggligt så går jag på ett kortare rör med mindre area. Denna tänkte jag mig; [Aeroport 3]
Det är en fin port, men den är väldigt dyr. Särskilt i förhållande till högtalarnas värde. Fördelen med tredelade portar är att man kan kapa dem lite långa och finjustera längden i efterhand, så länge man inte limmat dem än. Men i det här fallet har du möjlighet att finjustera avstämningen genom att reglera höjden över golvet!
Jag skulle välja en mycket billigare men ändå mycket bra port och lägga mellanskillnaden på något annat. Eller i fickan. Att den är något kortare kompenseras av att den är någon millimeter trängre.Andersh74 skrev:Sen är frågan om ni tycker något ska göras åt filterkomponenterna?
Att flyta om alla lödningar kanske kan vara en idé. Jag har sett lite olika uppgifter om vad för kondensatorer som sitter i originalfiltren, men om de är av elektrolyttyp kan det vara en idé att byta. En enda kondensator per högtalare är ingen kostnad. Denna modell duger mer än väl.
Om det redan sitter en plastkondensator i filtret finns det nästan säkert ingen anledning att byta ut den.
jansch skrev:
Till slut - "Coata" INTE 9710M! Då är det enklare att slänga dom direkt! Oavsett vad vissa "experter" säger så blir dom förstörda genom att "coating" alltid höjer fs på en 9710M. Dom som "coatar" har nog varken mätt fs (före/efter) eller frekvensgång (före/efter) på en 9710M.
Finns det någon spricka i kanten så laga med tunt silkespapper eller liknande och bara där det är trasigt. Använd utspätt trälim(vitlim) eller liknande och bara lite,lite.
Håll högtalaren upp mot ljuset och titta genom hålen i korgen(chassit). På vissa ställen kommer ljuset att skina igenom små hål (typ pinholes) men så var det när dom var nya också, är det "revor" lagar man.
Andersh74 skrev:gopnik skrev:Andersh74 skrev:Om jag tolkat alla geniers inlägg hyggligt så går jag på ett kortare rör med mindre area. Denna tänkte jag mig; [Aeroport 3]
Det är en fin port, men den är väldigt dyr. Särskilt i förhållande till högtalarnas värde. Fördelen med tredelade portar är att man kan kapa dem lite långa och finjustera längden i efterhand, så länge man inte limmat dem än. Men i det här fallet har du möjlighet att finjustera avstämningen genom att reglera höjden över golvet!
Jag skulle välja en mycket billigare men ändå mycket bra port och lägga mellanskillnaden på något annat. Eller i fickan. Att den är något kortare kompenseras av att den är någon millimeter trängre.Andersh74 skrev:Sen är frågan om ni tycker något ska göras åt filterkomponenterna?
Att flyta om alla lödningar kanske kan vara en idé. Jag har sett lite olika uppgifter om vad för kondensatorer som sitter i originalfiltren, men om de är av elektrolyttyp kan det vara en idé att byta. En enda kondensator per högtalare är ingen kostnad. Denna modell duger mer än väl.
Om det redan sitter en plastkondensator i filtret finns det nästan säkert ingen anledning att byta ut den.
Jag tycker att det ser ut som en plastkondensator. Den syns här och där på bild i tråden. Gul och ful. Funderar på att montera den på undersidan baffeln om jag ändå löder om. Ska grotta ner mig i det där med coating lite, men rekommendationen på Carlssonplanet är att coata. Det är något jag aldrig gjort så det vore ju kul att testa.
Jag får se vilket rör jag går på, eftersom högtalarna än så länge kostat 0:- tycker jag att rör för 200:- är inom marginalerna. Hoppas få iväg en beställning ikväll.
Sedan väntar y-monteringen och någon slags justering av dämpningen om jag läst mig klok.
Med vänlig hälsning, Anders
ollen skrev:Hej Anders,
Du säger så här i ett inlägg tidigare i tråden:
"Nu står OA5orna från skrotbingen och spelar bredvid mina OA58. Antagligen har jag blivit halvdöv och tappat stinget i öronen men jag tycker faktiskt att dom i A-B tester låter helt ok. Jag inser att HIFI är skillnader på marginalerna och dom marginalerna är kanske för små för mina öron."
Frågan är då hur mycket jobb du ska lägga på dem.
Andersh74 skrev:1. Vilken höjd över golv tycker ni lådbotten ska ha?
2. Hur ska dämpningen ändras? Glasullen alltså. Mer eller mindre, på andra ställen?
3. Det går ett stag strax över inre mynningen på röret. Stör detta? Ska jag ta bort och flytta på det?
gopnik skrev:Andersh74 skrev:1. Vilken höjd över golv tycker ni lådbotten ska ha?
2. Hur ska dämpningen ändras? Glasullen alltså. Mer eller mindre, på andra ställen?
3. Det går ett stag strax över inre mynningen på röret. Stör detta? Ska jag ta bort och flytta på det?
1. Det beror på vilken avstämning man vill ha.Man kan börja med minst en rördiameter och minska om basen upplevs entonig.
2. Börja med att inte ändra någonting. Om basen känns tunn kan du öka mängden dämpning. Känns den i stället entonig är det sannolikt bättre att sänka höjden över golvet enligt ovan, än att minska på dämpningen.
3. Så länge det är i varje fall en rördiameter eller två mellan portmynningen och staget så skulle jag inte bry mig. Är det mindre än så skulle jag försöka åtgärda det.
gopnik skrev:Men en väsentlig del av stagets funktion är väl att hålla uppe dämpningen? Jag skulle i första hand flytta upp staget några centimeter, och även till andra sidan av den ribba som sitter i sidoväggen. Dämpningen bör inte få ligga så nära porten i vilket fall.
Vad gäller höjden är det som sagt en utgångspunkt. Du får experimentera dig fram till vad som är bra, men börja med den höjden och sänk vartefter. Om du kommer fram till att det låter bäst med stor höjd men inte står ut med det rent visuellt får du flytta porten. Antingen till någon sida av högtalaren eller till baffeln, om den får plats.
Att justera in dämpkorgen kräver nog minst impedanskurvemätningsmöjlighet (ett bättre ljudkort och ett motstånd räcker bra), och gärna en känd referens.
Perfector skrev:Nå'n sa nåt om rispapper, ett tunt lager med mjukt lim som inte stelnar.
Kanske denna någon kan upprepa sitt recept?
Perfector skrev:Annars finns ju ett element på tradera om du skulle vara missnöjd med ljudet ur den lappade.
Andersh74 skrev:Tack för tipset. Tyvärr redan tingade. Säkert av någon skurk här på forumet...
/Anders
juanth skrev:Andersh74 skrev:Tack för tipset. Tyvärr redan tingade. Säkert av någon skurk här på forumet...
/Anders
Jag har tingat 2... -> skurk-emoji här
jansch skrev:juanth skrev:Andersh74 skrev:Tack för tipset. Tyvärr redan tingade. Säkert av någon skurk här på forumet...
/Anders
Jag har tingat 2... -> skurk-emoji här
Notera att det är 9710 MC.
Alltså Ferritmagnet och något större x-max
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster