Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Maccis skrev:Den som söker finner - man kan inte få allt serverat.
Baffel skrev:Maccis skrev:Den som söker finner - man kan inte få allt serverat.
Aha så det är en skattjakt. Spännande eftersom det bara handlar bara om några brälappar som limmas/ skruvas ihop.
En sektion här på forumet om Carlsson och inga ritningar. Mysko.
Maccis skrev:Jodå - det finns ritningar.
Baffel skrev:Maccis skrev:Jodå - det finns ritningar.
....och .... länk
Vad är detta för mysko sällskap här. Leta och du kan finna skatten. Den finns för de ingivna osv.
Skippa det där tramset. Varför inte ge länkar? Jag är på en site där Carlsson diskuteras och det känns som om jag är i Sagan om ringen med massa mystik. Sprängskiss tack .
hifikg skrev:Baffel skrev:Maccis skrev:Den som söker finner - man kan inte få allt serverat.
Aha så det är en skattjakt. Spännande eftersom det bara handlar bara om några brälappar som limmas/ skruvas ihop.
En sektion här på forumet om Carlsson och inga ritningar. Mysko.
Klart det finns ritningar, men om du tror att det bara är "några brälappar" som ska sammanfogas kommer du bli överraskadSå lätt är det inte, men om ambitionen bara är att det ska SE UT som en OA52 låter det sig kanske göras enkelt. Kommer att tänka på högtalarna som såldes från skumma skåpbilar en gång i tiden. De såg hyfsat häftiga ut...
juanth skrev:OA51 info: https://www.carlssonplanet.com/forum/vi ... php?t=1854
Oa52: http://user.faktiskt.io/avr7000/dr/pdf/
Baffel skrev:Tackar för tips. Lite knepigare att bygga än jag trodde.
Varför bygger ingen, i kommersiellt syfte, Carlssonhögtalare i dagsläget? Beror det på att designen inte tilltalar köpare i dagsläget? De är väl mer intresserad av design än ljud, eller?
Patenten gällande Carlsson har ju gått ut sedan ett antal år sedan. Fritt fram att skapa replika i kommersiellt syfte.
goat76 skrev:Men var försiktig när du bygger den, det kan verka väldigt enkelt att bygga en högtalarlåda, bara några brälappar, några stag och lite lim, sen är det klart?
Nej, riktigt så enkelt är det inte och jag kan berätta för dig att det vid ett tillfälle var en känd högtalar-byggare som faktiskt försvann!![]()
Många trodde att mannen tagit semester men dagar förvandlades till veckor, veckor förvandlades till månader och folk började genuint bli riktigt oroliga för honom. Tiden gick i flera årtionden och först när ett barnbarn till konstruktören bestämde sig för att slutföra högtalarbygget så upptäcktes ett stort russin-liknande föremål i den ena högtalarlådan.
Det visade sig vara den gamla konstruktören, han hade råkat bygga in sig själv i lådan och dött.
Det var efter denna händelse som uttrycket ”gubben i lådan” kom till.
True story. Var försiktig!
darkg skrev:Baffel skrev:Tackar för tips. Lite knepigare att bygga än jag trodde.
Varför bygger ingen, i kommersiellt syfte, Carlssonhögtalare i dagsläget? Beror det på att designen inte tilltalar köpare i dagsläget? De är väl mer intresserad av design än ljud, eller?
Patenten gällande Carlsson har ju gått ut sedan ett antal år sedan. Fritt fram att skapa replika i kommersiellt syfte.
Hm, men var det inte trolig-gjort i en tråd nyligen att det föreligger copyrightskydd? Även om det skulle bedömas finnas intresse är det ju problematiskt av det skälet, plus namnet. Skulle de sälja utan namnet? Jag vet inte om det skulle bli en succé med namnet ens. En direkt replika går inte pga att elementen saknas, så det blir en nykonstruktion med besvär och kostnader och avvägning mellan replika och nytänk. Så man tappar kanske vissa kunder för att det inte är en riktig Carlsson, andra för att det är en gammal konstruktion.
Men med rättighetshavarnas goda minne skulle det antagligen gå att få till nåt, för någon entusiastisk och riskvillig individ.
Baffel skrev:darkg skrev:Baffel skrev:Tackar för tips. Lite knepigare att bygga än jag trodde.
Hm, men var det inte trolig-gjort i en tråd nyligen att det föreligger copyrightskydd? Även om det skulle bedömas finnas intresse är det ju problematiskt av det skälet, plus namnet. Skulle de sälja utan namnet? Jag vet inte om det skulle bli en succé med namnet ens. En direkt replika går inte pga att elementen saknas, så det blir en nykonstruktion med besvär och kostnader och avvägning mellan replika och nytänk. Så man tappar kanske vissa kunder för att det inte är en riktig Carlsson, andra för att det är en gammal konstruktion.
Men med rättighetshavarnas goda minne skulle det antagligen gå att få till nåt, för någon entusiastisk och riskvillig individ.
Nja. Nu var det jag som du anser trollade . Förbränningsmotorn . Det fanns patent på den. Men patentet har gått ut sedan länge . Volvo , Opel , ta valfri biltillverkare så säljer de bilar med motorer utan att ange namnet på den som sökte patent på förbränningsmotorn (än mindre betala de som anser sig ha " rättigheter" till förbränningsmotorn) som det en gång fanns ett patent på. Ett patent som sedan länge gått ur tiden. Håll detta i minnet nu. Patent som gått ur tiden
Förbtränningsmotor , men det var ju så länge sedan den uppfanns . Inget att bråka om. Men hur länge ska då patent gälla ? Det är just det som är hela poängen . Godtyckligt eller lagstifta . Norm som sedan blir lag , som fallet är idag.
Kolla PRV.
Patent gällade tekniska uppfinningar gäller 20 år
Patent gällande design 25 år
Upphovsrätt , gäller konstnärliga alster vilket inte Carlssonhögtalare omfatta av , kan vi glömma i sammanhanget .
Vad har de du nämner som rättighetshavarna rätt till? Har de rätt till något?
Baffel skrev:Javisst är det grumligt :
https://www.prv.se/sv/varfor-immaterial ... /copyright
Gillar ordet verkshöjd. Tja Carlssonhögtalalare lär nog , i många fall omfattas av just detFan vet.
"Copyright är det engelska ordet för svenskans "upphovsrätt". Upphovsrätt, eller copyright, skyddar musik, film, litteratur och annat skapande, såsom skulpturer, möbler, lampor och byggnadskonst.
Även källkoden till ett datorprogram skyddas av upphovsrätten/copyright. För upphovsrätt/copyright krävs att verket har "verkshöjd"; att det du skapat når upp till en viss nivå av originalitet. "
"Renomesnyltning "gäller när motpartern är affärs/ kommersiell vinstdrivande idkare. Vem är det i detta fall?
OA51 går ju att bygga ganska enkelt. Räcker i princip att ha en cirkelsåg (med en rät skiva som linjal), fogsvans (japansåg är bättre), rasp och sandpapper (med en lång slipkloss). Borrmaskin och sticksåg, eller en hålsåg.
Bygg ett rätblock med staget inplacerat på rätt plats.
Såga sen av "vinkeln" på lådan.
Slipa så snittet blir plant och limma sedan dit en rektangulär skiva till baffeln.
Såga ner baffeln så den följer lådkanterna.
Det blir mycket synligt ändträ så det blir svårt att måla dom så det ser helt perfekt ut. Men ska dom faneras så spelar det ingen roll.
Baffel skrev:Va va?? Kanon!! Men vänta lite. Jag har tagit över farsgubbens gamla snickarbod på landet. Måste rensa ut allt skräp och få det att fungera. Ingen värme i boa så det är ett projekt fram till våren , som det ser ut nu.
Mellan tummen och pekfingret. Ungefär hur mycket tror du ett par lådor kan gå på?
Baffel skrev:Får väl fixa en kvinna som känner för att pyssla. Annons:
Bonnlurk söker stadig kvinna. Har du traktor så är det bra.
P.s Skicka gärna bild.....på traktorn
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Axorion och 25 gäster