Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Rasmusbdk skrev:Hej
Er ved at restaurere mine OA 51. De kommer til at have ScanSpeak 8545 som baselementer.
Jeg overvejer at skifte diskanterne også, og kan se der er flere forskellige muligheder her.
Det lader til, at det nemmeste vil være at bruge Vifa D25AG, fordi der så "kun" skal skiftes en modstand i delefilteret. Til gengæld lader denne diskant ikke være til at fremskaffe længere.
De andre muligheder jeg kan finde, f.eks. ScanSpeak D2606 ser ud til at kræve flere ændringer i filteret - modstande, kondensatorer og spoler. Skal udgiften til disse medregnes, kan jeg måske lige så godt bare gå efter at finde et par brugte D25AG fra starten.
Hvad skal jeg gå efter hvis jeg vil have mest muligt for pengene?
avr7000 skrev:Om du vill ha mesta möjligt för pengarna skall du kanske vänta in att någon säljer ett OA51.3 kit till bra pris då det nu finns både OA61 uppgradering och OA51.N uppgradering att tillå. Sannolikheten att det dyker upp något på begagnatmarknaden är nu större än tidigare.
Angående att spela med de äldsta originalgrejerna (Peerless-diskant t ex) handlar till viss del om hur du/man tänkt använda högtalarna...
Jag har ett par renoverade original OA50 här hemma och kör man dessa som lounge-högtalare på svag volym låter det verkligen Carlsson och helt OK...
Vill man däremot spela musik seriöst och lite starkare bryter det ju ihop fullständigt (just i detta fall är det ju dist från det ofiltrerade baselementet) .
Stefan
Rasmusbdk skrev:avr7000 skrev:Om du vill ha mesta möjligt för pengarna skall du kanske vänta in att någon säljer ett OA51.3 kit till bra pris då det nu finns både OA61 uppgradering och OA51.N uppgradering att tillå. Sannolikheten att det dyker upp något på begagnatmarknaden är nu större än tidigare.
Angående att spela med de äldsta originalgrejerna (Peerless-diskant t ex) handlar till viss del om hur du/man tänkt använda högtalarna...
Jag har ett par renoverade original OA50 här hemma och kör man dessa som lounge-högtalare på svag volym låter det verkligen Carlsson och helt OK...
Vill man däremot spela musik seriöst och lite starkare bryter det ju ihop fullständigt (just i detta fall är det ju dist från det ofiltrerade baselementet) .
Stefan
Tak for tips! Men er det ikke billigere bare at købe D2606/920000 diskanter løs og så opgradere filtrene med nye spoler, modstande og kondensatorer? Er spolerne så dyre, at det giver mening at købe et kit?
Rasmusbdk skrev:Tak for alle jeres forslag. Har allerede købt 8545.
Har givet 600 DKK for oa51 og 800 for basser. Så opgraderingskits til 13.000 sek er langt mere end jeg ønsker at bruge på resten
Maccis skrev:51.2 diskanter:
https://www.tradera.com/item/302387/371 ... -69-06-2st
Inte jag som säljer - kommer säkert bli billiga om man nöjer sig med dem......
avr7000 skrev:Dessa diskanter på Tradera var skadade och buckliga...
Inget att ha.
Maccis skrev:Här kanske finns något:
https://hifitorget.se/visa_annons.php/s ... _85209.htm
"Jag har följande element från Scan speak om det kan
vara av intresse:
D2905/930000
15W/8530
18W/8545
(2 av varje)
Kom med vettigt bud.
Jonatan, 0723863705."
juanth skrev:Hmmm det där ser ut som mitt soffbord...![]()
![]()
Jag tror det räcker fint med ett motstånd som tål 10 W sen gäller det att hitta ett på 2 Ohm.
Du kan köpa det enklaste/billigaste keramiska du hittar för kanske 7:-/styck eller lyxa till det för 22:- (metalloxid) eller ännu mer men jag tror inte du kommer uppleva någon ljudskillnad.
STDI skrev:STDI skrev:juanth skrev:Ja angående dämpmaterialet så vill jag försöka få till något mera originallikt, Larsen har ju allt som behövs utom tid som det verkar. Kanske försöker jag klä in stenull (tycker jag det ser ut som i original) i något genomsläppligt tyg.
Frågan är vilken sort jag ska gå på?
Ja, originalet är stenull. Men det finns ju i olika densitet. Den stående skivan har högre densitet än den liggande. Jag kan kolla lite senare vilken densitet det är på dem.
Jag har mätt på tre par absorbenter:
1) original (numera mjuka från ett par OA52), klädda, dvs exakt tjocklek är okänd och vikten för tyget ingår, men bör spela liten roll vid densitetsberäkningen.
2) köpta av John 2012, klädda, dvs exakt tjocklek är okänd och vikten för tyget ingår, men bör spela liten roll vid densitetsberäkningen.
3) för några år sedan när jag hade kontakter inom branschen lät jag tillverka några absorbenter. Jag valde då tjocklek 17 mm resp 50 mm. Oklädda än så länge.
Jag har räknat på 17 resp 50 mm för alla varianterna.
För stående absorbenter gäller:
1) ca 67 kg/m3
2) ca 93 kg/m2
3) lite mer än 2:an.
För liggande absorbenter gäller:
1) ca 125 kg/m3
2) ca 158 kg/m3
3) lite mindre än 2:an.
Ta ovanstående siffror som en fingervisning. Även om densiteten skiljer mellan de olika varianterna antar jag att mina tre varianter är sinsemellan mer lika än om man jämför med de absorbenter som nu sitter i dina högtalare.
Om man ska tillverka själv är mina rekommendationer för
stående absorbenter 70 - 100 kg/m3 stenull
liggande absorbenter 125 -150 kg/m3 stenull
Normalt uppger tillverkarna inte densitet eftersom det inte är en egenskap som är viktig. Det är främst lambda-värde (värmeisoleringsförmågan) resp absorbtionsfaktorn som är viktiga. Så densiteten kan vara svår att få fram. Dessutom är toleranserna vid tillverkningen ganska stora.
STDI skrev:juanth, i dina två senaste inlägg har du tagit upp saker som gäller OA52.2. Tråden handlar om OA51.2.
Rasmusbdk skrev:Jeg er blevet super forvirret nu
Kan forstå, at mine Peerless kan være blevet dårlige over tid. Kan den skingre lyd også have noget at gøre med det manglende dæmpningspanel? For så vil jeg få bygget sådan et hurtigst muligt
RMA skrev:Rasmusbdk skrev:Jeg er blevet super forvirret nu
Kan forstå, at mine Peerless kan være blevet dårlige over tid. Kan den skingre lyd også have noget at gøre med det manglende dæmpningspanel? For så vil jeg få bygget sådan et hurtigst muligt
Dämp panelen är mycket viktig!
Försök efterlikna OA61 så mycket som möjligt, du måste ta hänsyn till bas porten dock då den sitter på baksidan i OA61
Rasmusbdk skrev:RMA skrev:Rasmusbdk skrev:Jeg er blevet super forvirret nu
Dämp panelen är mycket viktig!
Försök efterlikna OA61 så mycket som möjligt, du måste ta hänsyn till bas porten dock då den sitter på baksidan i OA61
Tak. Jeg tror jeg starter med at forsøge at efterligne standard oa51 mest muligt. Så er der en reference at opgradere ud fra![]()
Jeg har dog virkelig svært ved at finde isolering med en densitet på 80kg/m3. Synes sjældent massefylden overhovedet er oplyst. Er der mon bestemte produktnumre jeg kan lede efter?
Rasmusbdk skrev:Tak for jeres gode input!
Jeg har lidt svært ved at gennemskue, hvad markskiva hedder på dansk. Mon det er det samme som 'terrænbatts'?
https://wood-online.dk/shop/rockwool-te ... 1198p.html
STDI skrev:Rasmusbdk skrev:Tak for jeres gode input!
Jeg har lidt svært ved at gennemskue, hvad markskiva hedder på dansk. Mon det er det samme som 'terrænbatts'?
Ja.
Rasmusbdk skrev:STDI skrev:Rasmusbdk skrev:Tak for jeres gode input!
Ja.
Klart og præcist tak. Er det vigtigt at densiteten er præcist 80?
STDI skrev:Motståndet verkar motsvara de som sitter i som original.
Skillnaden på de två diskanterna är (troligen) endast frontplåten. Din variant är standard från fabrik. Den som monterades på Carlssonfabriken hade kapad frontplatta. Det behöver nog du också göra för att få plats med dem.
Här kan du läsa mer: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1918784#p1918784
RMA skrev:Du kan svara på denna annons
https://www.blocket.se/stockholm/Oa_52_ ... ?ca=14&w=3
Köpte högtalarna av honom igår, han hade orginal .2 diskanter som han inte hittade då han just fyttat och hade allt i kartonger.
Av någon anledning dök annonsen upp idag igen, kanske någon automat fuktion.
STDI skrev:RMA skrev:Du kan svara på denna annons
https://www.blocket.se/stockholm/Oa_52_ ... ?ca=14&w=3
Köpte högtalarna av honom igår, han hade orginal .2 diskanter som han inte hittade då han just fyttat och hade allt i kartonger.
Av någon anledning dök annonsen upp idag igen, kanske någon automat fuktion.
Och igår lades de upp ytterligare en gång. Var det verkligen dem du köpte?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster