Morello skrev:juanth skrev:De är vad jag hört av helt ok kvalité så du behöver nog inte byta av hållbarhetskäl. Möjligen om du vill uppgradera och köra med basspole i folie och en lyxigare kondensator för det lilla sista extra i ljudkvalitet.

Vad är det för extra man får? Lägre distorsion? Mer adekvat frekvensgång eller något annat?
Jag är ju ingen kabel/tweak - troende utan har allt som oftast en, får jag hoppas, sund ingenjörsmässig inställning till det här med min hifi-hobby...
När vi tog fram OA51.N lysnade vi en himla massa (och mätte)
Byte från en 1.2 mm 1 mH spole till en 12 gauge 1 mH foliespole ger en tydligt hörbar skillnad (som jag är övertygad om att du också skulle "höra/erkänna"

)
Skillnaden är att det blir "mindre" bas i den meningen att den blir tightare och mindre "svullen/rund" på ett otvetydigt positivt sätt. Förmodligen en skillnad som inte syns i si eller så många dB skillnad i frekvensgången i en mätning av basen men det händer väl nåt med hur ljudet startar/stoppar - klingar av.
Byte av seriekonding till 12dB/oktav diskantfilter ger en mycket mer subtil och liten skillnad.... det blir lite mer "luft" runt olika ljud, lättare att separat urskilja vissa ljud, det låter i princip som om man sänkt volymen en smula vilken man ju inte gjort så det bör vara fråga om en lite lite lägre distortionsnivå,
Har du vägarna förbi Trollhättan är du välkommen så skall jag försöka demonstrera det för dig på OA51.N
Mvh
Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.