avr7000 skrev:petersteindl skrev:Vinylcalle skrev:Angående högtalarna som nu säljs av oss/Rehifi så finns ett par saker att påpeka.
Nummer 1: Ingenstans skriver vi att det skulle finnas någon koppling till Stig Carlsson.
Nummer 2: Vi säljer högtalarna så billigt det går och fortfarande få ihop det.
Vilka fler tillfällen behöver man lägga in en varning. Moderna JBL: James B Lansing lever tyvärr inte längre och hade inget med denna produkts framtagande att göra.
QUAD: Peter Walker är sedan länge bortgången, numera finns det inget brittiska kvar i QUAD det görs i Kina.
Modern Thorens: Thorens är sedan många år inte alls samma företag som under sin storhetstid, det är snarare en Dual.
Audio Research: Kom och köp en äkta italiensk produkt, made in usa.
Och varför inte låta Volvo annonsera med: Kom och köp en bil som berikar den kinesiska diktaturer.
Avslutnings vi lovar jag att den kund som köper högtalarna och känner sig blåst kan lämna tillbaka det. Ja det kan man ju på alla vara begagnade produkter iofs.
Mvh Carl
Jag är inte säker på att du resonerar rätt här. Ordet "Carlsson" är ett registrerat ordvarumärke i varugrupp rörande högtalare. Det spelar ingen roll vem som konstruerat högtalarna och inget annat spelar någon roll heller förutom just namnet "Carlsson".
Sedan är frågeställningen huruvida man får använda varumärket Carlsson vid försäljning av enstaka begagnade högtalare. Jag vet inte hur sådant regleras.
Det enda man tar hänsyn till är förväxlingsbarheten mellan olika varumärken då det gäller eventuellt varumärkesintrång. I det här fallet, för 500 spänn, så är det tveksamt om det finns något case även om det är så mycket varumärkesintrång som det någonsin kan bli. Enda case som finns är eventuellt arga konsumenter som tagit parti.
Man kan ju möjligtvis hävda att dessa är de klassiska äkta oäkta Carlssonhögtalarna:
Mvh
Peter
Det måste väl ändå ha någon betydelse att de såldes under namnet Carlsson innan Carlsson var inregistrerat som Stig Carlssons varumärke (drivet och bekostat av John Larsen...)
Carlssonhögtalare dyker upp...
Pantzar lämnar in varumärke Carlsson.
Det upptäcks och Stig, LTS, vänner till Stig och John Larsen bestrider varumärkesregistrering och ordnar en ny i Stigs namn...
Carlsson var naturligt vis ett "varumärke" fullt anknutet till Stig redan innan det var registrerat men det åtnjuter väl inget skydd utan registrering?
Frågar åt en kompis....
Stefan
Ett inarbetat varumärke är ett rättsskydd och det är det även utan en registrering hos PRV. Det var just det faktum att varumärket var inarbetat som Stefan Pantzar i princip förlorade på. Men det skall ju till en rättstvist för att bevisa att varumärket är inarbetat. Det var då som alla närmast sörjande skrev sina vittnesbörd. Det är också så att om varumärket inte använts eller marknadsförts gentemot den kundgrupp som tillhör potentiella köpare på 5 år så kan varumärket falla och då kan någon annan korp vara framme och det var denna klausul som Stefan Pantzar ville nyttja.
I fallet med Carlsson och de varumärken som Pantzar lämnat in ansökan om varumärkesregistrering 1994-10-03 så gick John Larsens Advokat i svaromål 1995-09-29.
Från 1989 då LEAB lade ner distributionen av Carlssonhögtalarna så fanns Carlssonhögtalarna inte på marknaden via butiker.
Dock kunde John Larsen gå in i svaromål och intyga att det efter LEAB:s tid, Carlssons distributör fram till 1989, fortsatt gjordes marknadsföring för uppgraderingssatserna samt att de sista Carlssonhögtalarna i den vevan marknadsfördes och såldes ut långt senare än 1989. Det kan ha varit 1991, men jag minns inte.
1995-10-06 blev Varumärkesansökningarna förklarade som vilande hos PRV. Det betyder att ingen registrering ännu skett.
Efter Stigs bortgång den 8 mars 1997 så tog SSC upp ärendet via Advokat, samma Advokat som blev godkänd som God man av Kammarkollegiet att företräda Allmänna Arvsfonden vid bouppdelningen. Advokaten var ju även min Advokat sedan 1980 och det var i mina tidiga samtal med honom som jag dryftade bildandet av Stiftelse och vad som skulle kunna göras, d v s innan eller i samband med att Stiftelsen SSC "konstituerade" sig så gick Advokaten till verket. Vi var ju från början bara en arbetsgrupp som jag drog igång vid gravölen efter begravningsceremonin.
Efter det att Stiftelsen registrerades och SSC 1998-06-22 fick godkänt av Kammarkollegiet och Allmänna Arvsfonden att överta dödsboet Stig Carlsson så kunde vi 1998-10-02 lämna ett Svaromål till PRV och återuppta ärendet gällande varumärkesansökningarna och snabbt nå en överenskommelse med Stefan Pantzar 1999-01-22.
Därmed övertog Stiftelsen varumärkesansökningarna från Stefan Pantzar. OBS! Ingen varumärkesregistrering hade ännu skett!
1999-02-19 blev varumärkesansökan registrerad och registreringen publicerad och det var SSC som stod som ägare till registreringarna.
I realiteten har Stefan Pantzar därför aldrig varit ägare till registreringarna.
Registreringarna och alla papper gällande Stiftelsen undertecknades av mig och ordföranden och vissa papper även av Bertil Alving.
Jag var själv Förrättningsman gällande bouppteckningen och skrev under bouppteckningen. Jag är ganska insatt i ärendet.
Då man gör en sådan här överenskommelse med motpart så ligger det i sakens natur att man även godkänner att befintliga varulager som motparten Stefan Pantzar förfogar över får säljas ut under varumärket Carlsson men att det under inga omständigheter får göras koppling till Stig Carlsson eller tillverkas fler sådana högtalare under namnet Carlsson. Ju snabbare högtalarna såldes ut desto snabbare kunde man lägga ärendet bakom sig. I och med att varumärkesregistreringarna beviljades SSC, d v s inte Stefan Pantzar, så var det överenskommet att SSC beviljar Stefan Pantzar att sälja ut befintliga varulager under varumärket Carlsson.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.