Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Kermit116 skrev:Bengalo,
Ett par spelfärdiga OA-51.N är enligt min egen erfarenhet avsevärt dyrare än 10tsek, givetvis beroende på vad man fått betala för ursprungslådorna, jag betalade 6500 för mina 51or och sålde de gamla elementen för totalt 1200, netto 5300, sen tillkommer element, filter, helig filt, mm och betalningen till Cancerfonden och att ngn ska göra jobbet. Totalt landade mina på 14. Juanth sålde sina för, tror jag, 10500. Den som köpte dom gjorde ett kap.
FBK skrev:...
Bättre det än att de hänger på väggen hos någon som inte "fattar" att de är mycket bättre än 52.2 originalet.....![]()
Nästan så man skulle vara tvungen att göra ett besök och gör "allt rätt" så sanningen kommer fram![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Kermit116 skrev:FBK skrev:...
Bättre det än att de hänger på väggen hos någon som inte "fattar" att de är mycket bättre än 52.2 originalet.....![]()
Nästan så man skulle vara tvungen att göra ett besök och gör "allt rätt" så sanningen kommer fram![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Jag har sagt det privat förr och säger det öppet nu: Han vågar inte ge OA-51.N bästa möjliga förutsättningar eftersom han är rädd för resultatet. Du vet ju var den källaren ligger så åk Du dit och ställ upp de två dämpskivorna som ligger i ett hörn. Se till att han ställt 51-orna på stativen jag skickat med också och kanske borde jag skicka med Dig en påse SD-kuddar också.
Chris71 skrev:Jag tror absolut att det finns folk som kommer bli jättenöjda med denna uppgradering, helst om man redan äger ett par 116 och kanske redan är lite sentimentalt anknuten till dem.
Men om man jämför i absoluta tal hur mycket OA välljud man får för pengarna så skulle jag nog hålla 2-3 andra uppgraderingar betydligt högre.
OA51.N borde rimligtvis hamna på runt 10.000Sek om man behöver köpa rubbet.
OA50.SB här kan man nog komma undan med 6-7000Sek om man är nöjd med 2vägs högtalare lägger man till 2st SB23MLFC basar så landar man på ca 11.000
OA52 finns goda möjligheter att för ungefär samma pengar som för 116 lyfta upp till någon trevlig version.
Jag är naturligtvis glad att det finns många som håller liv i de ursprungliga OA högtalarna och det som skänker spelglädje är ju den bästa högtalaren, dock tror jag att det kan finnas mer välljud för pengarna om man tittar på de lite yngre modellerna.
Bengalo skrev:Chris71 skrev:Jag tror absolut att det finns folk som kommer bli jättenöjda med denna uppgradering, helst om man redan äger ett par 116 och kanske redan är lite sentimentalt anknuten till dem.
Men om man jämför i absoluta tal hur mycket OA välljud man får för pengarna så skulle jag nog hålla 2-3 andra uppgraderingar betydligt högre.
OA51.N borde rimligtvis hamna på runt 10.000Sek om man behöver köpa rubbet.
OA50.SB här kan man nog komma undan med 6-7000Sek om man är nöjd med 2vägs högtalare lägger man till 2st SB23MLFC basar så landar man på ca 11.000
OA52 finns goda möjligheter att för ungefär samma pengar som för 116 lyfta upp till någon trevlig version.
Jag är naturligtvis glad att det finns många som håller liv i de ursprungliga OA högtalarna och det som skänker spelglädje är ju den bästa högtalaren, dock tror jag att det kan finnas mer välljud för pengarna om man tittar på de lite yngre modellerna.
Jag får väl helt enkelt köpa ett par OA-5X och provlyssna här hemma, vågar man fråga om man ska prova ett par Larsen 8 med när man ändå håller på?
Imperial-Blomman skrev:Nu har bygget stått lite still ett tag då ja ska byta diskanterna mot 3xT22 å 3XSeas
å väntar påp 3D printade fästen för Seas diskanterna.
Imperial-Blomman skrev:Nu blir ja halshuggen av Carlssonisterna när ja blandar in soft domar i OA-116.
olaume skrev:...
Så det blev att renovera mina OA116, dels seriös renovering av baselementen, dels (vilket nog strängt taget var onödigt) byte till T22 och nya filter. Och ja, nu lät de verkligen bra, riktigt bra.
...
...
Men nu har jag ju ändå mina OA116 som jag tänker behålla livet ut och egentligen är väldigt nöjd med, i synnerhet i kombo med OD11, men det är klart, att visst lockar det ändå att lyfta dem ännu lite mer. Basen, som sagt välkänt slank men enligt min mening ändå inte fullt så illa som en del vill göra gällande. Mellanregistret har jag tidigare upplevt som ett under av renhet hos Carlsson i jämförelse med andra trevägare jag hört, inte minst Mirsch allmänt trevliga men klart färgade (med mellanregisterelementet i liten plastburk), men visst kan man ibland ändå ana en viss färgning som det vore kul att komma ifrån, när den rätta uppgraderingen kommer. Frågan är om den har gjort det nu, eller om det är bättre att vänta lite till...
Imperial-Blomman skrev:Nu blir ja halshuggen av Carlssonisterna när ja blandar in soft domar i OA-116.
Men ja kör på å testar å funkar d inte som ja tänkt mej så blir d T22 bara.
Min tanke e å köra 3xT22, dom som e riktade direkt mot lyssnings position.
Å låta 3x https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... fnc-g.html
ta hand om den den rundstrålande delen i diskanten.
Ja gör nya diskant bafflar åsså blir de 2lr fler delningsfilter t diskanterna.
Vet ännu inte hur å var ja ska dela Seas diskanterna.
De e lite trial and error här.
Ja har hört OA-2212 m bara dessa Seas diskanter å gillade de ja hörde i toppen.
Men ja saknade lite kropp i nedre diskant registret som T22 e överlägsen på jäntemot domar.
Min tanke e å kombinera dessa två diskant typer för att få de bästa av två världar.
Å då få dom lite piggare i högsta topp i diskanten
Men de kan likagärna bli pankaka å problem m att dom interagerar å förstärker bla lobing.
Va ja vet så har ingen provat detta på OA-116 lr nån annan 70tals modell.
Hursom helst så går de å återställa dom t helt orginal å ja har kantat om orginal elementena.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster