Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Nattlorden skrev:Ny adapterplatta då också. Vad ligger de diskanterna på? 1500-2000/styck eller ännu mer?
Fast filtermodifikation är nog det jag skulle vara minst sugen på....
Nattlorden skrev:Ny adapterplatta då också. Vad ligger de diskanterna på? 1500-2000/styck eller ännu mer?
avr7000 skrev:Ja här behövs verkligen adapterplatta.... annars ramlar diskanten ner genom hålet![]()
Hjalmar_Branting skrev:Nattlorden skrev:Ny adapterplatta då också. Vad ligger de diskanterna på? 1500-2000/styck eller ännu mer?
270euro/st men de verkar vara slut på soundimports.
schmutziger skrev:Hjalmar_Branting skrev:Nattlorden skrev:Ny adapterplatta då också. Vad ligger de diskanterna på? 1500-2000/styck eller ännu mer?
270euro/st men de verkar vara slut på soundimports.
Det är för paret, inte styck. Tack o lov
Hjalmar_Branting skrev:2150kr/st hos Finnarna och finns på lager.
steglund skrev:Hjalmar_Branting skrev:2150kr/st hos Finnarna och finns på lager.
"2 pieces in Stock" - först till kvarn...
Hjalmar_Branting skrev:steglund skrev:Hjalmar_Branting skrev:2150kr/st hos Finnarna och finns på lager.
"2 pieces in Stock" - först till kvarn...
Bara att ta ungarnas julklappspengar och köpa en egen ljudklapp
MagnusÖstberg skrev:Samla ihop ett gäng som vill ha, så ordnar jag köp direkt från Bliesma.
steglund skrev:MagnusÖstberg skrev:Samla ihop ett gäng som vill ha, så ordnar jag köp direkt från Bliesma.
Jag är nog också med på ett par, även här med förutsättningen att projektet med filteranpassningen blir lyckat.
Administrerar du @MagnusÖstberg eller vill du att någon annan gör det?
avr7000 skrev:Filter kommer att vara "samma", elektriskt 2 ordning Butterworth vid typ 2700 Hz.
Oa51 är en låda där man lyssnar i 30 grader off-axis riktning primärt men där "on-axis" hjälper till i energirespons i rum med takreflex etc.. Har med andra ord få likheter med "vanliga" högtalare.
Elementets 30 grader off-axis respons blir då viktig.
SB26 ADC och T25A är i detta avseende ganska lika.
När det gäller kurvor ovan så skulle väl SB26 ACD köras på 7,5V för att jämföras med T34B (givet deras känslighet)
Oavsett... SB26ADC låter som en stenkross i jämförelse med T34A (OA51.Purifi) på de ganska starka nivåer jag brukar lyssna.
Vi vill se om den generellt bättre ljudkvalitén i T25A och dess större linjära slaglängd kan få OA51.N MkII att närma sig OA51.Purifi i diskant-kvalité.
Stefan
Imperial-Blomman skrev:Ja tycker att diskant nivån e lagom i 51.N.
Å där e energi toppen vid 5KHz fixxad.
avr7000 skrev:Diskantnivå i OA51.N är "perfekt" !
Högtalaren som helhet har lite "extra" botten till skillnad från äldre Carlssonhögtalare.
Detta genom att man använder en "väldigt" stor spole som "tonkontroll" och viker ner basens output så att den möter snyggt på den nivå diskanten mäktar med, med den låga känslighet den har.
Det jag retat mig på är att diskanten distar när man spelar på starka nivåer och denna dist får det att låta som om det är mer/starkare diskant.
avr7000 skrev:Diskantnivå i OA51.N är "perfekt" !
Högtalaren som helhet har lite "extra" botten till skillnad från äldre Carlssonhögtalare.
Detta genom att man använder en "väldigt" stor spole som "tonkontroll" och viker ner basens output så att den möter snyggt på den nivå diskanten mäktar med, med den låga känslighet den har.
Det jag retat mig på är att diskanten distar när man spelar på starka nivåer och denna dist får det att låta som om det är mer/starkare diskant.
*'wicke skrev:avr7000 skrev:Diskantnivå i OA51.N är "perfekt" !
Då är säkert mina öron som inte riktigt hänger med längre
Maarten skrev:För att kunna jämföra behöver frekvensgång och spridning vara under oehört god kontroll och filtren mycket väldesignade (läs, upplevda skillnader beror troligen ofta på skillnader i design och filterfunktion och inte elementen, om det inte är stora skillnader i distorsion och frekvensgång). Lägg till att branthet i filter i hög grad påverkar renhet då distorsion i diskant vid lite högre ljudtryck ökar kraftigt med flacka filter. (Även inverkan från basen uppbrytningar påverkas av filterfunktion).
Så här är skillnaden i distorstion mellan t ex sb26 och två Bliesma-varianter:
[ Bild ]
I-or skrev:Nej, frekvensaxeln relaterar till insignalen / grundtonen. Man kör in en viss frekvens i högtalaren och registrerar vad som kommer ut. Sedan skapar man ett diagram som visar hur hög andel/nivå övertonerna har vid denna frekvens. Övertonerna har alltså högre frekvenser än vad frekvensaxeln visar.
-63 dB för tredjetonen vid 900 Hz innebär att insignalen / grundtonen ligger vid 900 Hz. Tredjetonen ligger vid 2700 Hz.
Detta är för övrigt skälet till att högre ordningars distorsion inte visas i diagrammen över sådär 5-7 kHz eftersom de hamnar utanför det mätbara området. För att registrera femteton med en insignal om 6 kHz krävs en övre gränsfrekvens för mätsystemet om 30 kHz.
Hjalmar_Branting skrev:Och där ser vi i summerad form hur överlägsen Purifi är.
Överlägsen i det mesta utom prislappen….men man kan inte få allt.
avr7000 skrev:Hjalmar_Branting skrev:Och där ser vi i summerad form hur överlägsen Purifi är.
Överlägsen i det mesta utom prislappen….men man kan inte få allt.
Ja men bara delvis...
Detta är ju dist mätningarna men utöver detta måste det finnas mycket mer.
OA51.N bas låter mycket bättre (upplösning etc.) än SS18W8545.
Purifibasen går inte att jämföra med de andra överhuvudtaget.
Förbättringen i hur den återger musiken är mycket mycket större än vad som syns i dessa distmätningar.
Sterfan
juanth skrev:Vi ser även att SB17NBAC inte är optimalt att spela bas under 200Hz. Jag misstänker att linjär slaglängd dessutom är en bra bit under specifikationen. SB15NBAC (5”) har iaf visat att så är fallet i test.
När en viss gräns passeras med SB17NBAC så låter det väldigt snabbt illa.
I ett flervägssystem där det får spela över 200 Hz är det svårslaget i både pris och prestanda och kan spela betydligt högre utan att närma sig att låta illa.
petersteindl skrev:juanth skrev:Vi ser även att SB17NBAC inte är optimalt att spela bas under 200Hz. Jag misstänker att linjär slaglängd dessutom är en bra bit under specifikationen. SB15NBAC (5”) har iaf visat att så är fallet i test.
I ett flervägssystem där det får spela över 200 Hz är det svårslaget i både pris och prestanda och kan spela betydligt högre utan att närma sig att låta illa.
Detta beror på hur du vill definiera linjär slaglängd.
Man skulle kunna dela upp denna egenskap i 2 delar.
1. linjär.
2. slaglängd.
Då får man definiera båda dessa egenskaper. Sedan kan man slå ihop dessa.
Man skulle kunna definiera linjäritet där allt över 0,001 % THD är olinjärt. Sedan är det bara att mäta upp objekten ifråga och se vilka som är linjära.Lätt som en plätt.
Man skulle istället kunna definiera linjäritet där allt över 0,1 % THD är olinjärt.
Man skulle kunna definiera linjäritet där allt över 0,01 % på varje enskild delton i övertonsspektret är olinjärt.
Sedan skulle man kunna göra en vägning på varje delton, där man summerar med vägning. Vägningen skulle kunna vara korrelerat till hörselns uppfattningsförmåga gällande deltoner.
juanth skrev:petersteindl skrev:juanth skrev:Vi ser även att SB17NBAC inte är optimalt att spela bas under 200Hz. Jag misstänker att linjär slaglängd dessutom är en bra bit under specifikationen. SB15NBAC (5”) har iaf visat att så är fallet i test.
1. linjär.
2. slaglängd.
Man skulle kunna definiera linjäritet där allt över 0,001 % THD är olinjärt. Sedan är det bara att mäta upp objekten ifråga och se vilka som är linjära.Lätt som en plätt.
Man skulle istället kunna definiera linjäritet där allt över 0,1 % THD är olinjärt.
Man skulle kunna definiera linjäritet där allt över 0,01 % på varje enskild delton i övertonsspektret är olinjärt.
Sedan skulle man kunna göra en vägning på varje delton, där man summerar med vägning. Vägningen skulle kunna vara korrelerat till hörselns uppfattningsförmåga gällande deltoner.
Jag tänkte på det här testet vilket jag inser nu inte handlar om 5” nbac utan SB17CAC35-4![]()
https://www.erinsaudiocorner.com/driveu ... 17cac35-4/
Så det jag syftar på är Kippels definition av vad som är linjär slaglängd.
petersteindl skrev:juanth skrev:petersteindl skrev:
1. linjär.
2. slaglängd.
Jag tänkte på det här testet vilket jag inser nu inte handlar om 5” nbac utan SB17CAC35-4![]()
https://www.erinsaudiocorner.com/driveu ... 17cac35-4/
Så det jag syftar på är Kippels definition av vad som är linjär slaglängd.
Det som Klippel nämner är ingen definition på Linear Excursion. Det är en form av mätning som mätt upp en siffra hos ett specifikt högtalarelement.
Det som definieras är att det handlar om One-way linear excursion.
MagnusÖstberg skrev:Samla ihop ett gäng som vill ha, så ordnar jag köp direkt från Bliesma.
paa skrev:Att löda filter på parketten kan bara sluta i katastrof!
petersteindl skrev:Med 8 st OA 51 kan man sätta ihop 4 st symmetriskt vertikalt och horisontellt på vägg där dessa 4 bildar 1 kanal.
Då kan man få 2 kanaler med dubbla kvadrupla OA51.Det behövs en långvägg.
Tippar att ingen ännu lyssnat på sådan lösning, men Stig själv laborerade med kluster med 4 kolboxar och sedan med 4 st OA6 typ1 och sedan med flera OD11.
Stig skissade även på sådana lösningar med OA2212.
Jag har själv år 2022 laborerat med 2 st. Supermoddade OA2212 mot vägg d v s + 2 st som spegelhögtalare. Kunde bara lyssna i mono som 1 kanal, men redan det hade mycket stora fördelar i jämförelse med 1st OA2212 per kanal i normal stereo. Det var slående och gav en riktig tankeställare. Det ökade fokusering på röst dramatiskt samt förbättrade inspelad rumsakustik. Bägge dessa egenskaper blev bättre med OA2212 i kluster och mono. Hade gärna lyssnat på 4 st med 2 per kanal.
Skulle gärna lyssna på 8 st OA51 mot vägg i Stereo. D v s 4 st per kanal. Det kan man kalla för outside of box thinking.
Detta kan göras på flera sätt men framförallt på 2 sätt. Antingen med högtalarelementen, basarna tätt inpå varandra spelandes omlott, eller där basarna är lite särade från varandra men där diskanterna är närmast varandra. Det övre paret blir då uppochner istället för det undre paret. Eftersom portarna då går emot varandra, så får man ha ett litet avstånd mellan högtalarna. Dämpmojängen skippas helt.
Har man en stor mängd OA51:or så kan man bygga sådana OA51-kluster om vartannat från golv till tak.![]()
Den Carlssonska linjekällan a la Steindl.
avr7000 skrev:petersteindl skrev:Med 8 st OA 51 kan man sätta ihop 4 st symmetriskt vertikalt och horisontellt på vägg där dessa 4 bildar 1 kanal.
Då kan man få 2 kanaler med dubbla kvadrupla OA51.Det behövs en långvägg.
Tippar att ingen ännu lyssnat på sådan lösning, men Stig själv laborerade med kluster med 4 kolboxar och sedan med 4 st OA6 typ1 och sedan med flera OD11.
Stig skissade även på sådana lösningar med OA2212.
Jag har själv år 2022 laborerat med 2 st. Supermoddade OA2212 mot vägg d v s + 2 st som spegelhögtalare. Kunde bara lyssna i mono som 1 kanal, men redan det hade mycket stora fördelar i jämförelse med 1st OA2212 per kanal i normal stereo. Det var slående och gav en riktig tankeställare. Det ökade fokusering på röst dramatiskt samt förbättrade inspelad rumsakustik. Bägge dessa egenskaper blev bättre med OA2212 i kluster och mono. Hade gärna lyssnat på 4 st med 2 per kanal.
Skulle gärna lyssna på 8 st OA51 mot vägg i Stereo. D v s 4 st per kanal. Det kan man kalla för outside of box thinking.
Detta kan göras på flera sätt men framförallt på 2 sätt. Antingen med högtalarelementen, basarna tätt inpå varandra spelandes omlott, eller där basarna är lite särade från varandra men där diskanterna är närmast varandra. Det övre paret blir då uppochner istället för det undre paret. Eftersom portarna då går emot varandra, så får man ha ett litet avstånd mellan högtalarna. Dämpmojängen skippas helt.
Har man en stor mängd OA51:or så kan man bygga sådana OA51-kluster om vartannat från golv till tak.![]()
Jag har 6 par....och vi kan i den närmaste bekantskapen låna in 5 par till.
avr7000 skrev:Julpyssel i Carlssonfabriken
petersteindl skrev:Med 8 st OA 51 kan man sätta ihop 4 st symmetriskt vertikalt och horisontellt på vägg där dessa 4 bildar 1 kanal.
Då kan man få 2 kanaler med dubbla kvadrupla OA51.
...
Kermit116 skrev:Bara så jag förstår:
1
Med Bliesma T25 så behöver man inte karva i lådorna?
2
Om man nu ändå är ute på en slipery-sloop, vad säger sakkunskapen om Bliesma T25B istället för T25A (Hos finnarna skiljer det idag "endast" 140euro per element.)?
Kermit116 skrev:avr7000 skrev:Julpyssel i Carlssonfabriken
Så vackert så man vill gråta!
avr7000 skrev:Status är att vi har satt ihop ett par, Magnus har lyssnat en del.
Vi skall låna hem OA51.N och basstativ till dessa (OA51.N stativ).
Göra lite seriösa lyssningstester hos Magnus och hos mig...
Stackarn som lånar ut dem får låna ett par OA51.LE2![]()
Filter skall inte behövas ändras nåt är det tänkt (vi tar hand om det med ett par motstånd som t o m kan monteras på diskantens baksida.... Drop in replacement.
Dock är det så att det filter (OA51.N) som vi har till dem nu är av enkel sort och jag skall nog leta upp lite "finkomponenter" till jämförrelsen.
Stefan
distad skrev:Kermit116 skrev:avr7000 skrev:Julpyssel i Carlssonfabriken
Så vackert så man vill gråta!
steglund skrev:avr7000 skrev:Status är att vi har satt ihop ett par, Magnus har lyssnat en del.
Filter skall inte behövas ändras nåt är det tänkt (vi tar hand om det med ett par motstånd som t o m kan monteras på diskantens baksida.... Drop in replacement.
Dock är det så att det filter (OA51.N) som vi har till dem nu är av enkel sort och jag skall nog leta upp lite "finkomponenter" till jämförrelsen.
Stefan
Innebär det här att projektet är i hamn? Nu kanske jag ger mig in i något som jag inte vet vad det slutar med, men jag skulle kunna ta på mig att administrera en gruppbeställning.
Har jag förstått det rätt om följande behövs:
- Två st Bliesma T25A (alternativt T25B, om den inte kräver någon annan anpassning av filtret).
- Två st adapterbrickor från avr7000.
- Filtbit till adapterbrickan?
- Två st motstånd till filtret.
- Något mer?
Om @avr7000 bekräftar ovanstående, kan vi göra på följande sätt:
Alla som vill göra en beställning - skicka ett PM till mig eller notera här senast nästa söndag (8/12). Ange om ni vill ha T25A eller T25B. Prisuppgifter kan vi förhoppningvis få fram inom kort. Därefter sammanställer jag och ordnar en gruppbeställning.MagnusÖstberg skrev:Samla ihop ett gäng som vill ha, så ordnar jag köp direkt från Bliesma.
@MagnusÖstberg - vi får höras av. Vet du vad priserna skulle bli för ett par T25A eller T25B vid leverans direkt från Bliesma?
steglund skrev:avr7000 skrev:Status är att vi har satt ihop ett par, Magnus har lyssnat en del.
Stefan
Innebär det här att projektet är i hamn? Nu kanske jag ger mig in i något som jag inte vet vad det slutar med, men jag skulle kunna ta på mig att administrera en gruppbeställning.
Har jag förstått det rätt om följande behövs:
- Två st Bliesma T25A (alternativt T25B, om den inte kräver någon annan anpassning av filtret).
- Två st adapterbrickor från avr7000.
- Filtbit till adapterbrickan?
- Två st motstånd till filtret.
- Något mer?
Om @avr7000 bekräftar ovanstående, kan vi göra på följande sätt:
Alla som vill göra en beställning - skicka ett PM till mig eller notera här senast nästa söndag (8/12). Ange om ni vill ha T25A eller T25B. Prisuppgifter kan vi förhoppningvis få fram inom kort. Därefter sammanställer jag och ordnar en gruppbeställning.MagnusÖstberg skrev:Samla ihop ett gäng som vill ha, så ordnar jag köp direkt från Bliesma.
@MagnusÖstberg - vi får höras av. Vet du vad priserna skulle bli för ett par T25A eller T25B vid leverans direkt från Bliesma?
avr7000 skrev:Det är väl i stort sett i hamn.... det låter fantastiskt bra men jag skulle vilja göra några snabba mätningar innan jag säger Go...
radelius skrev:Jag har klonlådor OA51.LE2 som togs fram 2011(?) som sedan gjordes om till N. Behövs adapterplattan även i detta fall?
//Staffan
Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Samla ihop ett gäng som vill ha, så ordnar jag köp direkt från Bliesma.
Kanske... beror på när samt kostnad... men intresseanmälan, typ.
MagnusÖstberg skrev:Mig behöver du inte svara, jag håller inte i det hela. Jag kan stämma av prisbild efter att vi har en volym. Löser inte enstaka beställningar eller ordnar något ad hoc.
Jag har administrerat klart mina gruppköp i livet
oa51 skrev:Klart intresserad. Har lyssnat hemma hos Juanth för ett par år sedan men men var inte helt övertygad då man drog på lite med 52.N. Lyssnade på 51.P i mässmiljö och de var helt underbara i diskanten!
Bara svårt att bestämma sig för om A eller B- varianten blir bäst. När man läser test ser det ut som om aluminium domen sprider lite bättre off-axis men att B är bättre på allt annat. Mina öron är 65 år gamla....
Ni som provat IRL:
Har ni provlyssna med de olika diskanterna - intryck?
avr7000 skrev:oa51 skrev:Klart intresserad. Har lyssnat hemma hos Juanth för ett par år sedan men men var inte helt övertygad då man drog på lite med 52.N. Lyssnade på 51.P i mässmiljö och de var helt underbara i diskanten!
Bara svårt att bestämma sig för om A eller B- varianten blir bäst. När man läser test ser det ut som om aluminium domen sprider lite bättre off-axis men att B är bättre på allt annat. Mina öron är 65 år gamla....
Ni som provat IRL:
Bara så vi är på samma bana här....
Det vi talar om här är T25A (eller ev.T25B) de mäter väldigt lika.
Det du lyssnade på, på mässan var T34A.
T34A sprider jättebra och T34B sprider lite mindre bra.
wicke skrev:Vore intressant att veta vad enbart diskanterna skulle kosta vid ett gruppköp ifall man ville tillverka adapterplattan själv.
Kermit116 skrev:avr7000 skrev:oa51 skrev:Klart intresserad. Har lyssnat hemma hos Juanth för ett par år sedan men men var inte helt övertygad då man drog på lite med 52.N. Lyssnade på 51.P i mässmiljö och de var helt underbara i diskanten!
Ni som provat IRL:
Bara så vi är på samma bana här....
Det vi talar om här är T25A (eller ev.T25B) de mäter väldigt lika.
Det du lyssnade på, på mässan var T34A.
T34A sprider jättebra och T34B sprider lite mindre bra.
Vad jag förstår så sprider T25A bättre än T25B, bör man av den anledningen föredra T25A framför T25B?
Det som lockar m T25B är annars den något högre känsligheten än T25A.
Kermit116 skrev:Alla som önskar deltaga i gruppköp av Bliesmaelement får anmäla detta i separat tråd.
viewtopic.php?f=17&t=75180#p2329475
wicke skrev:Försöker hitta lämplig filt att täcka adapterplattan med. Vad tror ni om denna? https://www.tyg.se/p/filt-90-cm-3-mm-tj ... 3.0.m.html
3 mm tjock, två lager blir rätt tjocklek. 100% polyester, funkar det? eller måste det vara ull?
Chris71 skrev:wicke skrev:Försöker hitta lämplig filt att täcka adapterplattan med. Vad tror ni om denna? https://www.tyg.se/p/filt-90-cm-3-mm-tj ... 3.0.m.html
3 mm tjock, två lager blir rätt tjocklek. 100% polyester, funkar det? eller måste det vara ull?
Jag köpte precis en bit av den filten och det jag kan säga är att den är styv och har låg egen vikt så den är rimligen ganska dämpande men inte följsam för 5 öre om man vill ha den som något annat än på en plan yta.
RogerGustavsson skrev:Vill man inte ha en lite fluffig filt om den ska absorbera?
wicke skrev:RogerGustavsson skrev:Vill man inte ha en lite fluffig filt om den ska absorbera?
Så tror nog jag också, men var få tag i litet tjockare och fluffigare filt?
STDI skrev:wicke skrev:RogerGustavsson skrev:Vill man inte ha en lite fluffig filt om den ska absorbera?
Vissa Carlsson-varianter har en "slokmustasch" över diskanten. Jag saknade sådan till ett par och köpte för ett antal år sedan 5 mm (jag mätte just tjockleken) filt från Panduro. Den var väldigt lik originalet.
Nu hittar jag ingen 5 mm på Panduro men dock 3 mm. Jag kan inte garantera att det för övrigt är samma kvalitet. Men det kan vara ett alternativ.
https://panduro.com/sv-se/produkter/sy-sticka/ull-filt/filt/filt-40x40-cm-3-mm-svart-304710
STDI skrev:wicke skrev:RogerGustavsson skrev:Vill man inte ha en lite fluffig filt om den ska absorbera?
Vissa Carlsson-varianter har en "slokmustasch" över diskanten. Jag saknade sådan till ett par och köpte för ett antal år sedan 5 mm (jag mätte just tjockleken) filt från Panduro. Den var väldigt lik originalet.
Nu hittar jag ingen 5 mm på Panduro men dock 3 mm. Jag kan inte garantera att det för övrigt är samma kvalitet. Men det kan vara ett alternativ.
https://panduro.com/sv-se/produkter/sy-sticka/ull-filt/filt/filt-40x40-cm-3-mm-svart-304710
avr7000 skrev:Elementen börjar ju trilla in.
Adapterplattornna är färdiga.
De är i aluminium (olackerade) med försänkta hål där originaldiskant satt fast.
Skruvar för låda och för element skickas med.
En mall i 1 mm plåt för att skära filten skickas med
Jag har inte fått tag i filt som jag kan sälja men jag ordnar en länk till ett inköpsställe.
Plattorna kostar 350 kr för ett komplett kit till ett par OA51.
Frakt 50 kr extra.
Jag skickar en batch plattor till Kermit som kan hämtas upp tillsammans med element (ingen fraktkostnad i så fall, endast 350).
För att betala, skicka mig sett PM med adresser etc. så svarar jag med swishnummer.
Stefan
RMA skrev:Hur blir det för oss som inte bor i Stockholm?
RMA skrev:avr7000 skrev:Elementen börjar ju trilla in.
Adapterplattornna är färdiga.
De är i aluminium (olackerade) med försänkta hål där originaldiskant satt fast.
Skruvar för låda och för element skickas med.
En mall i 1 mm plåt för att skära filten skickas med
Jag har inte fått tag i filt som jag kan sälja men jag ordnar en länk till ett inköpsställe.
Plattorna kostar 350 kr för ett komplett kit till ett par OA51.
Frakt 50 kr extra.
Jag skickar en batch plattor till Kermit som kan hämtas upp tillsammans med element (ingen fraktkostnad i så fall, endast 350).
För att betala, skicka mig sett PM med adresser etc. så svarar jag med swishnummer.
Stefan
Hur blir det för oss som inte bor i Stockholm?
avr7000 skrev:Alla som skall ha plattor.... skynda er att skicka adress etc. per PM. jag åker bort nästa vecka och blir borta en månad....
Magnus2 kan sköta att skicka ut etc. när jag är borta.
Stefan
avr7000 skrev:Motstånden som behövs när man plockar ut sin SB Acoustics aluminiumdiskant ur sina OA51.N och stoppar i Bliesma T25A är (som vi kör och som vi tycker ger rätt nivå på diskanten) en modifierad L-pad på 3 Ohm parallellt över diskant och 2.2 Ohm i serie...
avr7000 skrev:6.8 och 5.6 parallellt blir typ 3 Ohm
wicke skrev:Jag köpte från Panduro efter tips från Chris71, vet inte om det är rätt, verkar ganska hård.
wicke skrev:wicke skrev:Jag köpte från Panduro efter tips från Chris71, vet inte om det är rätt, verkar ganska hård.
STDI var det som tipsade mig
Imperial-Blomman skrev:Snyggt!
Ja va å hjälpe en icke faktisktian m sina 51.N å å löda i Bliesma T25A å de spelar väldigt fint.
Han tyckte dock att diskanten var något för mycket dämpad.
Men han har en fin å tung vintage reciver så han höjde lite på diskant kontrollen så va saken biff.
avr7000 skrev:Imperial-Blomman skrev:Snyggt!
Ja va å hjälpe en icke faktisktian m sina 51.N å å löda i Bliesma T25A å de spelar väldigt fint.
Han tyckte dock att diskanten var något för mycket dämpad.
Men han har en fin å tung vintage reciver så han höjde lite på diskant kontrollen så va saken biff.
Detta har två sammankopplade förklaringar.
1. Jag gillar inte när det låter "HajFaj" diskant om högtalaren (vilket jag tycker att det gör om många högtalare).
Diskant skall bara finnas där som det låter i verkligheten och inte på något sätt "sticka ut".
Det är min preferens och nivå har därför blivit därefter.
2. De flesta diskanter låter som att det sitter en diskanthögtalare i högtalaren, man kan förnimma att den finns där. Detta beror ju på en massa saker men en av dessa saker är distortions-nivå. Bliesma diskanterna har en lägre nivå av distortion och låter därför som att "det finns mindre diskant" fast det eg. inte gör det mätmässigt och lyssnings-mässigt när man vant sig. 'I alla fall vid den delning som använd här.
Den större/dyrare/bättre T34A kan fås att "avslöja sig" och låta "diskant" om man t ex delar den så lågt som 1700 Hz (vilket borde vara möjligt).
Jag skulle säga att nivå är ganska korrekt (sen är det ju alltid en fråga om tycke o smak) och att man nästan måste vänja sig vid det "bättre/mer distortions-fria" ljudet.
Lyssna på lite olika låter och lyssna efter specifika saker som "luft" kring röster, ride cymbaler, vispar på en virvel i en jazzlåt och utvärdera.... Låter dessa saker avslaget och "filt" så är det naturligtvis fel.
Det första allmänna intrycket kan dock efter byte vara att det låter "mörkare" ( -mindre dist...)
radelius skrev:Jag tycker 51.N mk2 har en perfekt balans i registren. Detr naturligt och det intressanta i mitt fall är att Dirac inte går in och korrigerar nämnvärt i diskantområdet vilket den gjorde med förra SB diskanten.
Bra jobbat Stefan och gänget!
petersteindl skrev:Varför filt runt diskant?
Hjalmar_Branting skrev:petersteindl skrev:Varför filt runt diskant?
Bliesma har en hög kant runt diskanten, blir diffraktionsbekymmer utan filt.
Har labbat lite hemma med T25B och filt hjälper men helst vill man ha en mjuk radie som övergång.
Jag har gjort en fin radie på T34B på OA52 och det gjorde susen, T34 har lika hög kant som T25.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster