Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
data_foggen skrev:Det här är ju lysande!![]()
Är det oa51 lutning på baffeln? Eller står den rakare upp?
Nattlorden skrev:Sänkning 3dB (eller mer?) 200-2k kanske vore en idé? Går det måhända att göra med enbart justering på den undre basen?
avr7000 skrev:Jättefräsigt....
Jag har en liknande idé stående i verkstaden ....
Mirsch OM3/28 lådor där jag vrider baffel utår och sätter en ny baffel med undre bas nertill.... överdelen på denna avslutas med en triangel upptill och det blir ett Larsen hus typ för element.
avr7000 skrev:600 µF om det är 4 Ohms element, 300 µF om det är 8 Ohm
Imperial-Blomman skrev:Kul projekt!
Å kul å se att mina filter inte e värst
Prozac skrev:Härligt projekt, sånt här är ett tungt vägande skäl att vara medlem på faktiskt.io!
Chris71 skrev:Imperial-Blomman skrev:Kul projekt!
Å kul å se att mina filter inte e värst
Allt är Hjalmars fel, jag hade precis tagit fram träplattor, kattstrypare och lödkolv när han började hetsa, så då blev det överväxeln.
Chris71 skrev:Nattlorden skrev:Sänkning 3dB (eller mer?) 200-2k kanske vore en idé? Går det måhända att göra med enbart justering på den undre basen?
Den nyttjar helt ogenerat samma shunt teknologi som Larsen och OA51.N basstöd, än har jag bara skruvat ihop för att testa och få lite speltid på elementen så jag skall inte låtsas att jag kan uttala mig om vad den optimala storleken är på värdena då jag byggt på en höft och inte har någon simulering att hänvisa till.
Nu testar jag med 637uF vilket kanske är lite högt men AVR7000 kan säkert fylla i luckorna här.
Detta ingrepp är ju tänkt att bara påverka där det gör skillnad för dist och effekttålighet.
Prozac skrev:Chris71 skrev:Nattlorden skrev:Sänkning 3dB (eller mer?) 200-2k kanske vore en idé? Går det måhända att göra med enbart justering på den undre basen?
Den nyttjar helt ogenerat samma shunt teknologi som Larsen och OA51.N basstöd, än har jag bara skruvat ihop för att testa och få lite speltid på elementen så jag skall inte låtsas att jag kan uttala mig om vad den optimala storleken är på värdena då jag byggt på en höft och inte har någon simulering att hänvisa till.
Nu testar jag med 637uF vilket kanske är lite högt men AVR7000 kan säkert fylla i luckorna här.
Detta ingrepp är ju tänkt att bara påverka där det gör skillnad för dist och effekttålighet.
Utan kunskap om alla filtervarianter som finns inom Carlssonuniversumet, är det ett 2,5 vägs filter eller 3 vägs?
Chris71 skrev:...
För att tricket skall fungera så hamnar bas 0.5 i serie med huvudbasen och måste således vara av 4ohms typ och för att den inte skall bidra med output från det högre registren så förses den med ett slags LP filter i form av en kodning med stort värde parallellt med denna bas som en shunt.
...
STDI skrev:Chris71 skrev:...
För att tricket skall fungera så hamnar bas 0.5 i serie med huvudbasen och måste således vara av 4ohms typ och för att den inte skall bidra med output från det högre registren så förses den med ett slags LP filter i form av en kodning med stort värde parallellt med denna bas som en shunt.
...
Båda basarna är (väl?) 8 ohm på L8.
För länge sedan köpte jag en färdig "baslåda" som basstöd till OA52.LE. Lådan hade samma dimensioner och volym som OA52. Bestyckad med en 8 ohms SS8545 som kopplades i serie med originalbasen på 8 ohm och en 300 uF konding parallellt över 0,5-basen. Bl a Naqref var med i diskussionen om detta.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1693478#p1693478
Prozac skrev:STDI skrev:Chris71 skrev:...
...
Båda basarna är (väl?) 8 ohm på L8.
För länge sedan köpte jag en färdig "baslåda" som basstöd till OA52.LE. Lådan hade samma dimensioner och volym som OA52. Bestyckad med en 8 ohms SS8545 som kopplades i serie med originalbasen på 8 ohm och en 300 uF konding parallellt över 0,5-basen. Bl a Naqref var med i diskussionen om detta.
Blir det inte sammanlagt 16 ohm i basområdet då (dvs under shunt-kondingens område)? Eller borde jag ta helg nu?
STDI skrev:Prozac skrev:STDI skrev:Båda basarna är (väl?) 8 ohm på L8.
Blir det inte sammanlagt 16 ohm i basområdet då (dvs under shunt-kondingens område)? Eller borde jag ta helg nu?
Jag tycker det är dags att ta helg nu i vilket fall som. Men visst blir två 8 ohmare i serie 16 ohm. Men vad jag vet så är det så det är på L8. Jag har aldrig skruvat ur några element på några av mina par men jag har däremot köpt SS8545 från en som bytte element till andra. Och det var 8 ohm jag köpte.
Vad jag förstått så ökar visserligen resistensen men det motverkas av att det istället blir två element som spelar. Det ska alltså ta ut vartannat. Meningen är alltså inte få mer bas, dvs öka nivån, utan att få de två elementen att dela signalen och vardera därmed bli mindre belastade. Precis som Chris71 skrev. Jag hoppas AVR7000 kan reda ut vilka element som sitter i.
avr7000 skrev:I en “vanlig” högtalare med element framåtriktade på en baffel på en låda som står fritt ute i rum så kommer följande att hända.
Över en viss frekvens tar det utstrålade ljudet stöd i baffel och högtalaren har ett utstrålningsmönster som en halvsfär, allt ljud sprider sig ”framåt” och sprider ut sig på denna halva sfär.
När man kommer ner i frekvens till ett värde som bestäms av baffelns bredd kommer ljudet inte längre kunna ta fullt stöd i baffel och högtalaren blir under denna frekvens i princip ”rundstrålande” och den sprider ljudet på ytan av en hel sfär. Detta kan ske vid typiskt 500 Hz.
Skillnaden mellan halv sfär och hel sfär är teoretiskt 6 dB.
Högtalaren kommer att få ett fall på teoretiskt 6 dB i ljudtryck riktat framåt vid denna baffelbredds-bestämda frekvens. (”baffelstegs-fall”)
För att kompensera detta i en “vanlig” högtalare med element framåtriktade på en baffel kan man välja en extra stor spole till basen som agerar filter och även ”tonkontroll” för att vika ner utstrålat ljudtryck över ”dessa 500 Hz” i exemplet.
Man kan även göra en dedikerad dämpande high shelving filterkrets om man vill ha mer kontroll på det än bara spolens värde.
Och inte minst…. Man kan göra en traditionell 2.5 vägshögtalare där man adderar ett extra element parallellkopplat med det andra och med ett extra filter för detta som ger en ingreppspunkt som är i den aktuella högtalarens utformning lämplig för att fylla på och eliminera detta baffelstegs-fall.
En Carlsson/Larsen/hembyggd OA -högtalare har inte detta baffelstegs-fall då den står mot vägg och kan tänkas stråla ut i halvsfär hela tiden (när baffelns yta tar slut används väggen i stället)
Om man då envisas med att man vill göra en ”2.5-vägs” Carlsson/Larsen/hembyggd-OA behöver man ju inte detta extra tillskott av ljudtryck.
Skulle man göra en ”vanligt” 2.5-vägs filter konstruktion i en sådan låda skulle man får (teoretiskt) 6 dB för mycket bas vid de frekvenser som den extra basen jobbar…
Man tar då och låter elementen jobba i serie varvid de inte ”elektriskt” adderar de 6 dB vi talar om.
Låter man elementen jobba i serie på detta sätt delar de på arbetet och man sänker distorsionen.
Nu vill man inte ha alla ”baselementens” frekvenser spelandes både från toppen på lådan och även nere vid golvet.
Nyttan och behovet av distorsions-sänkande arbetsdelning är störst i basområdet.
Man konstruerar då en filterkrets som gör att den undre basen bara jobbar i basområdet.
Ett sätt att göra detta är att sätta en ”förbikopplings-kondensator” (shunt) parallellt med den undre basen.
I den lägre basen jobbar båda elementen tillsammans då impedansen i kondensator är så hög att strömmen hellre går genom det undre baselementet.
Över en viss frekvens ”öppnar” kondensatorn och strömmen börjar gå där i stället…
Denna ”öppning” sker med en branthet av 6 dB/oktav och vid en viss frekvens ”leder” kondensator ”fullt ut” och det undre baselementet har tystnat ( inga 2000 Hz komponenter av musiken nere vid golv).
Eftersom kondensatorn är som om den vore ersatt med en kopplingstråd vid de frekvenser det vanliga filtret jobbar med att dela mellan bas o diskant (låt säga 2500 Hz) påverkar den inte nämnvärt denna filterkrets.
Man kan därför ta en OA50, OA52, L4, L6, OA51 etc. och bara lägga till en extra låda med ett extra identiskt baselement och det kommer att fungera (man måste ordna så att man kan koppla in denna bas nr 2 i serie med bas nr 1 och att man då har kondensatorer parallellt med bas nr 2.
Bas återgivningen kommer att bli lite starkare och lite förändrad men det beror inte på elektriska parametrar utan på vägg-golvstöd och lite lite p g a större kon-area.
Första gången jag själv kom i kontakt med lösningen var när vi tog fram Larsen 8 och Anders Naqref förvandlade Larsen 6 till sin mustigare broder Larsen 8.
Stefan
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster