OA5-MMX som surroundhögtalare

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

OA5-MMX som surroundhögtalare

Inläggav Alexi » 2010-09-28 11:20

Ja man ska ju egentligen ha många små högtalare, men en MMX i lounge-mode borde kunna ge ett rätt brett surroundfält om man har soffan nära bakväggen och en MMX på var sidan om soffan, så borde ljudet studsa på bakvägen och sen runt i rummet och nå en väldigt diffust?
Eller kommer det bara låta som om man har surroundhögtalare i soffan?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Moment-23

Re: OA5-MMX som surroundhögtalare

Inläggav Moment-23 » 2010-09-28 16:50

Alexi skrev:Ja man ska ju egentligen ha många små högtalare, men en MMX i lounge-mode borde kunna ge ett rätt brett surroundfält om man har soffan nära bakväggen och en MMX på var sidan om soffan, så borde ljudet studsa på bakvägen och sen runt i rummet och nå en väldigt diffust?

Jag satt just och hade samma tanke :)
Blir onekligen lättare att få igenom två stora högtalare än 6-8 små här hemma...

Men jag undrar lite över delningen på MMX. Jag har fått för mig att diskanterna delas ganska högt iom att basen är en bredbandare som går rätt högt (10khz?).
Om det är så, så borde diskanternas bidrag inte bli så stort. Det blir istället bredbandarens uppgift och den kanske inte sprider på rätt sätt för ändamålet?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
kasper

Re: OA5-MMX som surroundhögtalare

Inläggav kasper » 2010-09-28 19:13

Alexi skrev:Ja man ska ju egentligen ha många små högtalare, men en MMX i lounge-mode borde kunna ge ett rätt brett surroundfält om man har soffan nära bakväggen och en MMX på var sidan om soffan, så borde ljudet studsa på bakvägen och sen runt i rummet och nå en väldigt diffust?

Hej!

Jag vet inte om mina erfarenheter går att applicera på din frågeställning. Men. Jag har använt flera par OA12 som surrounder tidigare. Till slut använde jag tre par utställda snett framför, vid sidan och bakom soffan. Tyvärr tyckte jag aldrig att jag fick till det riktigt, hur jag än gjorde. Det var först när jag fick upp högtalarna över öronhöjd, som det blev mer realistiskt. Detta gällde särskilt de högtalare som stod närmast lyssningsplats och särskilt känsligt var det i mitt fall, med de högtalare som stod bakom soffan. Men som sagt, det kan finnas andra felkällor som ställde till det för mig.

/G

MP

Inläggav MP » 2010-09-29 06:01

Kanske för att du har så högt i tak?
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-09-29 07:59

Förvisso :D
Men det jag beskriver var i ett tidigare boende med mer normal takhöjd. Jag tror att problemet uppstod när örat hamnade för nära direktljudet från mid/baselementet. Och risken att det ska inträffa är ju större med golvplacerade högtalare, jämfört med vägghängda, i alla fall som jag brukar möblera.

/G
Senast redigerad av kasper 2010-09-29 08:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2010-09-29 08:00

Ta en titt i den här tråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=240

Där finns lite idéer på vägg/surround varianter med MMX elementen.

/Jonas

Återgå till Carlsson Illuminati