OA51.LE2 ?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-06 00:19

avr7000 skrev:Vi spelade på OA51.LE2 och tyckte att det lät riktigt riktigt bra...
Bytte sedan till L6 som av olika anledningar inte stod optimalt (10-15 cm ut från basvägg) och dessa lät då "mindre kul" dvs lite burkigt och instängt i jämförelse med det vi lyssnat på innan.

Vi bytte sedan till OA51.3 och det var en stor upplevd skillnad, främst i diskanten. OA51.3´s diskant lät rörig och grovkornigare i jämförelse.

Diskantelementet i LE2 är verkligen i en klass ovanför T11 som ju sitter i både OA51.3 och L6.

Stefan

Tack för redogörelse! Jag har för mig att Naq någonstans redan skrivit att ett uppgraderingskit (diskant) för L6 i framtiden inte är omöjlig. Med lite tur har LE2 gett blodad tand...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-12-06 00:31

Glebster skrev:
avr7000 skrev:Vi spelade på OA51.LE2 och tyckte att det lät riktigt riktigt bra...
Bytte sedan till L6 som av olika anledningar inte stod optimalt (10-15 cm ut från basvägg) och dessa lät då "mindre kul" dvs lite burkigt och instängt i jämförelse med det vi lyssnat på innan.

Vi bytte sedan till OA51.3 och det var en stor upplevd skillnad, främst i diskanten. OA51.3´s diskant lät rörig och grovkornigare i jämförelse.

Diskantelementet i LE2 är verkligen i en klass ovanför T11 som ju sitter i både OA51.3 och L6.

Stefan

Tack för redogörelse! Jag har för mig att Naq någonstans redan skrivit att ett uppgraderingskit (diskant) för L6 i framtiden inte är omöjlig. Med lite tur har LE2 gett blodad tand...

Visst har det gett blodad tand men det kommer inte generera i närmsta framtiden en L6+ men kanske väl något annat...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-06 10:13

Naqref skrev:Visst har det gett blodad tand men det kommer inte generera i närmsta framtiden en L6+ men kanske väl något annat...

L4+ månde?! :o

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-12-06 11:57

Njae. :)

I a f för att återgå till tåppick så går allting utom lådorna att skaffa via Larsen. Jag vet inte vad det landar på men om man jämför med en annan konkurrent som har förfinats under åren - B&W805 så kostar den numera 45kkr. Ett par fullt uppgraderade OA-51 står sig väl mot dom men kostar (nästan oavsett vad man får betala för ett par lådor) betydligt mindre. Och kan nog leva betydligt längre än den engelska konkurrenten. :)

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-12-06 12:18

Finns det några mätningar att presentera?
Skulle gärna se distorsionsmätningar. Vore bra med en impedansmätning också för att kunna avstämma mot om jag gör egna mätningar.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-12-06 12:37

Har tyvärr inga mätningar tillgängliga här. Och ingen högtalare heller för den delen. Ska försöka presentera filtret lite senare idag så kan vem som helst bygga det.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-06 13:03

Naqref skrev:Njae. :)

I a f för att återgå till tåppick så går allting utom lådorna att skaffa via Larsen. Jag vet inte vad det landar på men om man jämför med en annan konkurrent som har förfinats under åren - B&W805 så kostar den numera 45kkr. Ett par fullt uppgraderade OA-51 står sig väl mot dom men kostar (nästan oavsett vad man får betala för ett par lådor) betydligt mindre. Och kan nog leva betydligt längre än den engelska konkurrenten. :)

Vore mycket intressant med ett LE2-kitpris (element, rör och filter (komponenter)) för den som vill spika låda själv...

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-12-06 13:22

Glebster skrev:
Naqref skrev:Njae. :)

Vore mycket intressant med ett LE2-kitpris (element, rör och filter (komponenter)) för den som vill spika låda själv...

Jag har köpt ett sånt kit av Larsen så det finns redan. Måste bara ta mig i kragen och färdigställa lådorna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-06 13:29

Var det inte någon som ev. hade "serieproduktion" av 51-lådor på G.... eller har jag drömt?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-12-06 13:36

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-12-06 14:06

Pratade med John nyss och han skulle ta fram priser för kompletta kit för den nya LE2 (men han kan leverera även till .3 och LE naturligtvis). Det bästa för alla inblandade borde nog var om man kunde samordna köpen i tiden precis som förra gången.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-12-06 16:28

Gjorde en ny tråd om uppgraderingen. Nu hoppas jag det dröjer ett tag innan det blir en ny uppgradering. :)

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati