Efter ett antal DIY-högtalare så tror jag de flesta känner igen sig med att det blir några element liggande som inte används.
I mitt fall handlar det om ett par SS 8545 och ett par SS 9300.
Eftersom jag också införskaffat mig en skaplig bänksåg och det sammanföll med ett nyvaknat intresse för Stig Carlssons konstruktioner kändes det naturligt att testa denna såg med att snickra ihop något åt det hållet. Vinklar finns det ju gott om i dessa konstruktioner! Perfekt!
Att jag inte vill kalla detta klon har sin naturliga förklaring i till att börja med att diskanten är helt fel. Sedan är lådan lite förenklad i sin konstruktion mot vad orginalet är. Men innermått/yttermått ligger väldigt nära orginalet så faller andan på ska det gå att ljudmässigt komma väldigt nära.
Syftet var som sagt inte att bygga en klon, utan meningen är att de ska fungera som bakhögtalare i min hemmabio. Därför har jag tagit mig friheten att runda av hörnen för att få en mjukare design och även då klätt dämpningarna i vitt. Även tyget framför elementen är i dagsläget vitt, men kommer att bytas till svart eller grått därför att jag inte uppnådde det enhetliga intrycket som var tänkt jämfört med dämppanelerna.
Slutresultatet blev lite av Carlsson meet Sonos!
Trots att de inte är riktigt färdiga och filtret är långt ifrån anpassat till denna konstruktion låter det riktigt bra från dessa lådor. Jag förstår att det finns väldigt mycket välljud att hämta om man löper linan fullt ut och klonar, eller skaffar sig ett par orginal.
Hoppas inte någon ser detta som ett helgerån, utan förstår tanken och valen bakom denna högtalare. Själv blev jag så tänd på detta när jag upptäckte potentialen i konstruktionen, så det troliga blir att jag byter ut diskant och filter så att jag hamnar väldigt nära en 52.2 eller 52.3.