Carlsson kopior?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Purre

Carlsson kopior?

Inläggav Purre » 2011-01-05 17:44

Någon som känner igen dessa Carlsson kopior som jag skulle säga att det är? Vände upp och ner på dom utan att finna någon information om tillverkare eller modell. I botten satt en sockerbit fastskruvad och två basportar samt fyra små gummifötter på vardera låda. Tyvärr hade jag bara mobilen med mig och inget bra ljus i lokalen. Dom hade en prislapp på 50:- iaf. Kanske skulle passa Nattlorden iaf då dom var gröna.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-05 18:20

Det finns massvis med hemmasnickrade Sonab OA5 kopior. De skall heller inte förväxlas med originalbyggsatsen OA-5k som fanns på den tiden då det begav sig.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2011-01-05 18:26

Hur vet man då om det är något att ha? Ja av elementen att dömma är det inget att ha men dom går alltid att byta.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-05 23:28

Purre skrev:Hur vet man då om det är något att ha? Ja av elementen att dömma är det inget att ha men dom går alltid att byta.

Sonab-högtalarna har ett emblem på frontsidan samt någon form av Sonab-etikett undertill. På OA5 och OA6 så skall det finnas en svart rund pinne som går upp till nätet. Jag tror inte dessa högtalare är original. Väggarna ser ut att vara tjockare. Det betyder inte att de behöver vara sämre. Lådan skulle t.o.m. kunna vara bättre byggd. Högtalarelementen syns för dåligt för att jag skall kunna se vad de är för några.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2011-01-05 23:53

Tycker mig kunna se att det är SEAS-diskanter och i så fall är högtalarna hembyggen eller "pirat"-tillverkare.

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2011-01-06 00:17

Kan ta med digitalkamera och gå tillbaka för att se om man kan få någon bättre bild :) Någon etikett/emblem eller annan märkning hittade jag iaf inte på någon sida av dom och inte undertill heller. Dom såg iaf lite härliga ut och vore inte helt tokiga egentligen om man kunde få dom fina för en billig peng :) Frågan är isf bara var dom skulle stå :roll:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-01-06 10:19

Lyssna på Rolf!

Det låter verkligen som att du skall låta dom stå kvar och leta vidare.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2011-01-07 00:12

Var och kollade på dom i dag igen och jodå diskanterna är av tillverkaren SEAS. Kollade ytterliggare en gång efter någon märkning utav något slag men nä. Basportarna undertill saknar iaf rör, bara hål rakt in i lådan. Dom var även målade gröna på undersidan. Men ja känns som om det är bäst om dom får stå kvar iaf.

Två lite bättre bilder jag tog:

Bild

Bild

henriksch

Inläggav henriksch » 2011-01-07 09:39

Klokt att låta dem stå kvar. Det finns fortfarande gott om OA5 mkII till rimliga priser i vettigt skick. De där såg ut att behöva en rejäl insats (såväl i arbete som i pengar) och om man gjort det så hade man ändå stått där med ett par kopior/hemmabyggen. Lycka till med fortsatt letande.
mvh
Henrik

Återgå till Carlsson Illuminati