Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Glebster skrev:Vee-Eight skrev:Min erfarenhet är att faktumet att de inte funkar så bra som toppsystem med basmoduler
Därför att...?
avr7000 skrev:Jag kör själv så med mitt bassystem och OA51, att jag har ett par extra lådor under OA51'orna med en extra likadan bas i ett "2.5 vägssystem, lika L8.
Stefan
Stranne skrev:Vi får väl helt enkelt kräva att Larsen/Naq tar fram en halv Larsen 8 som
vi kan använda ihop med basmoduler på ett smutt sätt. Varför inte kalla
den Larsen 4? Nej, just det - men Larsen 8/2 då? Vem mer är på?
Stefan! Du som har lite connections kan väl dryfta detta med berörda
parter...
avr7000 skrev:L8 funkar fantastiskt bra som toppsystem om man skulle vilja ha dem som det.... Dock är det ju så att L8 ju är väldigt potent och välljudande just i basområdet ner till typ 25Hz så för att det skall bli vettigt att köra dem som toppar måste man ju ha ett väldigt välljudande och väldigt potent bassystem.
Har man det får man ju en väldigt stor fördel med L8 i o m dess förmåga att hantera dynamik i området ovan delning till bassystem (typiskt 80-100Hz).
Jag kör själv så med mitt bassystem och OA51, att jag har ett par extra lådor under OA51'orna med en extra likadan bas i ett "2.5 vägssystem, lika L8.
Förr eller senare kommer jag att ge upp OA51 till förmån för L8 eller ev. framtida större Larsen modell just som toppar...
Stefan
avr7000 skrev:Just det är ju inget bassystem... alltså i likhet med OB51 eller Styrelsen Stig Carlssons projekt.
Jag har 12 slutna "OB51" och delar dessa vid typ 100Hz.
Den låda jag talar om under OA51 är en låda som jobbar i området 100-350 Hz för att ge lite baffelfalls stöd och mer konarea (bättre dynamik i området)
Tidigare körde jag samma Thiel Parner Keramikbasar i dessa som i OA51, nu kommer jag att köra SS 18W8545 i dessa lådor, kombinerat med SS revelator eller SS Illuminator i OA51.
Lådan är en OA51 utan avkapat hörn så den är väl på 18-20 liter eller så.
Lådan körs sluten (den har dock ett basreflexrör om man skulle vilja köra den som en liten basmodul till OA51 ensam)
Mvh
Stefan
Glebster skrev:avr7000 skrev:L8 funkar fantastiskt bra som toppsystem om man skulle vilja ha dem som det.... Dock är det ju så att L8 ju är väldigt potent och välljudande just i basområdet ner till typ 25Hz så för att det skall bli vettigt att köra dem som toppar måste man ju ha ett väldigt välljudande och väldigt potent bassystem.
Har man det får man ju en väldigt stor fördel med L8 i o m dess förmåga att hantera dynamik i området ovan delning till bassystem (typiskt 80-100Hz).
Jag kör själv så med mitt bassystem och OA51, att jag har ett par extra lådor under OA51'orna med en extra likadan bas i ett "2.5 vägssystem, lika L8.
Förr eller senare kommer jag att ge upp OA51 till förmån för L8 eller ev. framtida större Larsen modell just som toppar...
Stefan
Varför inte köra med L8 som fullregister och komplettera med bassystem ala Inos pi60-basstöd?
Naqref skrev:Glebster skrev:avr7000 skrev:L8 funkar fantastiskt bra som toppsystem om man skulle vilja ha dem som det.... Dock är det ju så att L8 ju är väldigt potent och välljudande just i basområdet ner till typ 25Hz så för att det skall bli vettigt att köra dem som toppar måste man ju ha ett väldigt välljudande och väldigt potent bassystem.
Stefan
Varför inte köra med L8 som fullregister och komplettera med bassystem ala Inos pi60-basstöd?
L8 är ju en L6 med inbyggt basstöd så det behövs väl inte mer?
Däremot kan man ju köra L8 delat mot basmoduler på traditionellt sätt. Då kan man få mer output i botten och djupare bas utan att tappa i basområdet mellan 100-300Hz som man skulle få med en halv L8.
Glebster skrev:Efter en stunds funderande låter det där faktiskt helt logiskt!Tack för svaret.
Meeeen, vad sägs då om ett externt basstöd ala Ino till L6? Skulle det kunna vara möjligt (/eller till och med en fördel) att med hjälp av till exempel en miniDSP låta L6orna spela "hela vägen ner" och ha två externa aktiva basenheter som hjälper till i frekvensområdet 0-80Hz (och på så sätt få fler baskällor)? Delning- och basjusteringsmöjligheter är ju tämligen goda i en miniDSP.
(Om detta är för off-topic ber jag om ursäkt men jag har försökt få svar på mina basfrågor tidigare utan att lyckas...)
avr7000 skrev:Ett externt basstöd typ som Ino till L6 är tekniskt helt möjligt...
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster