Jag kapitulerar lite i fråga om modifiering av högtalarna.
Efter att ha monterat en terminal på baksidan och dragit kablar biwirat till filtret (jag fick lossa ena benet på spolen till basen från kretskortet).
Kablarna blev EKK till allt.
Det lät inte bra.
Lite bättre blev det om man körde singlewire på den ingången till diskant och blecken till bas.
Det blev ändå inte bra, basen dog och skimret i diskanten försvann.
Bytte till en annan kabel som liknar originalet men är aningen grövre (2,5 kvadrat) och körde den från terminalen till filtret ca 20 cm, resten original.
Det lät inte bra, ingen bra bas och fortfarande ingen bra diskant.
Mellanregistret blev faktiskt lite mer öppet men resten sämre.
Bytte kabel igen mellan terminal och filter till en identisk med original, bytte kontakter på terminalen till dom som satt original på filtret i samma veva för att förändra så lite som möjligt.
Nu lät det som innan jag började ändra på något och enda skillnaden är att jag nu har en anslutningsterminal på baksidan och slipper lyfta på huven om jag vill prova någon annan kabel.
Jag har pratat med John Larsen idag och han ska skicka två metallfronter till diskanterna.
Det ska bli intressant att se vad det gör för ljudet.
Nu har jag i alla fall stillat nyfikenheten på vad som händer vid dom förändringarna jag har gjort.
Om man ska byta kablar i OA 58 ska dom tydligen vara av relativt liten area för att låta bra, ringledning hade nog varit ett bättre alternativ än EKK 1,5 kvadrat.