Kulör och typ av färg till svarta sonab/carlsson

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
rampitsch

Kulör och typ av färg till svarta sonab/carlsson

Inläggav rampitsch » 2011-02-13 13:51

Hej

Detta ämne kanske redan har behandlats, i sådant fall ber jag om ursäkt för dubbeltråd och om länken till den tråden.

Det är så att jag sitter på 2st par OA14 som är svartlackerade. Det ena paret är i riktigt fint skick, medan det andra paret har sina skavanker. Dock inte så illa att de behöver en total omlackering, utan tror det går att bättringslacka för att få skicket OK igen.

Frågan är då, vilken är den bästa färgen att bättringslacka (bättringsmåla) våra svarta favoriter i? Vill ju ha samma matthet och samma kulör.

Någon som vet?

Tackar på förhand!

MVH Rampitsch

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-02-19 18:56

Sälj det fula paret till mig, så slipper du fundera .)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2011-02-19 19:15

haha. ja, det är ju en lösning på problemet :lol:
Dock så är båda paren i behov at lite bättring, så problemet försvinner inte helt ändå.

Kontaktade Per Guldbransen gällande detta ämne, och fick detta till svar:

"Halvmatt standardsvart, vattenlöslig, tror både Alcro och övriga tillverkare funkar"

Återkommer när jag testat.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-02-19 19:21

Ok! Om du målar för dåligt på övningsparet blir det billigare för mig :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

jansch

Inläggav jansch » 2011-02-20 00:35

Vad jag förstår är det "30 glans" för både de svarta och vita. Det är väl det man brukar kalla för "sidenmatt". Jag använder alltid det.

Det är nog väldigt svårt att få en perfekt yta genom att bättra på. I det fallet hade det ju varit bättre med en helblank yta så man kunde slipa till bättringen och polera upp ytan...

Om du inte har några spruterigrejor och vill hellacka föreslår jag Biltemas lackfärg (lacknaftabaserad) med ca 10% förtunning (thinner) samt liten roller av skumgummi.
Om du håller till i någorlunda dammfri miljö, t.ex. badrum där golv och väggar "vattnas" innan, får du ett bra resultat som är jämförbart med sprutad lack.

Återgå till Carlsson Illuminati