Hej alla,
När det nu äntligen finns en plug-in-ersättning till gamla 9710, så dyker det upp ytterligare två, som jag tror, kandidater: Gradient Axis AX-08 (finns även på www.eBay.de) för 54 EUR och Seas FA22RCZ för 115 EUR hos Intertechnik.
Det är den här tomten som har gjort databladet till Gradient-elementet, så jag tog mig för att fråga honom i hans forum, vad han tror om använding i en Carlssondimensionerad basreflexlåda. Efter någon månad hade den obesvarade frågan försvunnit! Så det är tydligen inte välkommet att diskutera något annat än den byggsats han säljer ...
Som han skriver, så är Q-värdet något högt (som känt hos 9710), och det skulle ge en orimligt stor låda. Det här är vad han i stället har föreslagit: En basreflex med hornformad port, eller om det är ett horn med en väldigt stor förkammare ...
[url=http://www.intertechnik.de/Lautsprecher-Shop/Lautsprecher/Seas-Prestige/Seas-Tief-Mitteltöner/_FA22RCZ_1768,de,3630,114687]Seas-elementet upptäckte jag just också hos www.intertechnik.de[/url] . Seas latest news upplyser om att det är en variant av nostalgitrippen Exotic F8 som gjorts litet mindre nostalgisk med ferritmagnet i stället för AlNiCo för att sänka priset. I användningshandledningen föreslår man en sluten låda, eftersom en traditionellt dimensionerad basreflex skulle bli rätt stor med Vas= 134 l. Men med Carlssondimensionering, då? Den dimensionering med 70 l som nämns verkar vara "Keele no. 28", den QB3-avstämning som ger -6 dB vid avstämningen, och det kan väl vara vad man vill ha vid 29 Hz? Så vi får väl trixa med ACE och styva upp den lite; vad tycker Du, Svante?
Man har tydligen för sig att rikta FA22RCZ mot lyssnaren (det hade nog inte konstruktören av 9710!) eller litet inåt, och då behövs ett filter med begränsad lågpassverkan. Men så fin frekvenskurva som F87 har den naturligtvis inte vid 30 grader; där faller den över 3 kHz liksom 9710.