Andra 9710-ersättare?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
faulhund

Andra 9710-ersättare?

Inläggav faulhund » 2011-02-20 21:50

Hej alla,
När det nu äntligen finns en plug-in-ersättning till gamla 9710, så dyker det upp ytterligare två, som jag tror, kandidater: Gradient Axis AX-08 (finns även på www.eBay.de) för 54 EUR och Seas FA22RCZ för 115 EUR hos Intertechnik.

Det är den här tomten som har gjort databladet till Gradient-elementet, så jag tog mig för att fråga honom i hans forum, vad han tror om använding i en Carlssondimensionerad basreflexlåda. Efter någon månad hade den obesvarade frågan försvunnit! Så det är tydligen inte välkommet att diskutera något annat än den byggsats han säljer ...
Som han skriver, så är Q-värdet något högt (som känt hos 9710), och det skulle ge en orimligt stor låda. Det här är vad han i stället har föreslagit: En basreflex med hornformad port, eller om det är ett horn med en väldigt stor förkammare ...

[url=http://www.intertechnik.de/Lautsprecher-Shop/Lautsprecher/Seas-Prestige/Seas-Tief-Mitteltöner/_FA22RCZ_1768,de,3630,114687]Seas-elementet upptäckte jag just också hos www.intertechnik.de[/url] . Seas latest news upplyser om att det är en variant av nostalgitrippen Exotic F8 som gjorts litet mindre nostalgisk med ferritmagnet i stället för AlNiCo för att sänka priset. I användningshandledningen föreslår man en sluten låda, eftersom en traditionellt dimensionerad basreflex skulle bli rätt stor med Vas= 134 l. Men med Carlssondimensionering, då? Den dimensionering med 70 l som nämns verkar vara "Keele no. 28", den QB3-avstämning som ger -6 dB vid avstämningen, och det kan väl vara vad man vill ha vid 29 Hz? Så vi får väl trixa med ACE och styva upp den lite; vad tycker Du, Svante?

Man har tydligen för sig att rikta FA22RCZ mot lyssnaren (det hade nog inte konstruktören av 9710!) eller litet inåt, och då behövs ett filter med begränsad lågpassverkan. Men så fin frekvenskurva som F87 har den naturligtvis inte vid 30 grader; där faller den över 3 kHz liksom 9710.
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

jansch

Inläggav jansch » 2011-02-20 22:01

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2011-02-20 23:30

Tang Band W8-1808 eller W8-1772, ja, vilken? Q-värdena ligger på ömse sidor om vad som är optimalt för en Carlsson. Jag har sett dem på www.ebay.de : 239 EUR ... och därför inte kommenterat dem. Kurvorna verkar litet för bra för att vara sanna. Ibland kan det vara glädjesiffror på känsligheten också ...

Nej, tag en liten, 4 eller 5 tum högst, och diskantkapabel mellanregisterhögtalare, om den ska vara helt uppåtriktad som i OA-6, t.ex. Scan-Speak13M/8621 eller numera 10F/8424G00. Och så en modern, riktig bas i botten, med det Q-värde som är optimalt från början. Men släpp kravet på > 90 dB känslighet; effekt finns det gott om. Då kan man dela passivt eller aktivt, och någon baskorrektion behövs inte när avstämningen ligger en kvint under 60-talets 41 Hz. Det är det recept som har störst chanser till vinna efterföljd för en 21:a århundradets OA-6!

Lycka till

P.S. Hifi-Kit har tagit upp Silver Flute W17RC38-04, så här har Du manat till efterföljd. Grattis!
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

jansch

Inläggav jansch » 2011-02-20 23:48

Men Faulhund... Varför låter högtalarelement med LÄTT kon (10gram eller mindre för 8 tum) så mycket bättre än "moderna" bashögtalare. Spelar ingen roll vilka Q värden och kraft i motorn som är specade.

Jag menar t.o.m en Visaton BG-20 för 250:- är ju helt fantastisk i basområdet driven av ett slutsteg med positiv strömåterkoppling jämfört med t.ex. en Scanspeak eller SEAS oavsett pris...

Med fantastisk menar jag inte djupbas som låter efter man stängt av slutstegen...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-02-21 13:17

Första länken funkar bättre utan en massa punkter på slutet :) :
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8379

Användarvisningsbild
mapem

Re: Andra 9710-ersättare?

Inläggav mapem » 2011-02-21 14:42

faulhund skrev:Hej alla,
...Man har tydligen för sig att rikta FA22RCZ mot lyssnaren (det hade nog inte konstruktören av 9710!) eller litet inåt, och då behövs ett filter med begränsad lågpassverkan. Men så fin frekvenskurva som F87 har den naturligtvis inte vid 30 grader; där faller den över 3 kHz liksom 9710.

Säg inte det, jag har i min ägo en bok från Philips högst demsjälva "Desiging HiFi Loudspeakers" där det finns exempel på envägshögtalare med 9710 rakt fram mot den stackars lyssnaren. Och jag minns från den grå forntiden att som sidosystem till det famösa RT-hornet föreslogs små burkar med 9710 framåtriktade, samt en uppåtriktad diskant (det senare är jag inte helt säker på).

Båda de där elementen du hittat har ju bra mycket snyggare frekvensgång än 9710 i alla fall. Kanske man skulle testa det billigare av dem i V-1:orna....

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Andra 9710-ersättare?

Inläggav PerStromgren » 2011-02-21 15:07

mapem skrev:Och jag minns från den grå forntiden att som sidosystem till det famösa RT-hornet föreslogs små burkar med 9710 framåtriktade, samt en uppåtriktad diskant (det senare är jag inte helt säker på).

Jovisst fanns det en AD 0160T i lådan! Men det var väl två, rentav?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-21 15:08

Jag tror att man måste dra i bromsen lite. Frekvensgång kan specas on-axis men det kan också röra sig om totalt utstrålad energi. 9710 hade en kortslutningshätta i koppar i magnetgapet och något utanför.

Jag vet inte om de moderna elementen uppvisar en rakare tonkurva på den totalt utstrålade energin eller har distorsionshämmande kortslutningsanordningar såsom 9710 hade.

Utvecklingen borde ha gått framåt och med det menar jag att det borde blivit både bättre och billigare :) Är det så?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Återgå till Carlsson Illuminati