OA14, vad skall jag göra.....

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Maccis

OA14, vad skall jag göra.....

Inläggav Maccis » 2011-04-23 00:14

...med dem.
Har dem inte hemma än men de kommer att hämtas inom de närmsta dagarna.

Jag vet inget mer om skicket på elementerna än att de är spelbara. Vem vet vad det betyder?

Eftersom uppgraderingen av mina OA50 blev så lyckade vill jag ny även göra dessa burkar en god gärning.

Vill göra y-placering av diskanterna men vilka diskanter skall jag använda?
Är det bara de på Hifi kit som finns att tillgå (obi T22-oa)?
Och basen, är det endast den som finns på Hifi kit? eller finns det annat att välja på?

Filtret skall givetvis uppgraderas också.

Ge mig tips och ideer på vad som skall göras med dessa burkar.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2011-04-23 13:08

Om du vill göra dem en god gärning så skall du behålla dem i originalskick tycker jag. Så länge elementen är i gott skick (basarna behöver sannolikt omkantas) finns det knappast någon anledning att uppgradera dem enligt min ringa mening.

Användarvisningsbild
biake

vad skall du göra ?

Inläggav biake » 2011-04-24 22:07

renovera till ursprungligt skick, för sjutton gubbar ! Du kommer inte bli missnöjd. Allt annat är istället för. Om elementen är trasiga eller att dom inte går att renovera tycker jag man kan välja ersättning. Men inte annars. Du behåller värdet bättre också. Om jag väljer mellan modifierade och orginal väljer jag tveklöst original. Och du gör en god gärning också.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-04-24 22:54

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2011-04-24 23:07

Det han har gjort är ju en regelrätt uppgradering, nytt baselement, nya diskanter och nya filter. Det kostar en hel del, speciellt med tanke på att det blir 8st diskantelement á 325kr + 1600 för båda basarna. Men i vilket fall, tycker jag verkligen du ska lyssna först. Jag har 2 par OA14 som verkligen inte skäms för sig. Och vad har jag gjort? Jo, monterat nya skumkanter och lyssnat att diskanterna låter som dem ska.

Mitt råd är att först lyssna på dem i originalutförande, sedan går det alltid att göra en uppgradering. Främst är det väll då diskanterna, för byte av basen ger inget bättre ljud, förutsatt att basarna är friska (även om skumkanterna kanske behövs bytas).

MVH Rampitsch

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-04-25 09:26

Jag skall hämta dem på tisdag.

Vad jag vet så är skumkanterna hela, då de är bytta på 90-talet, men det kanske snart är dags igen.

Antar att diskanterna behöver coatas enl. Carlsson Planet.

Jag hade inte tänkt göra vid dem förrän jag lyssnat ordentligt, men det skadar ju inte att vara förberedd.

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2011-04-25 09:36

Absolut inte. Det är oftast bara bra att läsa på lite i förhand. Antar att du redan lusläst denna sida: http://www.carlssonplanet.com/oa14.php

OM kanterna byttes på 90-talet borde de vara i hyfsat skick fortfarande. Men man vet aldrig, har de stått i solen har de ju fått ett hårt liv. Det bästa är att ta tummen och trycka på skumkanten och vara lite omild, för håller dem inte för en tumme håller dem inte länge till ändå, och då är det dags för byte igen.

Ang. coatingen så finns det delade meningar om det. Tänker inte säga att det är bra eller inte, bara förtälja att det finns delade åsikter om det. TROR det var Grafpro som försökte mäta upp en förändring, men som inte fann någon skillnad mätmässigt sett.

Kul, då kan vi förvänta oss lite lyssningsintryck och foton redan på onsdag då? :wink:

MVH Rampitsch

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-04-25 10:20

Läst den sidan ja, och massor annat på CarlssonPlanet.
Även mängder av trådar här på faktiskt samt andra forum om hur man skall ta hand om sina "klenoder".

Bilder är jag dålig på, visst kan jag knäppa men jag vet inte hur jag skall lägga upp dem. Känns omständigt att använda typ Photobucket, men jag kan ju lägga upp dem på min sida på "minhembio.com".

Jag har redan mina OA50.LE lagda där.

Antar att elementen endast går att köpas på HiFi-klubben eller finns det internationella online-butiker som säljer dem?

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2011-04-25 10:42

Ja, lägg dem på minhemabio, och länka dit, brukar fungera bra.

Ja, diskanterna och basen är det ju HiFikit (och inte hifi-klubben) som säljer, och inga andra.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-04-25 11:11

rampitsch skrev:Ja, diskanterna och basen är det ju HiFikit (och inte hifi-klubben) som säljer, och inga andra.

Tycker jag är lite synd, konkurrens främjar kunderna.

Men rapport kommer, var så säker.

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-04-25 21:16

Ja, då är det tisdag imorgon.

Då kommer jag att hämta dem, spännande.

Fanns dessa möjligtvis i svart original, eller är de målade?

Vilket träslag är mest ovanlig, vad gäller OA14?

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2011-04-25 21:18

Ja, de fanns i 2 sorters svart, dels den vanliga, lackerade varianten, men också svart ask (tror jag det var). Dvs faner som är svartlackerat. Mest ovanligt vet jag inte, men jakaranda och teak var ju vanliga.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-05-01 12:46

Ja ha, då har jag lyssnat en stund....

Låter sådär, nejdå, helt klart OK för att vart 35 år gamla.

Skulle vara kul att få tag i CT62, men de verkar vara slut sedan länge.

Står i valet och kvalet.......renovera eller inte renovera.....

Är ju lite sugen men det kostar pengar.....

Hmmmm.........

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2011-05-03 00:15

Jag köpte ett par OA14 för drygt ett år sen som jag renoverat. Slipade lådan å oljade dom ett par gånger, blev riktigt snyggt. Basarna va kass å omkantning hade jag ingen lust med men sambon åker till Stockholm då å då så hon fixade nya på Hifikit.

Nu funka dom men det lät väl sådär så jag funderade på å löpa linan ut å byta diskanterna oxå. Obi T22 var restnoterade sen ett tag men jag ringde till Hifikit å fråga när dom skulle komma in å då visade det sig att dom råkade ha så många som jag behövde, 8st + 4st till en av mina söner, så jag slog till.

Hela kalaset blev ju lite kostsamt, jag hade fått ett par nya högtalare för samma pris men lite spännande va de allt å höra hur det blev med som nya elementen. Å det kan jag säga direkt, efter en tids inspelning så lät det riktigt bra. Obi T22 spelar fullständigt skjortan av dom gamla diskanterna. Inte minst monoskivor kommer verkligen till sin rätt på ett par Carsson.

OA14 passar bäst till klassisk musik. Dom är rejält underavstämda så det är ingen flörtig mellanbas, istället går dom ganska djupt, så rock å dyl. kan låta lite tunt å ju hårdare rock ju sämre låter det. Jag har använt dom i en hemmabiouppställning utan subbor å det funkade utmärkt.

Sammanfattningsvis: Lyssnar du mycket på klassiskt å jazz så ska du absolut helrenovera, lyssnar du däremot bara på hårdrock å metal så ska du nog ha ett par andra högtalare.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2011-05-03 13:52

Jag skulle inte säga att t22oa spelar skjortan av MT20 förutsatt att de sistnämnda är i fullgott skick. Men visst låter ett par uppgraderade OA14 med t22oa mer Hifi-mässigt än original dito, inte minst när man vrider upp volymen.

Frågan är nog vad du vill använda dem till. Du har ju ett par riktigt bra högtalare i dina OA50.LE och jag tycker personligen att dessa låter långt mer Hifi-mässigt än ett par OA14 oavsett uppgradering eller ej.

Jag har ett gäng 70-talare (inklusive ett par uppgraderade OA12) och ett gäng 80-talare och jag skulle aldrig komma på tanken att uppgradera ytterligare ett par av 70-talarna, såvida det inte är nödvändigt. 80-talarna är precisionsinstrument medan 70-talarna är lite sådär mysigt diffusa. Vokalmusik och liknande tycker jag gör sig utmärkt på 70-talarna. För det mesta hänger dock ett par OA51 på väggen.

Att uppgradera sina OA14 gör att de blir lite mer av precisionsinstrument men samtidigt tycker jag att en viss del av charmen går förlorad. Och du har ju redan har ett ypperligt precisionsinstrument i OA50.LE.

Mot den bakgrunden tycker jag inte att en uppgradering är prisvärd men det kan ju finnas andra skäl till att man vill göra det.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-05-03 18:21

Har faktisk.se lagt tanken på renovering på is lite. Jag skulle vilja byta dem mot ett par OA50, -51 eller -52.

Någon som ev vill köpa dem kan hör av sig via PM. Bilder finns.

Problem med en Mac?

Återgå till Carlsson Illuminati