Carlsson skolhögtalare på Auktionsverket

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
mapem

Carlsson skolhögtalare på Auktionsverket

Inläggav mapem » 2011-05-15 14:15

Det här hittade jag i katalogen för stadsauktionen, Frihalmen, Stockholm. Fynd för Carlsson-samlare, kanske?

Jag minns att i min skola i Blackeberg fanns Carlsson-konstruerade högtalare med kantigt utseende som satt i ett hörn under innertaket. Den här ser helt annorlunda ut.

Visning sista dan i dag söndag, sista internetbud kl 11.00 i morgon måndag. Auktionen börjar kl 12.00.

Auktionsverket skrev:
8537 - HÖGTALARE, modell Skrivrit, formgiven av Stig Carlsson för Servex, Sverige 1950-tal, faner, närmast cylinderformad, höjd 44,5; smärre slitage

Utrop: SEK 1 000 (EUR 110)

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-15 15:35

Den ser ju jättefin ut :D

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-05-16 08:25

Visst, skön femtitalsform, men jag undrar hur den låter. Rätt ambitiöst ändå med två element för en skolhögtalare. Eller är det lilla hålet en basreflexport?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-16 11:36

Jag vet inte om det är basreflex. Jag vet väldigt lite om Stigs byggen före Kolboxen. Han pratade i stort sett aldrig om dessa. Han nämnde dessa lite i förbigående och däribland att han byggt en sub med 15" woofer och lådan var gjuten i betong. Jag har för mig att den skulle placeras i hörn.

Så här står det på Planeten

http://www.carlssonplanet.com/skrivrit.php

Sedan fanns det en gammal högtalare av Stig Carlsson som skulle placeras uppe vid taket i ett hörn. Vem vet, subban kanske skulle stå på golvet i hörn?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-05-16 16:03

Kanske borde tipsat planeten, tänkte inte på det. Nu är det nog försent. Men den kanske är osåld.

Tillägg: Kollade: Såld för 1000 kr i dag.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-16 16:37

mapem skrev:Kanske borde tipsat planeten, tänkte inte på det. Nu är det nog försent. Men den kanske är osåld.

Tillägg: Kollade: Såld för 1000 kr i dag.

Jag tipsade Ingemar Ohlsson i SSC. Han kanske nappade.

MvH
Peter

Återgå till Carlsson Illuminati