Komorok skrev:Jag hade blivit avskräckt från att svara mer om jag hade varit honom/henne.
Håller med. Nästa gång får drevet räkna med hårdare åtgärder.
Jag tycker det är skit att folk inte får komma till tals, eller chans att utveckla sig.
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Komorok skrev:Jag hade blivit avskräckt från att svara mer om jag hade varit honom/henne.
KarlXII skrev:Håller med. Nästa gång får drevet räkna med hårdare åtgärder.
olaume skrev:Om vi kanske skulle ägna oss åt sakfrågan istället för att skjuta på budbäraren. Jag provlyssnade nyligen alla Larsen-modeller under en lång eftermiddag med ytterst kompetent utrustning i övrigt. Mitt intryck är att L4 låter hyggligt, men något orent, L6 väldigt mycket bättre på alla plan och L8 riktigt bra. Basen är djup och ren och närvarokänslan god. Men diskanten är inte riktigt i klass med renoverade OA116 med T22-diskanter. Det är det å andra sidan få andra högtalare som levererar och smaken är olika.
avr7000 skrev:olaume skrev:Om vi kanske skulle ägna oss åt sakfrågan istället för att skjuta på budbäraren. Jag provlyssnade nyligen alla Larsen-modeller under en lång eftermiddag med ytterst kompetent utrustning i övrigt. Mitt intryck är att L4 låter hyggligt, men något orent, L6 väldigt mycket bättre på alla plan och L8 riktigt bra. Basen är djup och ren och närvarokänslan god. Men diskanten är inte riktigt i klass med renoverade OA116 med T22-diskanter. Det är det å andra sidan få andra högtalare som levererar och smaken är olika.
Skulle vara spännande att lyssna på ett par OA116 eller 2212 med T22...
Jag gillar att spela starkt och det är ju diskanten som är svårast att få till så att den inte bryter samman.
Stefan
paa skrev:Vilken diskant har du lyckats bäst med hittills, när det gäller att klara högt ljudtryck?avr7000 skrev:Jag gillar att spela starkt och det är ju diskanten som är svårast att få till så att den inte bryter samman.
Stefan
MFE skrev:Well, inte heller jag har många inlägg i bagaget - läser dock ofta trådar på detta forum. Viktigare emellertid: jag har nårgra månaders driftstid med Larsen 8. Fantastiska månader by the way....
Kort bakgrund: Återfallshifinörd; spelat med varierande elektronik sen slutet av åttiotalet och sedan ca -88 OA52 på högtalarsidan. Ganska "rabiat kritisk" mot annan form av högtalarpresentation. Trots att jag lyssnat på mycket annat.
Uppgraderade via John till 52.3 "extra-alltversionen" för ca fyra år sen.
Spelar nu genomgående Gamut (D200 Mk3 + C2R) förutom CD och Thorens 320:an (MC super 20) som alljämt får snurra.
Lyssnar tio gånger mer på (klassisk) musik än jag tittar på tv.
Utan att tveka är Larsen 8 är det bästa som hänt på högtalarmarknaden sedan 52:orna kom.
Skäl:
Generell rumslig närvaro och presentation!!!
(Orkestern kören kastas upp dramatiskt på väggen)
Diskanten är ljuvligt följsam och precis (även jmf wondercapparna i 52:orna).
Basen är "tydligare", stunsigare och mindre återhållsam än i 52:orna (där jag stundom faktiskt kompletterade med en subwoofer; that's no more).
/MFE
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster