Modifierade OA5 MMX

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

tct98

Modifierade OA5 MMX

Inläggav tct98 » 2011-11-06 11:56

Iden till den här modden fick jag för drygt ett år sedan när jag var inne på Svalanders sidor om högtalartips.
http://www.svalander.se/tips_fakta/hifi ... gsfilter/#

Startbränslet tände ordentligt när jag hittade Mapleshades sidor för nån månad sedan. Där fanns kablarna som skulle användas samt att dom hade samma åsikter om förbättring att flytta filtert utanför lådan.

Efter ytterligare ett tänkevarv så var ju den optimala lösningen att se till att få hela signalkjedjan från CD till högtalarkon så bra som möjligt. (inom vettiga ekonomiska ramar).

Därför beställdes 20m kabel från Mapleshade för att användas internt i högtalaren.

Bild

Medföljde ett handskrivet blad om hur kabeln skulle användas. Det är en silverpläterad kopparkabel med ett mycket tunt skikt av isolering.

Filtret monterades på en 3cm ekplatta som slipades och oljades.
Bytte ut kondensatorn mot en med bättre kvalitet. Delarna monterades med bomullstråd och en klick silikon.

Bild

För att täta hålet på baksidan av lådan gjorde jag en propp av två ekbitar som limmades. Skruvades sen fast i befintliga hål.

Bild

Varje kabel fick ett eget utgångshål i proppen 1,5 mm stort. Inuti lådan separerades kablarna så mycket som möjligt från varandra.

Bild

Det färdiga resultatet med filtret monterat på väggen. Notera att högtalarna står på fötter som jag låtit svarva av mässing.

Bild

Jag har efter det modifierat anslutningarna så att det görs med polskruvar. Efter tips från signaturen pappabas så testar jag nu med motstånd för att dämpa diskanten. För närvarande 2,2 ohm vilket låter bättre än tidigare.

När jag ändå var i farten så gjorde jag om mina OA5-2 som används som surroundhögtalare att verkligen bli sådana.
Diskanterna ändrades så det blir höger och vänsterhögtalare. Filtrerna monterades på ekplattor som fästes med kardborre på baksidan. Här
kom jag på att terminalskruvarna kunde skruvas fast direkt i ekplattan utan fäste. Lådorna skruvades sen fast i 3cm ekplattor och ställdes på likadana mässingsfötter som OA5-MMX.

Bild

För att slutligen få signalkjedan så bra som möjligt så kostade jag på mej sådana här kablar.

Bild

Dessa är nu monterade mellan en OPPO BDP 83SE och en Denon 2807.
Håller på att spela in alltihop. men redan hör jag en förbättring vad gäller detaljer , klarhet och en tätare bas.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-11-07 10:22

Snitsigt tct98!

Det gäller att inte ha klåfingrade småttingar.. Jag antar att ingen unge kan låta bli att peta på något som ser så där spännande ut :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-07 10:28

Tappar du inte en hel del basprestanda genom att ha dem på fötter? Slotporten är väl solklart beräknad för att ha direkt golvstöd...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

tct98

Inläggav tct98 » 2011-11-07 13:05

bassman: Ungarna är i tonåren så det är inga problem. Kanske värre om katten får nån dum ide'.

Nattlorden: Nej det tycker jag inte. Däremot blev basen tydligare och "snärtigare". Man hör verkligen anslagen. Även en jobbig (för högtalarna) testlåt som Beyonces "If I were a boy", så hänger dom med mycket bättre än tidigare. Tanken är väl att vibrationerna i lådan skickas ner i golvet och reflektionerna som vill tillbaka kommer inte upp genom spetsen. Sen ska tydligen mässing vara bäst lämpat. Kanske därför man tillverkar typ trumpeter av mässing. Det är en rejäl klump 50mm i diameter och 50mm hög.

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2011-11-10 03:26

Hej tct98,
Har Du verkligen byggt det är eller är Du så duktig i Photoshop att det bara ser så ut?
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-10 09:23

tct98 skrev: Tanken är väl att vibrationerna i lådan skickas ner i golvet och reflektionerna som vill tillbaka kommer inte upp genom spetsen.

Det fungerar inte så, det är bara hifihandlare som försökt slå i folk det. Finns info att söka upp på forumet om det. Det är mjuka puckar som gäller, typ Sonic Design.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-10 09:32

Klart han vet det. Det är inte det tråden har som syfte.

Over and out.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
popboxern

Inläggav popboxern » 2011-11-11 20:05

Men vad är det för bredbandare i lådan? 9710 med ny surround? mvh popboxern

tct98

Inläggav tct98 » 2011-11-12 17:47

Photoshop kan jag inte ett dugg om så det var lättare att bygga på riktigt.
Det är ju roligt att någon mer än jag tycker det ser bra ut. Frun var inte imponerad.

9710:orna kommer från en lokal där dom använts för diverse utrop. Väldigt lite använda och i mycket fint skick.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-11-12 19:16

tct98 skrev: Tanken är väl att vibrationerna i lådan skickas ner i golvet och reflektionerna som vill tillbaka kommer inte upp genom spetsen. Sen ska tydligen mässing vara bäst lämpat. Kanske därför man tillverkar typ trumpeter av mässing. Det är en rejäl klump 50mm i diameter och 50mm hög.

Nu var det inte tanken med tråden, men jag kan inte låta bli att stämma in i kören att det är inte det som händer. Den som vill veta vad som händer kan leta efter en gammal spikfotstråd eller starta en ny.

Händigt filterbygge (lackad ek!) och härlig repa i parketten :) !

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

tct98

Inläggav tct98 » 2011-11-18 00:19

Den repan fanns innan spikarna kom. Ibland är det bra med utslitna golv.

Har läst på angående SD fötter och spikar och det är väldigt intressant.

Har nu provat lite med både SD fötter och mina mässingsklumpar.
Och resultatet med mina öron blev att mässingsfötterna gav en snärtigare anslag i basen samtidigt som detaljerna i övriga register blev tydligare och även bättre separation mellan instrumenten.
Skillnaderna är små men jag tycker att dom finns där. Är ju färgad av att det var ju det jag önskade.
Andra spikar har jag inte provat men dom här fungerar väldigt bra. Så SD fötterna åker ner i lådan igen.

Har även höjt värdet i motståndet till diskanten till 2,7 ohm, vilket blev behagligare att lyssna på. Ska prova 3,3 också.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2011-11-18 14:40

Vill du ha tightare bas så ställ dem på SD-fötterna och stoppa i lite mer dämpning under bredbandselementet i stället. Viktigt att det är otroligt löst och fluffigt.

Återgå till Carlsson Illuminati