http://www.svalander.se/tips_fakta/hifi ... gsfilter/#
Startbränslet tände ordentligt när jag hittade Mapleshades sidor för nån månad sedan. Där fanns kablarna som skulle användas samt att dom hade samma åsikter om förbättring att flytta filtert utanför lådan.
Efter ytterligare ett tänkevarv så var ju den optimala lösningen att se till att få hela signalkjedjan från CD till högtalarkon så bra som möjligt. (inom vettiga ekonomiska ramar).
Därför beställdes 20m kabel från Mapleshade för att användas internt i högtalaren.

Medföljde ett handskrivet blad om hur kabeln skulle användas. Det är en silverpläterad kopparkabel med ett mycket tunt skikt av isolering.
Filtret monterades på en 3cm ekplatta som slipades och oljades.
Bytte ut kondensatorn mot en med bättre kvalitet. Delarna monterades med bomullstråd och en klick silikon.

För att täta hålet på baksidan av lådan gjorde jag en propp av två ekbitar som limmades. Skruvades sen fast i befintliga hål.

Varje kabel fick ett eget utgångshål i proppen 1,5 mm stort. Inuti lådan separerades kablarna så mycket som möjligt från varandra.

Det färdiga resultatet med filtret monterat på väggen. Notera att högtalarna står på fötter som jag låtit svarva av mässing.

Jag har efter det modifierat anslutningarna så att det görs med polskruvar. Efter tips från signaturen pappabas så testar jag nu med motstånd för att dämpa diskanten. För närvarande 2,2 ohm vilket låter bättre än tidigare.
När jag ändå var i farten så gjorde jag om mina OA5-2 som används som surroundhögtalare att verkligen bli sådana.
Diskanterna ändrades så det blir höger och vänsterhögtalare. Filtrerna monterades på ekplattor som fästes med kardborre på baksidan. Här
kom jag på att terminalskruvarna kunde skruvas fast direkt i ekplattan utan fäste. Lådorna skruvades sen fast i 3cm ekplattor och ställdes på likadana mässingsfötter som OA5-MMX.

För att slutligen få signalkjedan så bra som möjligt så kostade jag på mej sådana här kablar.

Dessa är nu monterade mellan en OPPO BDP 83SE och en Denon 2807.
Håller på att spela in alltihop. men redan hör jag en förbättring vad gäller detaljer , klarhet och en tätare bas.