OA51 motorbyte :)

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-03 17:43

avr7000 skrev:
paa skrev:
avr7000 skrev:
Glebster skrev:Stefan: vad hoppas du vinna på ett byte till Illominajtor jämfört med tex. Revölajter- eller Elle2-basen? Eller är det helt sonika bara nyfikenheten som lockar? :wink:

Jakten handlar om så distortionsfritt ljud som möjligt vid väldans starka nivåer...

Stefan

Vad är det som får dig att tro att det finns något annat än en pimpad design att hämta ur Illuminatorbasen jämfört med Revelatorn, speciellt om du inte ska köra djupbasen med den? Finns det några data eller seriösa tester som pekar på att den skulle kunna vara bättre?

Jag är inte minst nyfiken på om det finns några hörbara (hur jag nu skall kunna härleda detta :wink: ) fördelar med dess underhängda magnetsystem...
Bremenbasarna presterar ju mycket mer än vad de ser ut att kunna göra! förmodligen delvis tack vare sitt fantastiska motorsystem.

Även Illuminatorelementets kon har ju adresserad dämpning av konmaterialet, två koner som är ihoplimmade, -så Revelarotelementets fördelar här kanske är bibehållna...

För övrigt testar jag mycket bara just därför att jag kan :D

Stefan

Mycket av vad som gör Lowther spännande beror säkert på underhängd motor där också, intressant det här!
Men hur låter dom då?
Finns det något mer utförlig publicerat än bara databladet att läsa om dessa Illuminatorelement?
Senast redigerad av paa 2012-01-03 18:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-03 18:19

Hur de låter ? :) Vet inte än... Jag hängde upp dem men hittade sedan inte alla prylar jag behvde för att mäta frekvensgången och justera om filtret. Då plockade jag ner dem och fortsatte med Revelator 51 en stund till...

Jag har så lite tid att min projekt tenderar att dra ut på tiden :wink:
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-03 18:46

Men om du drar ut på tiden så blir ju tiden längre. Alltså får du mer tid 8) :) Bra va!
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-07 00:23

avr7000 skrev:Även Illuminatorelementets kon har ju adresserad dämpning av konmaterialet, två koner som är ihoplimmade, -så Revelarotelementets fördelar här kanske är bibehållna...
Stefan

Man tycker ju att laminering med dämpskikt mellan borde vara oslagbart, men, Illuminatorelementen har ju mycket kraftigare resonanser i området 3-5 kHz än Revelatorelementen om man tittar på tillverkarens datablad. Finns det några oberoende tester av Illuminators 7" mid-bass på nätet?

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati