15 år efter 8 mars 1997.

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

15 år efter 8 mars 1997.

Inläggav Ragnwald » 2012-03-20 22:00

Jag citerar från Carlsson Planet.

- SSC - Stiftelsen Stig Carlsson är en särskild stiftelse som bildats för att ansvara för Stig Carlssons kvarlåtenskap,
rättigheter, varumärke, forskningsresultat och teorier.
SSC har bland annat ansvar för att sprida de orto-akustiska principerna till nya generationer och att ta fram nya
konstruktioner och modeller i Stigs Carlssons anda.

I en lugn och trevlig kontorlokal i södra Stockholm huserar SSC sedan hösten-03 Stig Carlssons kvarlåtenskap. Däribland hans inspelningar, forskningsmaterial, brev, mätningar och historik samt en utsökt skiv- och CD-samling, ett stort arkiv internationella tidskrifter om hifi, musik- och ljudåtergivning, en rad högtalare (prototyper, klassiska och nya modeller) samt en förstklassig hifi-anläggning som kan avlyssnas i Stigs berömda stora danska träfåtöljer. Här hålls också de flesta av SSC:s möten.

Stiftelsen bildades av en rad prominenta svenska musik- och hifinamn och består idag av följande personer:

Styrelseordförande är läkaren Lars Bäcklund och övriga styrelseledamöter (jan-12) akustikern Ingemar Ohlsson, ljudteknikern Bertil Alving, f.d. Sonabteknikern (numera Saab) Bo Fahlström samt CarlssonPlanets internationella redaktör Martin Dellstig respektive chefredaktör Per Gulbrandsen. Hedersmedlem är kördirigenten professor Eric Ericson.

Adjngerad vid vissa möten är högtalarkonstruktören ingenjör Ingvar Öhman,

I Stiftelsens vänkrets verkar dessutom en rad av Stig Carlssons vänner, kollegor, rådgivare, tekniker, musiker och tonsättare.

Stiftelsen kan nås via e-post på: CarlssonPlanet
-

Någon mer än jag som är intresserad av att få inblick i vad Stig lämnade efter sig?
Inte minst hans egna inspelade masterband och unika skivsamling.
Hur såg hans lyssningsrum ut (bilder).

Och så vill vi nog också komma å lyssna. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-20 22:14

Det finns väl ingen utställningslokal längre, och digitaliseringen av verken är väl inte klar än?

Intressant vad viktigt det var med titlar på styrelsemedlemmarna, de har har nog höga tankar om sig själva. Synd att de inte riktigt kan leverera. Är kanske inte så konstigt då det i princip verkar vara samma styrelse nu som för 15 år sedan.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Re: 15 år efter 8 mars 1997.

Inläggav avr7000 » 2012-03-21 02:40

Ragnwald skrev:Jag citerar från Carlsson Planet.

- SSC - Stiftelsen Stig Carlsson är en särskild stiftelse som bildats för att ansvara för Stig Carlssons kvarlåtenskap,
rättigheter, varumärke, forskningsresultat och teorier.
SSC har bland annat ansvar för att sprida de orto-akustiska principerna till nya generationer och att ta fram nya
konstruktioner och modeller i Stigs Carlssons anda.

I en lugn och trevlig kontorlokal i södra Stockholm huserar SSC sedan hösten-03 Stig Carlssons kvarlåtenskap. Däribland hans inspelningar, forskningsmaterial, brev, mätningar och historik samt en utsökt skiv- och CD-samling, ett stort arkiv internationella tidskrifter om hifi, musik- och ljudåtergivning, en rad högtalare (prototyper, klassiska och nya modeller) samt en förstklassig hifi-anläggning som kan avlyssnas i Stigs berömda stora danska träfåtöljer. Här hålls också de flesta av SSC:s möten.

Stiftelsen bildades av en rad prominenta svenska musik- och hifinamn och består idag av följande personer:

Styrelseordförande är läkaren Lars Bäcklund och övriga styrelseledamöter (jan-12) akustikern Ingemar Ohlsson, ljudteknikern Bertil Alving, f.d. Sonabteknikern (numera Saab) Bo Fahlström samt CarlssonPlanets internationella redaktör Martin Dellstig respektive chefredaktör Per Gulbrandsen. Hedersmedlem är kördirigenten professor Eric Ericson.

Adjngerad vid vissa möten är högtalarkonstruktören ingenjör Ingvar Öhman,

I Stiftelsens vänkrets verkar dessutom en rad av Stig Carlssons vänner, kollegor, rådgivare, tekniker, musiker och tonsättare.

Stiftelsen kan nås via e-post på: CarlssonPlanet
-

Någon mer än jag som är intresserad av att få inblick i vad Stig lämnade efter sig?
Inte minst hans egna inspelade masterband och unika skivsamling.
Hur såg hans lyssningsrum ut (bilder).

Och så vill vi nog också komma å lyssna. :)

Det är nog tyvärr mest snömos.....

Men eftersom SSC inte själva verkar få tummen ur så kanske vi skall hjälpa dem med lite förslag på handlingsplan!

Leta upp nån typisk Stig Carlsson inspelning där man kan lösa ut detta med rättigheter så att SSC kan få äga dessa. För över den digitalt och sälj den till folk här och via CarlssonPlanet. Pengarna från detta använder man till att låta Bertil Alving fortsätta med detta arbete proffesionellt (dvs hans firma får fakturera SSC fullt ut för kostnaderna).
När man fått ihop en rimlig mängd material på skiva som man kan sälja ser man till att bjuda in Mats Meyer-Lie, Hifi&Musik för att göra ett reportage från lokalen, lyssna på Stigs förstklassiga Hifi-anläggning (om den finns kvar, hmmmm ), titta på raden av högtalare (hmmm) detta för att annonsera skivan till en större kundgrupp. Sälj skivan i större upplaga, använd pengarna till att låta Bertil fortsätta arbetet på proffesionell basis. osv...

Fler förslag?

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-03-21 11:39

Utmärkt förslag Stefan.
De masterbanden lär räcka till många skivor och fina inkomster för stiftelsen.
Självklart är vi många som är intresserade att se Stigs högtalarpark och vilken utrustning han använde vid sina mätningar etc.
Även det en källa för inkomster till stiftelsen.

/Björn

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2012-03-21 12:08

Om allt Carlssonmaterial skulle ordnas och göras tillgängligt på ett modernt sätt (rippas, scannas, utrustning visas i lokaler - ett Carlssonmuseum) kan man se det som en kulturgärning. Då brukar det finnas EU-pengar.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-03-21 12:21

Man skulle kunna tänka sig ett hörn på tekniska museet, eller kanske musikmuseet, om nu inte stiftelsens ekonomi tillåter egen drift.

Med denna spetskompetens styrelsen besitter, fixar de naturligtvis en lösning som gagnar Stigs minne för en större allmänhet.

/Björn

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-03-21 12:30

Ragnwald skrev:Med denna spetskompetens styrelsen besitter, fixar de naturligtvis en lösning som gagnar Stigs minne för en större allmänhet.

Optimist. :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-03-21 12:31

Jag skulle gärna besöka ett Carlssonmuseum, förutsatt att det går att lyssna på allt från Kolboxen och framåt. Stiftelsen kanske kunde börja med guidade visningar för bokade sällskap.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-03-21 12:47

hifikg skrev:Jag skulle gärna besöka ett Carlssonmuseum, förutsatt att det går att lyssna på allt från Kolboxen och framåt. Stiftelsen kanske kunde börja med guidade visningar för bokade sällskap.

Stiftelsen innehar tyvärr inte så många av högtalarmodellerna...
Men skulle man som Grafpro skriver få loss kapital för detta skulle de naturligtvis kunna köpas in.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-21 17:01

Nu är stiftelsen relativt stängd och det finns goda skäl till att de trots sina fina titlar är inkompetenta för det de företagit sig, eller helt tappat gnistan eftersom deras storslagna planer inte burit.

Mycket fina förslag i tråden. Hoppas någon av dem läser detta.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-03-21 19:19

Du menar att efter 15 år är allt spritt för vinden och locket på?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-03-21 19:23

Ragnwald skrev:Du menar att efter 15 år är allt spritt för vinden och locket på?

Jag hoppas verkligen inte men jag håller det inte för otroligt att det är nåt i den stilen...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-03-21 19:49

Stig blev väl aldrig rik, tyvärr (om någon hade förtjänat det så röstar jag på Stig) förrän alldeles innan sin död, genom ett arv. Om de pengarna har/hade förvaltats rätt så kanske stiftelsen kunde instifta ett pris av något slag. En belöning till någon som gjort något bra för svensk hifi. Givetvis kan man krydda priset med hjälp av intäkter från inspelningar som föreslogs ovan.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-03-21 20:12

Sist de redovisade något (några år sedan), var det inte många kronor kvar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-03-21 20:17

Ragnwald skrev:Sist de redovisade något (några år sedan), var det inte många kronor kvar.

Synd, men finns det inspelningar och kanske något levande patent så kanske det går att få in slantar. Än är nog namnet Carlsson mycket värt i hifi-sammanhang, fast frågan är hur länge. Får sällskapet några slantar för de OA-byggsatser som hifi-kit säljer?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-03-22 00:27

hifikg skrev:
Ragnwald skrev:Sist de redovisade något (några år sedan), var det inte många kronor kvar.

Synd, men finns det inspelningar och kanske något levande patent så kanske det går att få in slantar. Än är nog namnet Carlsson mycket värt i hifi-sammanhang, fast frågan är hur länge. Får sällskapet några slantar för de OA-byggsatser som hifi-kit säljer?

Det är ju inte enkelt....

Inspelningarna ligger på band, sköra band, och i oordning, så det är en massa jobb att få det digitaliserat... När man fått det så handlar det ju om rättigheter till det som är på banden. Bara för att det var Stig som spelade in dem betyder det inte att Stig då på den tiden (och nu SSC) äger rättigheterna till det som är på banden. SAMI och annat kan ställa till det en hel del.

Levande patent finns det inga kvar och skall man få pengar ur ett patent (om det funnits något) måste man ju ha en exploatör som ser värdet i att nyttja patentet och betala licens för detta.

Carlsson-namnet har ju säkert ett värde hos oss konsumenter men det behövs ju alla andra delar i kedjan för att få produkten till oss... där finns nog sammanstaget numera ett väldigt svagt intresse för varumärket.
Det måste finnas en tillverkare, en distribution som kan övertyga affärerna att ta in märket etc. Affärer som verkligen vill sälja dem...
Att bara sälja hos Hifi-kit blir nog ingen fet på... Jag gillar Hifi-kit och har stort förtroende för dem som elementleverantör etc. men i jämförelsen med andra moderna HiFi-affärer blir ju Hifi-kit (i rollen som HiFi-affär) närmast en parodi på en 70-tals butik med stor "högtalarvägg"...

Jag hoppas verkligen SSC får nån form av Licens från HiFi-kit för att man använder Carlsson-namnet på t ex OA5MMX, även om det inte blir så fett där heller nu efter den senaste fadäsen.

Inte enkelt som sagt...

Stefan

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-22 00:45

hifikg skrev:Stig blev väl aldrig rik, tyvärr (om någon hade förtjänat det så röstar jag på Stig) förrän alldeles innan sin död, genom ett arv. Om de pengarna har/hade förvaltats rätt så kanske stiftelsen kunde instifta ett pris av något slag. En belöning till någon som gjort något bra för svensk hifi. Givetvis kan man krydda priset med hjälp av intäkter från inspelningar som föreslogs ovan.

Ja, det var just detta med pris som jag ansåg vara viktigt då jag tog initiativet att starta Stiftelsen Stig Carlsson.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-03-22 01:53

petersteindl skrev:
hifikg skrev:Stig blev väl aldrig rik, tyvärr (om någon hade förtjänat det så röstar jag på Stig) förrän alldeles innan sin död, genom ett arv. Om de pengarna har/hade förvaltats rätt så kanske stiftelsen kunde instifta ett pris av något slag. En belöning till någon som gjort något bra för svensk hifi. Givetvis kan man krydda priset med hjälp av intäkter från inspelningar som föreslogs ovan.

Ja, det var just detta med pris som jag ansåg vara viktigt då jag tog initiativet att starta Stiftelsen Stig Carlsson.

MvH
Peter

Och varför blev det inget instiftat? Kan iofs förstå att det behövs mycket pengar för att kunna dela ut rejäla priser under lång tid, men det behöver inte vara så himla stora slantar, åtminstone inte till att börja med. Äran vore säkert en sporre för många. Säg att man satt undan en miljon i fem år och sedan börjat dela ut avkastningen på den. Vill inte fråga var pengarna tagit vägen, för de där herrarna har säkert rent mjöl i påsen och även små omkostnader eroderar en kassa med tiden. Och hade de försökt och satsat på fel sparform så hade de väl gått lika illa. Det finns inga genvägar till det perfekta priset.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-03-22 08:17

På studio blue´s hemsida läste jag, via ngns länk, att det fanns en film inspelad 1996 under en föreläsning med Stickan. Ngn som vet om den finns kvar och är digitaliserad?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-22 09:38

hifikg skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Och varför blev det inget instiftat? Kan iofs förstå att det behövs mycket pengar för att kunna dela ut rejäla priser under lång tid, men det behöver inte vara så himla stora slantar, åtminstone inte till att börja med. Äran vore säkert en sporre för många. Säg att man satt undan en miljon i fem år och sedan börjat dela ut avkastningen på den. Vill inte fråga var pengarna tagit vägen, för de där herrarna har säkert rent mjöl i påsen och även små omkostnader eroderar en kassa med tiden. Och hade de försökt och satsat på fel sparform så hade de väl gått lika illa. Det finns inga genvägar till det perfekta priset.

Det undrar jag med. Det är en fråga som Ordföranden i SSC får svara på. 1 Mkr har aldrig funnits i Stiftelsen, men det behövs inte så mycket pengar för att kunna dela ut ett pris. Dessutom går det faktiskt att få sponsring till bra ändamål. Men saker skall organiseras och vem skall göra det? Styrelsearbetet i SSC är ett ideellt arbete. De som sitter i Styrelsen vet om detta. Det är också så att då man åtar sig en Styrelsepost så inkluderar det att ett arbete enligt lag skall utföras och det är ett nödvändigt minimikrav och vad som skall utföras i Stiftelser står dels i Stiftelselagen, dels i den enskilda Stiftelsens stadgar. Det står mycket i SSCs stadgar. Tillsynsmyndighet är Länsstyrelsen. Det är dit man kan vända sig om man hyser betänkligheter angående stiftelsers verksamhetsutövning.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-22 09:41

Vee-Eight skrev:På studio blue´s hemsida läste jag, via ngns länk, att det fanns en film inspelad 1996 under en föreläsning med Stickan. Ngn som vet om den finns kvar och är digitaliserad?

Claes Wettebrandt som äger Studio Blue och är Ordförande i LTS är väl den som bäst bör veta.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-03-22 09:55

Fint av Claes och Studio Blue, att presentera denna föreläsning av Stig (kanske Stigs sista).
http://studioblue.se/forskning/stig-carlsson

Gott om tid att anmäla sig. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-03-23 20:06

Någon som känner till några fler filmade föreläsningar av Stig?

Återgå till Carlsson Illuminati