Diskant sönder(?) OA12

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Rishna

Diskant sönder(?) OA12

Inläggav Rishna » 2012-05-15 20:51

Efter ett tags lyssnande på mina fina OA12:or har jag kommit fram till att den bakåtriktade diskanten på vänster högtalare har lite hyss för sig: Den väser och låter distad. Detta kommer och går lite som det vill och ena stunden kan den låta som den ska bara för att en stund senare låta illa igen.

Är det någon som har en aning om vad det kan vara för fel på den och om det går att göra något åt? Jag ska ta med mig högtalarna till farsan i helgen för lite mätningar och lyssning. Han är lite småj*vlig när det gäller elektronik men det kan ändå vara en idé att rådfråga proffsen här på Faktiskt :).

Tacksam för svar.

/Fredrik

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-05-15 22:42

En diskant kan väl gå sönder som allt annat. Är det en MT20 originaldiskant så är det enklare att ha sönder den. En "ny" sån kan du nog få gratis från nåt Carlsson-näste. Jag har säkert en hög.

Är det en CT62 så är det värre, det är hyfsat svårt att få tag på 16 ohm såna, och man vill ju inte gärna byta fyra diskanter och bygga om filtret. Det går väl att hitta på en mer eller mindre raffinerad lösning där också antar jag. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Återgå till Carlsson Illuminati