DIY - OD12 Diskantplacering

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
rampitsch

DIY - OD12 Diskantplacering

Inläggav rampitsch » 2012-05-25 13:24

Hej på er alla glada faktiskt-medlemmar!

Tänkte ta och lufta ett projekt med er som jag håller på att jobba på.
Har gjort 3st lådor med identiska yttermått med OD11, dock lite tjockare skivor, så innervolymen blir något mindre än OD11, vilket borde passa B65oaII bra.

Det jag dock sitter och klurar på och som jag gärna vill ha er feedback på är hur jag ska placera diskanterna.
Är nämligen så att jag hade filter och diskanter till ett par OA12or liggandes efter en uppgradering, och tänkte då använda dem. Varför? Dels för att kostnaden blir noll (inga nya diskanter, inga nya filter mm). Är fullt medveten om att det bästa kanske vore att stoppa in T22an, men vore samtidigt spännande att se vad 2st diskanter kn göra för ortoakustiken.

Jag har mina funderingar, men vad säger ni? Hur ska man placera diskanterna i den lille lådan. B65-elementet sitter inte i mitten, utan är neddraget åt ena hörnet till, så finns lite utrymme att spela på på baffeln. Ska man ha en direktverkande och en som skickar upp mot taket? Ska båda riktas framåt med med olika utgångsvinkel vertikalt sett?

MVH Rampitsch

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-05-25 14:42

Kul!
Jag hade testat att sätta båda diskanterna i framkanten, den "inre" riktad snett uppåt mot lyssningsposition o den yttre spelandes mot högtalarväggen i riktning mot den andra högtalaren.

Återgå till Carlsson Illuminati