OA-52LE og subwoofer?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-06-05 18:42

JA,

Vad vinner man egentligen med en subwoofer om man har Larsen 6or fram i en hemmabio. De spelar ned till 26 Hz? Man kan spela högre utan att det låter ansträngt? Men om man inte vill spela särskilt högt, utan bara uppleva bas, krävs det sub då?

Eller vad blir skillnaden jämfört med de basstöd som gudlike carlssonbyggaren AVR7000 kanske kommer att guida oss med?

Skulle en alternativ väg vara att ha en s k buttkicker i soffan?

Ska man skita idet?

MVH/Cody

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-06-06 04:07

Ett bra subwoofersystem ger så mycket mer än bara "mer bas".
Det är få förunnat att hitta fullregisterhögtalare som passar det egna lyssningsrummet så perfekt att de ger bästa frekvensgång i basregistret med samma placering som man får bästa ljudbild, helst samtidigt som placeringen är snygg och praktisk. Med några små subbar kan man optimera egenskaperna var för sig.
Kvalitet, detaljer, att höra skillnad på olika basinstrument, mina Bremenbasar kan många saker mycket bättre än jag vågat drömma om, jämfört med OA52 ensamma, i synnerhet under 60 Hz.

Förr visste jag inte hur mycket information det kan fiinas nere i djupen, jag var bara glad att det kom ut lite djupa toner övehuvudtaget.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

tct98

Inläggav tct98 » 2012-06-06 09:54

Köpte ett par OA51LE2 för några månader sen som låter fantasktiskt bra.
Fick med ett par basar OB51 med SEAS L22RN4X/P element i.
Testade länge med "basstöd" via delningsfilter att tillföra låga frekvenser till OA51. Blev ganska bra efter lite experiment.
Har även en XTZ 99 W10.16 sub som användes mest till film.
Kom på iden att använda XTZ förstärkaren (300W) att istället driva OB51.
Frekvensdelningen 80Hz sker via hembiorecievern . Detta blev en fullträff. Basen lyfte rejält och spelar musik och film alldeles utmärkt. Dom är avstämda till 22Hz med hjälp av ett papprör som är instoppat i originalröret.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati