Carlsson bra?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-08 20:04

MagnusÖstberg skrev:Att Lennart använder Isodakabeln är nog ett bevis för att det var ok ;)

Inte bara Lennart... Här har du ett par pi60s-s snablade med Isoda:
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

jansch

Inläggav jansch » 2012-05-08 20:28

Tillbaka till Thombjons ursprungsfråga......

Jag levde med Sonab OA5 i många år efter att ha kämpat ihop den stora summan av ca 700:- kronor. Jag var djupt imponerad ljudmässigt efter den demo som nån Sonabsäljare gjorde i Göteborgs då största HiFi butik.
Då hade jag ingen större erfarenhet av egna andra "HighEnd" högtalare utan det mesta var hembyggen med Philipselement.

Ca 5-6 år senare blev jag "förförd" av JBL genom PA system och tyckte bla att JBL075 ringradiator var ett underverk av renhet och krispighet......(det tycker jag inte nu)...men Hollieslåtar skar underbart i öronen. Med kort horn och en JBL K140 kompletterat med 375 mellanregister blev det väldigt häftigtatt lyssna på Led Zepperlin. Problemet var dock verkningsgraden som fick Dynaco rörstegen att både brusa och brumma.

Därefter blev det MÅNGA olika varianter...KEF139 bl.a. ..jisses vilken bas. Och så kompisen som konsekvent körde med AR3a som var alldeles för mörka för min smak.

Så varför ALLT detta svammel.... Jo!

Under alla år så har åtminstone jag förändrat mina PREFERENSER och mitt lyssningsbeteende och gjort "varvet runt".
Idag sitter jag med med några kubikmeter Sonabhögtalare och väljer just nu den mest ouppskattade sonabhögtalaren som min favorit - OA6typII.
OA2212, Oa116, OA6 (typ1), OA14 etc. står travade i i mitt hobbyrum.

Är jag dum i huvudet? (jovisst, säger nog många) Men om jag trots allt försöker analysera varför jag helst vill lyssna på den:
- fantastiskt bra bas (med VIsatonBG20 i botten),....men OA6(typ1) låter bättre??? eller...
- ortoakustiska principen med ren rundstrålning låter bäst i mitt lyssningsrum.
- Original diskanter låter rätt (trots att T22 och Monacor låter renare)
- Den ibland ganska skrikiga 9710M är underbar, antagligen för att jag har dubbel takhöjd med snedtak.

Slutsats: Jag har lyssnat och testat många högtalare och högtalarelement men det finns få som ger mej den lyssnarglädjen (genom ortoakustiska principen) som jag upplever med OA6typ2 trots all 3:e tons dist och andra brister. Sedan struntar jag i att dom har i grunden 50 år på nacken

Tur att vi är olika och att vi väljer och prioriterar efter OLIKA IDEAL vid OLIKA TIDPUNKTER i livet. Vem vet, om några år föredrar jag kanske några studiomonitorer från Genelec.....

Thombjon - Vill du ha en perfekt stereobild med en "sweetspot" som inte tål att man vrider på huvudet. Satsa inte på Carlssongrejor....

Användarvisningsbild
lennartj

Kanalhuset och Andersson

Inläggav lennartj » 2012-05-08 22:02

Just hemkommen från ett trevligt och intressant studiebesök i Kanalhuset
Bild
guidade av Hasse Andersson som började som ljudtekniker på Radio Göteborg 1977 men huvudsakligen varit programledare de senaste 20 åren. En riktig entusiast med både humor, känsla och kunskap!

Ibland uttrycker jag mig lite vagt i mina första inlägg i filosofiska eller kontroversiella frågor för att väcka en diskussion.
Det blir så platt att bara häva ur sig en otvetydig utsaga som sannolikt bara är giltig med en massa underförstådda förbehåll som ofta kräver en längre uppsats för att formulera.
Jag tycker det är intressantare att låta eventuellla gradskillnader i uppfattning och förbehåll växa fram i diskussionsform.

Några kommentarer för dem som har svårt / inte vill (?) förstå mig
lennartj skrev:Jag vet inte riktigt var och hur den där "heligheten" uppkom.
Var det kanske via SSC?
Redan på våren 1994, drygt 2 år innan Larsen fått klartecken att tillverka .2 samt uppgraderingssatser, diskuterade jag uppgradering av mina OA52 med Stig.
Då frågade jag bl.a. vad han hade för preferenser när det gällde intern- och externkablage samt undrade om det kunde vara ok att använda den Isoda-kabel som jag hade liggande.
Dessutom fick jag klartecken att använda Rifa PHE430 kondensatorer.
Vedermödorna med den "mytiska" dämpfilten har jag skrivit tillräckligt om i min presentationstråd.

Min känsla är att "heligheten" uppkom efter Stigs bortgång.
Jag tycker det är intressantare att förmedla mina frågor och Stigs svar på dessa än att utelämna dem och bara säga att jag tyckte att han var flexibel och öppen för experiment på åtskilliga områden, medan jag kände att andra var odiskutabla för en "främling" som jag.
Han kunde ju sagt nej, du SKALL använda EKK och kondensator ZZZ.
Observera att jag skriver mytiska om filten, inte ett snarlikt ord med två s i.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-08 22:13

jansch, din resa liknar mycket min egen.
Kanske med den skillnaden att jag alltid haft ett par Carlsson hemma.
Andra fabrikat/principer kan ha sina företräden, men vad gäller helheten, har jag varit ortoakustiken trogen.
Den som vet mest, tror minst.

jansch

Inläggav jansch » 2012-05-08 22:56

Ragnwald - HELHETEN som du säger är nog rätt ord för upplevelsen av Stig Carlssons högtalare

Användarvisningsbild
Jocke

Re: Kanalhuset och Andersson

Inläggav Jocke » 2012-05-08 23:05

lennartj skrev:Ibland uttrycker jag mig lite vagt i mina första inlägg i filosofiska eller kontroversiella frågor för att väcka en diskussion.

Tycker det är väldigt sympatiskt men en resonerande attityd! :) Blir lite trött på alla som gör statements om universella sanningar... :(

Användarvisningsbild
lakej

Inläggav lakej » 2012-05-09 22:24

Om en ung pojkspole får spekulera.

Låt säg att det finns 5 olika märken med exakt samma egenskaper/utseenden och med den enda skillnaden att märket och PRISLAPPEN skiljer. Tro då att vid lyssning skulle man tycka att det märket som vännerna har hyllat kommer att låta bättre än de andra, just för att man har det i bakhuvudet vid lyssning.

Eller för en som inte har lyssnat eller hur vetskap om något märke, borde inte den lite dyrare vara den bästa?

Själv har jag OD-11 för att jag tycker om gamla grejer och det är kul att ha högtalare som inte är så vanliga. Dessutom är de väldigt lättplacerade och låter bra även vid låga volymer (enligt mig). Har tyvärr inte hört, eller sett, andra carlsson/sonab/larsen högtalare mer än på internet.

Over'n'out

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-09 22:36

lennartj skrev:...Min känsla är att "heligheten" uppkom efter Stigs bortgång.
Jag tycker det är intressantare att förmedla mina frågor och Stigs svar på dessa än att utelämna dem och bara säga att jag tyckte att han var flexibel och öppen för experiment på åtskilliga områden, medan jag kände att andra var odiskutabla för en "främling" som jag.

Jag tycker att den riktigt stora entusiasmen för Carlsson som high-end infann sig i samband med OA-51 och 52´s introduktion. När Stig oblygt annonserade att han gjort världens bästa högtalare (och dessutom verkligen hade gjort det) så applåderade t o m janteplågade svenskar. Det var ju nästan amerikanskt! Fast jag häpnar ändå när jag läser att det bara såldes 1100 par. Han borde ha bytt reklambyrå!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2012-05-10 13:42

Ursäkta att jag går lite OT ,

Men finns det någon vänlig själ som kan tänka sig dema ett par OA-52 alt OA-51 .
Har alltid varit intresserad av Carlsson , men har aldrig fått chansen att lyssna på toppmodellerna.
Känner att köpsuget ökar mer och mer , Men vill helst provlyssna ett par före jag bestämmer mig ..

Bor i närheten av Kungälv och har bil

MH Roger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-05-10 14:53

hifikg skrev:
lennartj skrev:...Min känsla är att "heligheten" uppkom efter Stigs bortgång.

Jag tycker att den riktigt stora entusiasmen för Carlsson som high-end infann sig i samband med OA-51 och 52´s introduktion. När Stig oblygt annonserade att han gjort världens bästa högtalare (och dessutom verkligen hade gjort det) så applåderade t o m janteplågade svenskar. Det var ju nästan amerikanskt! Fast jag häpnar ändå när jag läser att det bara såldes 1100 par. Han borde ha bytt reklambyrå!

Reklambyrån var det inget fel på som jag ser det, men försäljningsorganisationen var alldeles för klen. Ett stort problem med Stig var att han själv inte deltog i försäljningsarbetet och inte heller var lämplig för det. I princip är alla högtalarkonstruktörer vid någon tidpunkt involverade i försäljningsprocessen. Det var aldrig Stig Carlsson. Mellan 1989 då Den Svenska distributören LEAB bytte inriktning och sålde Direktbutikerna till Peter Lyngdorf som införlivade dessa till hifiklubben så lades Carlssonhögtalarna ner. Senare började Larsen på nytt och Stig dog 1997. För att uppnå försäljningsiffror krävs export. Någon export av dignitet fanns aldrig.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2012-05-10 18:19

forzell skrev:Ursäkta att jag går lite OT ,

Men finns det någon vänlig själ som kan tänka sig dema ett par OA-52 alt OA-51 .
Har alltid varit intresserad av Carlsson , men har aldrig fått chansen att lyssna på toppmodellerna.
Känner att köpsuget ökar mer och mer , Men vill helst provlyssna ett par före jag bestämmer mig ..

Bor i närheten av Kungälv och har bil

MH Roger

OA County / Area51 ligger 50 minuter norrut längs Göta älv.
Lite fika och hifi borde gå att lösa.

Mvh Pontus
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
karneolen
Skrot-Nisse

Inläggav karneolen » 2012-05-10 18:24

Har man ett par så är inte steget långt till några fler par ... ;-)

@ forzell:
Välkommen som sagt till Area-51, det finns flera olika konfigar av 51or,
jag har själv 3 varianter. Alla har sin egen charm.
... Gott kaffe é kallare än varmt, och då helst i stora kvantiteter ...
(- : | Uppväxt med OD-11:or | : -)

Användarvisningsbild
lennartj

OA52

Inläggav lennartj » 2012-05-10 19:06

...och två par OA52 i Göteborg, LE och tweakade .2

forzell har redan fått PM.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
anoden

Inläggav anoden » 2012-05-10 19:11

Har du OA-51 i originalkonfiguration med 8542 och Peerles 115DT26?
Kan du utveckla "alla har sin egen charm"? Jag tar gärna del av andras erfarenheter.

Roland

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-10 21:34

Bara att slå till, hinner ni inte före så köper jag dem... man ska tydligen ha flera par för att vara en riktig illuminati ;-)

http://www.blocket.se/stockholm/Carlsso ... m?ca=9&w=3

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2012-05-10 21:44

Tack lennartj och karneolen , kommer gärna på besök :)

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2012-05-10 21:54

hifikg skrev:Bara att slå till, hinner ni inte före så köper jag dem... man ska tydligen ha flera par för att vara en riktig illuminati ;-)

Hade jag bott närmre hade jag tagit 52'orna!
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-10 22:23

Maccis skrev:
hifikg skrev:Bara att slå till, hinner ni inte före så köper jag dem... man ska tydligen ha flera par för att vara en riktig illuminati ;-)

Hade jag bott närmre hade jag tagit 52'orna!

Hade jag inte haft ett par så hade jag åkt hur långt som helst för att köpa dem. Var bor du? Jag köper dem om de finns kvar i morgon, trots mina tips.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2012-05-10 22:48

Jag finns i Nässjö, ca 30 mil ifrån.

Kan ju hämta dem hos dig nästa helg..... 8)
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2012-05-10 23:05

Jag bor några kilometer bort, blev bra sugen på OA-52:orna, men behöver sälja högtalare, inte köpa...

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-05-10 23:19

Bara 5,5 för OA52.2, det är ju den bästa OA52-versionen av alla i mitt tycke, åtminstone med mina tweaks.

Flera var det, ja :D

Bild

Ett av paren på bilden är inte mitt utan STDI's och har originaldiskanterna Peerless K10DT kvar och de låter bättre (renare) än vad jag kan påminna mig några av mina gjort före uppgradering.
Jag spelade på ett par med omkantade 8542 och originaldiskant växelvis med mina tweakade 52.2 under ett par månaders tid för att försöka memorera hur de var före uppgradering till LE. Jag stördes av en "skränighet" över ca. 1kHz som jag inte tror diskantelementen var ensamt skyldiga till.
Med begränsad budget och kombinerade med en förstärkare som inte är för analytisk i karaktären och har tonkontroller erbjuder ouppgraderade (men omkantade) OA52 kvaliteter i de nedre registren som inga aldrig så tweakade/uppgraderade OA50, OA58 eller Larsen 4 matchar enligt mina erfarenheter.

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2012-06-06 20:16

Jag har varit och lyssnat och jämfört med oa 52 och tyvärr såna blir det inte.
Det skulle också vara kul att jämföra mot några 12, 14 men helst 116 och möjligtvis 2212:or.
Det finns ingen i Gbg området som har några såna och som är sugen på att lyssna på lite olika grejer? :)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2012-06-15 07:48

Mina popboxar med originalbestyckning lät mycket fint i radhuset med dubbel takhöjd och snedtak. Men sen flyttade vi till stan och fick ett mycket problematiskt rum för lyssning (från alla andra synpunkter är det förträffligt). Vi övergick tiill "vanliga" högtalare efter att ha ha försökt förbättra popboxarna med nya diskanter (ct 62 tror jag de hette). De lät väldigt bra och det gjorde att 9710 lät ännu sämre relativt sett. Så jag sålde dem till phon.

Jo popboxar är väl Carlssonhögtalare även om de hade en annan konstruktör egentligen.

Jag tycker Carlssonhögtalare kan vara problematiska i många rum, men fantastiska i andra. Flera av mina finaste hi-fi-upplevelser har varit med Carlssonhögtalare. De jag gillar bäst är OA6 typ 1 och OA 52. Snyggast är original-kolboxen.

Jag anser Carlsson-hypen fullt begriplig. Att han lyckades få OA5 och OA6 låta så bra med så mediokra element var en bedrift! Och sen blev det bara bättre. Men inte hemma hos mig tyvärr. Rummet är inte kompis med OA-principen. Fast nu har jag byggt på landet och har högt i tak och snedtak. Kanske ska jag ge Carlsson en chans igen. Jag har ju ett par V-1 i källaren.....

jansch

Inläggav jansch » 2012-06-25 18:45

mapem - Du skriver "mediokra element" och i sig är det nog sant. Dock, 9710M står ju sig fortfarande bra JÄMFÖRT MED ANDRA 8 tums BREDBANDARE. Det är inte lätt att hitta en bättre ersättare för den som mellanregister i OA6II.
Brist på nyttjbar slaglängd diskuteras ofta när den används för bas oxå, som i OA5 men man bör ju betänka att skillnaden mellan 1,75mm och t,ex 3,5mm är i SPL inte så mycket.....

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati