Dämpa bort en gurglande resonans vid 40Hz på OA51, invärtes.

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
-distortion-

Dämpa bort en gurglande resonans vid 40Hz på OA51, invärtes.

Inläggav -distortion- » 2012-10-10 08:05

Jag minns att jag hade funderingar när jag plockade ihop mina OA51LE-byggsatser, kring dämpbitarna och deras placering. Rummet de kommer befinna sig en oöverskådlig tid framöver är ett riktigt problemrum med osedvanligt kaos i basen. Det som stör allra mest, även om det blev en underbar bättring av SD-fötterna, är en svulstig resonans runt 40Hz, minns inte exakt var den blommar ut.

Kan det gå att dra ner den hörbara puckeln med hjälp av en eller två extra dämpbitar bakom basen eller så. Har sett detta diskuteras förut, men hittar det inte nu.

/Eufrat
Tub - nu på burk

jansch

Inläggav jansch » 2012-10-15 15:19

Ingen som vill svara på din fråga.... Jag gör ett försök.

Att genom dämpmaterial i lådan komma åt en rumsresonans på 40 Hz är nog fel väg att gå.
Rumsresonanser har ju (nästan) alltid högt Q värde och måste då dämpas med nåt som INTE dämpar inom ett brett frekvensområde.
Bäst att åtgärda rummet alltså.

Vet du vad som ger resonansen? Troligtvis är det de fysiska måtten på rummet = stående vågor. Kolla måtten längd-bredd-takhöjd och jämför med med halva våglängden (och multiplar av den). Tyvärr är det ju inte helt ovanligt att t.ex takhöjden motsvarar en sidovägg ggr2 och då har man ju ett rejält problem.
Det kan ju i sig vara en vägg/golv som svänger med men det är väl mindre troligt...det ger sig dock när man kollar våglängden mot rumsmåtten.

Bästa lösningen för att dämpa en resonans borde vara att bygga en Helmholzresonator. Annars blir det svårt att få ett rimligt högt Q värde så att bara resonansen dämpas.

Tjocka soffor, helst inte längs väggarna kan ju oxå göra nytta men det är ju inte lika "pricksäkert"....

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2012-10-15 19:07

jansch skrev:..
Rumsresonanser har ju (nästan) alltid högt Q värde och måste då dämpas med nåt som INTE dämpar inom ett brett frekvensområde.
Bäst att åtgärda rummet alltså.

Så sant, så sant. Det kommer fortfarande vara en redig puckel även om högtalarna dämpas i det området.
Dessa betongbunkerlägenheter är hopplösa, och mer möbler går inte in. Den dagen en har råd med ett gäng basmoduler kanske problemen löser sig. Fram till dess får det bli EQ verkar det som.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-15 19:28

Du har inte funderat på Helmholtzdämpning, behöver inte ta så mycket plats. :)
Den som vet mest, tror minst.

jansch

Inläggav jansch » 2012-10-15 22:41

Det var ju det jag föreslog i mitt inlägg Ragnwald.....

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-15 22:44

:oops: Jag ser det nu.
En förbaskat bra lösning är det i alla fall. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2012-10-16 11:35

Jag kan inte tänka mig hur en Helmholtz-resonator skulle behöva se ut för att jobba vid 40Hz. Den måste väl bli skitstor för att få nån effekt?

8O

Bild
Tub - nu på burk

jansch

Inläggav jansch » 2012-10-16 12:53

Traditionella paneler som bygger på Helmholzprincipen är nog oftast utformade för ett bredare frekvensområde.... så man får nog bygga själv.

Först och främst! JAG har aldrig byggt en Helmholtzresonator om man inte menar den "bakvända" varianten dvs. basreflexlådor.
Den erfarenhet jag har är att när jag mätte på en Sonab OA2212 i mitt vardagsrum hade jag 3st OA2212 som stod bredvid (utan insignal) och dessa påverkade mätresultatet.

Jag har själv funderat på att bygga en Helmholzresonator för att dämpa min rumsresonans som ligger runt 65Hz.

Min tanke är att nyttja 2st gjutrör, ett med större diameter som man proppar igen i ändarna med MDF skivor. Detta rör blir då kammaren ("fjädern"). I ena MDF skivan gör man ett hål för smalare rör som man kan skjuta ut/in för avstämning. Eventuellt skulle man kunna ha "basreflexrör" i båda ändarna.

Denna typ av helmholtsresonator kan ge högt Q värde och är nog lätt att "gömma" bakom t.ex en soffa. Högt Q-värde kräver att man kan stämma av resonatorn enligt ovan. Basta borde säkert kunna användas för enkel beräkning.

PROBLEMET - JAG vet inte hur effektivt en sådan kan dämpa en rumsresonans

Återgå till Carlsson Illuminati