mrexxet skrev:Okej, då får man prova utan center då, någon förklaring till varför dom (116) klarar sig utan center, antar att det har något med det OrtoAkustiska att göra, och det brukar väl finnas något som heter fantomcenter lr liknande, hur är det med bas då? behövs det en "subba" lr klarar dom av det oxå? ingen som har något förslag angående 2 st recievrar och ett par högtalare.
Mja asså... hur skall man börja...
OA-högtalare är väldigt bra på att projicera upp stereoperspektivet, oavsett var i sidled man sitter. Mao, en bred sweetspot. På ngt vis gör det att centerkanalen blir påtagligt "utanpå" systemet; man märker den sticker ut. Lägger man ut centerkanalen på båda frontkanalerna, dvs fantomcenter, så integreras kanalen mkt bättre. Och naturligare.
OA116 är väldigt baskapabla, de går lägre än många sk biosubbar. Men söker man ljudtryck i smällen sas så kan en sub, eller ännu bättre flertal subbar göra nytta.
Jag kör själv med ett rent stereoförsteg parallellt med en bioreceiver. På mitt slutsteg så kan jag koppla mellan två ingångar, beroende på om jag skall finlyssna. De flesta bioreceivrar idag håller hyffsad god klass och duger finemang till att köras som 2-kanal och multikanal. Fördelen är att man slipper koppla och dona.