OA 116 som frontar?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
mrexxet

OA 116 som frontar?

Inläggav mrexxet » 2012-10-05 01:26

Hej!

Någon som kör OA-116 som frontar i ett biosystem? är dom lämpliga för det?

i s f vad är en bra passande center till dem, ev en DIY-center? man läser

ju att det ska vara samma sorts högtalare som frontarna,

lite svårt i det här fallet kanske.

Hur gör man om man vill använda frontarna både till 2-kanal (Marantz 2275)

o bio/tv-ljud (Pioneer vsx-527) ? budget = inte så dyrt.

Tackar på förhand.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-05 08:39

De funkar prima som frontar, och mitt standardråd när det gäller carlsson är att du skall försöka undvika center så långt som möjligt. Den behövs troligen inte.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2012-10-05 10:20

Tummen upp på det.
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-05 19:52

+1
En vänster- och en högertumme. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
mrexxet

Inläggav mrexxet » 2012-10-05 23:13

Okej, då får man prova utan center då, någon förklaring till varför dom (116) klarar sig utan center, antar att det har något med det OrtoAkustiska att göra, och det brukar väl finnas något som heter fantomcenter lr liknande, hur är det med bas då? behövs det en "subba" lr klarar dom av det oxå? ingen som har något förslag angående 2 st recievrar och ett par högtalare.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-06 19:35

Det har med orthoakustiken att göra. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-06 22:56

mrexxet skrev:Okej, då får man prova utan center då, någon förklaring till varför dom (116) klarar sig utan center, antar att det har något med det OrtoAkustiska att göra, och det brukar väl finnas något som heter fantomcenter lr liknande, hur är det med bas då? behövs det en "subba" lr klarar dom av det oxå? ingen som har något förslag angående 2 st recievrar och ett par högtalare.

Mja asså... hur skall man börja...

OA-högtalare är väldigt bra på att projicera upp stereoperspektivet, oavsett var i sidled man sitter. Mao, en bred sweetspot. På ngt vis gör det att centerkanalen blir påtagligt "utanpå" systemet; man märker den sticker ut. Lägger man ut centerkanalen på båda frontkanalerna, dvs fantomcenter, så integreras kanalen mkt bättre. Och naturligare.

OA116 är väldigt baskapabla, de går lägre än många sk biosubbar. Men söker man ljudtryck i smällen sas så kan en sub, eller ännu bättre flertal subbar göra nytta.

Jag kör själv med ett rent stereoförsteg parallellt med en bioreceiver. På mitt slutsteg så kan jag koppla mellan två ingångar, beroende på om jag skall finlyssna. De flesta bioreceivrar idag håller hyffsad god klass och duger finemang till att köras som 2-kanal och multikanal. Fördelen är att man slipper koppla och dona.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
mrexxet

Inläggav mrexxet » 2012-10-07 14:12

Tror nog att jag måste upp en bit i prisklass för att matcha 2275:an i 2 kanal, undrar om det går att använda pre-out från 527:an? visserligen finns inte full pre-out men en pre-out surround back/high front på den, kanske kan man använda den? har hittat en förstärkarväxel men lite saftigt pris: http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=1364&menu=2
har börjat fundera på en Marantz 1403 vilken har full pre-out, visserligen blir det väl två volymkontroller om jag inte fattat fel.

Användarvisningsbild
mrexxet

Inläggav mrexxet » 2012-10-21 22:40

Funkade inte med Pioneeren, fick tag i en Marantz 1602 (demo-ex) för 2990:- istället som har pre-out på frontarna, om man nu skulle vilja ha en center ändå, ngn som har ett förslag, diy går oxå bra, element-förslag?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-10-21 22:49

Jag kör med OA2212 som toppar i bion, och subbar som står bredvid. :)
Funkar hyfsat tycker jag.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Återgå till Carlsson Illuminati