OA116 med färre diskanter?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
ferm

Inläggav ferm » 2012-11-05 12:59

phon skrev:
ferm skrev:
Skulle man köra monacorn i oa116 skulle man behöva blanda in ytterligare motstånd för att få till rätt impedans på 16ohmarna?
Då kan man kanske göra nåt i stil med 116-filtret för T22?

Haha! Ja så skulle man ju iofs. Kunna göra. Inser det dumma med den frågan ;-)

Intressantare blir det om man skulle köra den med monacor som en oa112. Har sett en ritning på planeten tror jag för ct62 8ohm till oa12 den borde ju vara tillämpbar i så fall!

Nån som har koll på monacorens spridningsegenskaper jämfört med ct62 eller t22?
Snell E3, Klass-d stärkare

jansch

Inläggav jansch » 2012-11-05 19:41

DT28N är mer lik MT24 än MT20.

Kör man originalfiltret i OA14 med DT28N får man en liten svacka runt 2-3kHz området (ungefär 1,5-2dB). Samma sak med OA6typ2.
Man får dock en jämnare tonkurva över 5kHz och upp till över 15kHz.
I mitt lyssningsrum "dör" MT20 över sådär 12kHz.
Gör man en A/B test mellan DT28 och MT20 (båda i klassisk OA5typ2/OA6typ2 konfiguration) med brus hör man klart och tydligt att MT20 inte klarar hela hörbara diskantområdet.

Jag har prövat med att addera 1,1uF på både OA14 och OA6typ2 filtret för att minska svackan med DT28N. Svackan blir mindre men det är ingen bra lösning då filtret blir för flackt och om man lyssnar med hög volym (väldigt högt) börjar det låta ansträngt.
Trots lågt Fs på DT28N bör man nog vara noga med att få bort det mesta under 2kHz,

Originalfiltren funkar dock så bra att det låter utmärkt trots svackan. Ett klart lyft jfrt med de gamla Peerless diskanterna.

Jag har inte kört DT28N i OA116 men om alla "teorier" stämmer borde filtret funka rakt av för OA116 (då M24 även är "tunnare vid 2-3kHz än MT20). Dessutom vinner man väldigt mycket på att det är brantare.

Vet inte om du blev klokare av detta....

Användarvisningsbild
ferm

Inläggav ferm » 2012-11-07 08:43

jansch skrev:DT28N är mer lik MT24 än MT20.

Kör man originalfiltret i OA14 med DT28N får man en liten svacka runt 2-3kHz området (ungefär 1,5-2dB). Samma sak med OA6typ2.
Gör man en A/B test mellan DT28 och MT20 (båda i klassisk OA5typ2/OA6typ2 konfiguration) med brus hör man klart och tydligt att MT20 inte klarar hela hörbara diskantområdet.

Jag har prövat med att addera 1,1uF på både OA14 och OA6typ2 filtret för att minska svackan med DT28N. Svackan blir mindre men det är ingen bra lösning då filtret blir för flackt och om man lyssnar med hög volym (väldigt högt) börjar det låta ansträngt.
Trots lågt Fs på DT28N bör man nog vara noga med att få bort det mesta under 2kHz,

Originalfiltren funkar dock så bra att det låter utmärkt trots svackan. Ett klart lyft jfrt med de gamla Peerless diskanterna.

Jag har inte kört DT28N i OA116 men om alla "teorier" stämmer borde filtret funka rakt av för OA116 (då M24 även är "tunnare vid 2-3kHz än MT20). Dessutom vinner man väldigt mycket på att det är brantare.

Hej Jansch!

Mycket klokare tror jag ;-)
Har kollat en del på monacor diskanten nu och även dess lilasyster dt25-n som är samma men högre resonans och lite mindre dome. Verkar dock vara ett sämre alternativ. DT-28n har enligt databladet en känslighet på 94db. Enligt databladet för ct62 har de en känslighet på 90db. Den har ju tidigare ansetts vara plug n´play. Betyder inte det att man behöver jobba en del med dämpningen av Monacoren...vad mt20 och mt24 samt t22 har för känsligheter har jag ingen aning om. Fick bekräftat av ditt tidigare inlägg precis som jag misstänkt att mt24 är mindre känslig än MT20.
Även ct62 uppvisar ju en svacka i 2-3khz. Kan man kanske stävja detta genom att tillämpa oa116 modden(1979) för monacoren?

Däremot undrar jag lite om man inte skulle kunna köra 2 stycken 4 ohmare i serie istället. Om man skulle köra oa12 konfig. Har ev. hittat bra kandidater i så fall från Vifa. Antar att man får jobba mer med dämpningen i så fall...Seriekoppling ökar väl känsligheten och parallelkoppling minskar(grovt förenklat)?

Användarvisningsbild
ferm

Inläggav ferm » 2012-11-07 08:49

jansch skrev:DT28N är mer lik MT24 än MT20.

Jag har ju ett par OA116 som har mt20 och den första versionen av filtret vilket jag har läst någonstans är ett 12db filter. Vad är det för typ av formel man använt för Sonabhögtalarna? Har iaf. igår kväll jämfört med mina -79 modade oa116 och har insett att det är en väldigt enkel grej att konvertera till likadana filter. Jag ska ändå byta kondningen tänkte jag. Filterkorten är i princip identiska med fördiga hål för komponenterna.
Har man en stor vinning av detta ifall man skulle köra vidare på mt20? Klarar den distortionen nedåt bättre? Skulle detta annars vara en lösning om man vill köra med monacoren?

Användarvisningsbild
ferm

Inläggav ferm » 2012-11-07 10:53

Morel MDT12
Hittade precis även denna på Madisound...känslighet 89db....samma pris som Monacoren!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-07 11:58

ferm skrev:
phon skrev:
ferm skrev:
Skulle man köra monacorn i oa116 skulle man behöva blanda in ytterligare motstånd för att få till rätt impedans på 16ohmarna?

Intressantare blir det om man skulle köra den med monacor som en oa112. Har sett en ritning på planeten tror jag för ct62 8ohm till oa12 den borde ju vara tillämpbar i så fall!

Både ct62 och T22 är mycket bättre. Det är just därför det valdes kon-
diskanter då det begav sig - den lilla talspolen skapar ljudvågor som
har bra böj även vid höga frekvenser. En stor talspole gör det som
regel svårare att skapa tillräckligt mycket energi (summan av allt ljud
som strålar i alla riktningar) i det högsta registret.

Det går dock att optimera även domar för en energikurva som sträcker
sig högt, men då har de inte rak tonkurva i nollgradersriktningen. En
normal domeform och ett mjukt membran ger som regel en energikurva
som dykter i förhållande till nollgraderskurvan över 10 kHz.

Om man mäter i ett rum som är väldämpat kan det dock vara svårt att
få en bra bild av energikurvan, även om man mäter på stort avstånd,
så ett ekorum är vad man behöver. I brist på sådant kan man få i varje
fall ett hum om energikurvan genom att mäta på så stort avstånd man
kan och se till så att vinkeln till diskanten är cirka 40 grader under mät-
ningen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

jansch

Inläggav jansch » 2012-11-07 12:44

Först en snabb kommentar - Jag har kört Morel diskanter i OA14, den som ser ut som DT28N men har 3 skruvar i fronten (kommer inte ihåg vad den heter). Passar sämre och låter inte lika bra som DT28N.

Du resonerar en del om känsligheten på olika diskanter. Värdera inte den angivna känsligheten för mycket, ej heller angiven frekvensgång. Alla(?) högtalarelement är uppmätta i frifältsmiljö, det vi brukar kalla ekofria rum eller motsvarande.
Man mäter alltså i EN punkt och bara det direktstrålande ljudet, ibland också punkter "offaxis" och då typiskt 30, 60 och ibland 90 grader.
I ditt lyssningsrum lyssnar du på ALLT utstrålande ljud genom reflektioner från alla avgränsningsytor. Detta gäller även "vanliga" högtalare men i synnerhet rundstrålande högtalare (typ OA principen) då den direktstrålande andelen ljudenergi är relativt liten.
För rundstrålande högtalarkonstruktioner påverkar alltså den TOTALA utstrålade energin från högtalarelementet mycket mer än vad man kan utläsa av en frekvenskurva mätt i ett frifältsrum.
I ditt lyssningsrum har du då ett OÄNDLIGT antal olika frekvenskurvor beroende på var du placerar dej i rummet och förhoppningsvis har du en någorlunda stor "sweetspot" där frekvensgången är någorlunda rak när summan av allt ljud når öronen.

En "nyttig" test är att spela upp en sinuston på 3 - 6 kHz och sakta gå runt i rummet eller bara sitta still och vicka på huvudet och konstatera hur volymen förändras. (en UPPLEVELSE av mer än 10dB är högst normalt - mäter du är det värre!).

Samma resonemang gäller alltså för känsligheten då man inte mäter TOTAL energi. Dessutom kan mätmetoden (i praktiken) vara olika. Vilken frekvens har man använt? Med eller utan baffel? Medelvärde?
Kolla på några högtalarelement där du har tillgång till både frekvensgång och känslighet - ibland undrar man om siffrorna är påhittade.

SummaSumarum
Mäta och testa kommer att visa verkligheten och den brukar inte vara likadan som de specar högtalartillverkaren skapar i en "teoretisk" miljö.

jansch

Inläggav jansch » 2012-11-07 12:48

Såg precis att IÖ "hann före" och beskrev samma sak, fast på ett annat sätt.

Användarvisningsbild
ferm

Inläggav ferm » 2012-11-07 12:50

IngOehman skrev:
ferm skrev:
phon skrev:
ferm skrev:

Både ct62 och T22 är mycket bättre. Det är just därför det valdes kon-
diskanter då det begav sig - den lilla talspolen skapar ljudvågor som
har bra böj även vid höga frekvenser. En stor talspole gör det som
regel svårare att skapa tillräckligt mycket energi (summan av allt ljud
som strålar i alla riktningar) i det högsta registret.

Det går dock att optimera även domar för en energikurva som sträcker
sig högt, men då har de inte rak tonkurva i nollgradersriktningen. En
normal domeform och ett mjukt membran ger som regel en energikurva
som dykter i förhållande till nollgraderskurvan över 10 kHz.

Om man mäter i ett rum som är väldämpat kan det dock vara svårt att
få en bra bild av energikurvan, även om man mäter på stort avstånd,
så ett ekorum är vad man behöver. I brist på sådant kan man få i varje
fall ett hum om energikurvan genom att mäta på så stort avstånd man
kan och se till så att vinkeln till diskanten är cirka 40 grader under mät-
ningen.

Vh, iö

Tack för förtydligen av dessa fenomen! Är detta en generell regel för Dome vs. kondiskanter? Hur kommer det sig i så fall att Stig valde att gå över till enkel dome? Är det placeringen av domen som i så fall är kristisk för spridningen i kombination med helt utdämpade första reflektioner?

Däremot tänker jag vända på frågan. Skulle monacor diskanten istället kunna ge en bättre stereobild tack vare mindre spridning i kombination med en annorlunda placering dvs. enligt Iös Skisser ovan som exempel? Alt. genom placering liknande de tidigare i tråden nämnda oa13.

Jag förstår poängen med spridning om målet är en så rundstrålande högtalare som möjligt, men om man eftersträvar större del direktljud och mindre del reflekterat ljud. Kan inte detta vara en lösning? DVs. i oa14 med 3 stycken hyfsat framåtriktade diskanter samt en bakåtstrålande...förhållande direktljud reflekterat 75/25%
Är spridningen på diskanten viktigare på den direktstrålade diskanten än på den icke?

Jag är som ni förstår novis när det gäller det elektriska/fysikaliska i högtalarbyggande. Jag är mycket tacksam för alla som svarar snällt i denna tråden som nu lite granne är OT, men syftet är fortfarande att återvända till topic inom kort!

Användarvisningsbild
ferm

En annan idé

Inläggav ferm » 2012-11-07 13:06

Skulle man i princip kunna köra samma elementkonfiguration som oa50 för mellan och diskant och ändå samköra dem med seasbasen i denna låda?
dvs bytta mellanregister till ett b65 8ohm samt en t11 diskant med delning på 2300hz samt seasbasens originaldelning. dvs. e trevägare på oa50 typ...
detta under förutsättning att man kan mikkla in diskanten någonstans under gallret på oa116 alt. ett nytt högre galler med dämpning!
Senast redigerad av ferm 2012-11-07 14:07, redigerad totalt 1 gång.

jansch

Inläggav jansch » 2012-11-07 13:17

Citat IÖ :"Både ct62 och T22 är mycket bättre."

Menar du än DT28N och den totala energin i det övre frekvensområdet?

Jag och en kompis Bengt (som också finns på Faktiskt.se) gjorde LTAS mätningar för 2 veckor sedan i mitt vardagsrum.
"Offren" denna gång var dels OA6typ2 med DT28N diskanter dels OA51 kloner från senaste gruppköpet.

Resultat: DT28N har inga problem att hänga med i hörbara området. Men visst... över 20kHz är det ganska tunt. Notera att diskanterna har/hade "klassisk" originalmontering, dvs förhållandevis lite direktljud.

Däremot var vi lite förbryllade över resultat på OA51 klonerna, lite tunt i övre mellanregistret.

PS. Ska fixa så jag kan presentera mätresultat. DS

Användarvisningsbild
ferm

utprovnings exemplar

Inläggav ferm » 2012-11-12 22:11

Bild
Nu har ett par OA14 införskaffats för att användas som testobjekt för lite olika diskantplaceringar/lösningar!

Användarvisningsbild
ferm

Inläggav ferm » 2012-11-14 01:20

Har ikväll provat mig runt lite med mina oa14 och kommit fram till att 3 diskanter låter riktigt bra i mitt rum. Fick höja nivån ett snäpp med bygeln då jag dämpade ut den sidoriktade diskanten med tung tjock filtbit.
Vred även upp högtalarna lite mot lyssningsplatsen och stereobilden förbättrades ytterligare.

Kan man ersätta den 4e diskanten med ett motstånd på 8ohm. Antar att diskantens resistans/impedans inte är konstant när den spelar. Ska man utgå från dess dc resistans eller impedans? Är detta en fingerande lösning ur ljudkvalitetssynpunkt eller kan detta försämra ljudet pga. Motståndet?

Såg ett filter för ct62 8ohm för oa12 där de två parallellkopplade diskanterna även var parallellkopplade med ett motstånd på 8,2ohm. Kan man där istället koppla in en diskant på 8ohm och på på så vis få rätt impedans och antal diskanter i 8 ohm.
Finns det andra sätt att få till det med 3st 8 ohms diskanter?

jansch

Inläggav jansch » 2012-11-14 12:07

Att ersätta med motstånd kommer att förändra frekvensgången på övriga diskanter. Vid filtrets brytfrekvens och kanske upp till 5-7kHz är det marginellt.
En diskant som ligger i serie med motståndet kommer att ha en stigande frekvensgång.
Jag har inte impedanskurvan tillgänglig här för MT20 men gissningsvis har du dubbla impedansen vid 10kHz (nån som kan verifiera?)

Ang. CT62 filtret: Visst kan du göra så MEN då får du räkna om hela högpassfiltret.

Användarvisningsbild
ferm

Inläggav ferm » 2012-11-14 12:46

jansch skrev:Att ersätta med motstånd kommer att förändra frekvensgången på övriga diskanter. Vid filtrets brytfrekvens och kanske upp till 5-7kHz är det marginellt.
En diskant som ligger i serie med motståndet kommer att ha en stigande frekvensgång.
Jag har inte impedanskurvan tillgänglig här för MT20 men gissningsvis har du dubbla impedansen vid 10kHz (nån som kan verifiera?)

Ang. CT62 filtret: Visst kan du göra så MEN då får du räkna om hela högpassfiltret.

Funderar på det du skriver om stigande frekvensgång...är detta negativt om man använder den stigande frekvensen för den bakåtriktade diskanten eller positivt? Använder inte snell sig av liknande konstruktion för sina högtalare med bakåtriktad diskant?

Får nog helt enkelt sätta mig in mer i det här med filterbyggande....någon som kan tipsa om ett smidigt datorprogram som kan simulera/beräkna olika filter annars?

Användarvisningsbild
godag

Inläggav godag » 2012-12-01 04:41

Nedan är länk ang "OA13 som phon nämnde ovan..

http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... ilit=godag
OA116.3 -svart (W65, B65, CT62)
OA116.3 -DIY, svart (SEAS CX21LTS-bas, B65, CT62)

"OA13" -DIY, (B65, CT62..)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-12-01 04:47

Nån som hört Larsen-högtalarna?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
ferm

Inläggav ferm » 2012-12-02 13:12

godag skrev:Nedan är länk ang "OA13 som phon nämnde ovan..

http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... ilit=godag

Hej Goddag!

Välkommen till tråden som lite hamnat i träda....
Imponerande samling sonab högtalare du har.
Ser att du kör med b65som mellanregister i dina 116. Anser du att de är en förbättring mot 16ohmaren? Jag har nämligen ett par b65oa2 liggandes som jag tänkt köra i ett par OD11 som jag köpte för ett tag sedan men ännu inte fått tyvärr ??? Kanske kommer de aldrig och i så fall så blir de ju till övers. Har du seriekopplat dem med något motstånd? Verkar vara lite olika värden som gäller på det motståndet!
Låter de märkbart annorlunda med b65?

Jag har ännu inte kommit fram till hur jag ska lösa diskantsituationen på mina oa116. Har lite gått i funderingar kring en oa50le lösning som mellan/diskant...fast det kräver ju en omarbetning till en högre huv samt dämpning mot väggen! Kanske även en vändning med långsida mot vägg!

Jag har läst tråden som Phon tipsar om, men den säger inte så mycket om själva utförandet av bygget tyvärr. Akilleshälen för mig är filtret då jag har ganska begränsade kunskaper inom filterbygge även om jag är fullt kapabel till att löda ihop ett efter ritning.
Phon själv har tyvärr inget minne av hur filtret var konstruerat så där blir det till att chansa i så fall.

Kanske skulle man göra det enkelt för sig och köra efter oa14 modellen och helt enkelt köra på 75% direktriktat ljud med 3 diskanter framåt och en bakåt...blir lite mishmash mellan 116 och 14.
Har iofs testat med 66% direktriktat genom att dämpa bort en sidodiskant(den som pekar bort från lyssningspositionen åt höger respektive vänster) på oa14 och det lät väldigt bra.

Användarvisningsbild
ferm

Inläggav ferm » 2012-12-02 13:19

Objektivisten skrev:Nån som hört Larsen-högtalarna?

Javisst! Har själv äget ett par oa51le2 desutom!!

jansch

Inläggav jansch » 2012-12-02 18:07

Ferm - Jag har provat B65oaII i OA14, OA116 och OA2212.

Bäst gör dom sig i OA2212 SOM MELLANREGISTER där dom låter lite ljusare än originalet. Jag har dock gått tillbaka till originalet.

I OA14 funkar dom, men läs på Carlssonkult eller Grafpros megatråd om "Avstämning-Mystiska uppgifter" på Carlssonplanet.
Vill vara lite försiktig i mina uttalande då jag aldrig har fått OA14 låta bra i mitt lyssningsrum.

I OA116 blir det bara stökigt och ett motstånd i serie skapar ju inte bättre förutsättningar för att det ska låta bra. Mitt förslag är att du behåller originalen och VÅRDAR DOM ÖMT (eller säljer dom till mej!!! :D )

Jag lyssnade kanske i 2 timmar på OA116 med B65oaII varianten innan jag bytte tillbaka (notera att B65:orna var väl "inkörda").
I OA116 uppfattade jag dom som ännu ljusare. Kort och gott - Det lät inte dåligt eller direkt fel men det var ändå helt rätt för mej att gå tillbaka till originalet.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati