Vad tänker du om konflikten om ortoakustik med mera?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Vad tänker du om konflikten om ortoakustik inklusive närliggande delfrågor?

Jag har absolut ingen aning.
4
7%
Jag är osäker om sakfrågan men tror att det finns risk för att alla inblandade drabbas negativt.
28
47%
Jag misstänker att den ena parten har mer rätt än den andra och kan tänka mig att konflikten i sak är mindre än den kan verka.
14
23%
Jag anser att den ena parten har rätt och den andra parten har fel.
14
23%

Antal röster : 60

Användarvisningsbild
30Hzbone

Re: Vad tänker du om konflikten om ortoakustik med mera?

Inläggav 30Hzbone » 2012-12-31 13:27

Claes skrev:Konflikten om ortoakustik handlar bland annat om vad begreppet ortoakustik innebär och vem eller vilka som har kompetens och rätt att avgöra vilka högtalare som är ortoakustiska. Även andra närliggande frågor har diskuterats. Exempelvis vad personen Stig Carlsson tyckte och tänkte samt vad han skulle kunna förmodas tycka och tänka i dag om han fortfarande var med oss. Eller vad Stiftelsen Stig Carlsson har gjort, inte har gjort, borde ha gjort och bör göra. Ytterligare delfrågor har handlat om formella och moraliska skyldigheter och rättigheter inklusive vem som sagt, skrivit och menat vad. Dessutom har det framförts påståenden om dolda och moraliskt förkastliga motiv.

Ur ett psykologiskt perspektiv intresserar det mig hur du som läst om detta på Faktiskt.se uppfattar saken. Observera att min fråga inte handlar om vem/vilka du anser ha rätt eller fel i fråga om ortoakustik och närliggande delfrågor.

Det som jag, och säkert många med mig, noterat är att det frapperande ofta fabuleras i trådar som på något sätt knyter an till OA.
Detta kan man lägga märke till utan att läsa speciellt hårt.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Re: Vad tänker du om konflikten om ortoakustik med mera?

Inläggav single_malt » 2012-12-31 13:34

30Hzbone skrev:
Det som jag, och säkert många med mig, noterat är att det frapperande ofta fabuleras i trådar som på något sätt knyter an till OA.
Detta kan man lägga märke till utan att läsa speciellt hårt.

Det där var en svepande anklagelse!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-31 13:47

Gott nytt år Claes!

Tror mig förstå att du har goda avsikter och vill vara alla/många till lags men det går ju att i klartext utläsa en viss bias eller färgning av det du skriver...

Claes skrev:...besvikelse över att de inte finns nytillverkade ortoakustiska högtalare tillgängliga ...

Räknar med att du får synpunkter på det här... för det är ju just vad diskussionen handlar om...^^ Somliga anser nog att det borde formuleras: "...besvikelse över att de inte finns nytillverkade Carlsson-högtalare tillgängliga ..."

Claes skrev:Dessutom önskar jag alla musikälskande hi-fi-människor ett riktigt gott nytt år med förhoppningen om mer samarbete och mindre konflikter. Jag tycker det finns betydligt mer som förenar oss och borde ge skäl till samförstånd än det finns skäl för konflikt.

Håller med om att det borde finnas mer som förenar än som skiljer åt och att det borde kunna gagna flera om utbudet och därmed uppmärksamheten för principen ökar. Jag har inte varit med i LTS på många år sedan såväl Molt som inbetalningskort slutade komma men så här livliga diskussioner vill man ju inte missa så det kanske är dags igen? ;-)

I vilket fall tror jag att den här diskussionen är nödvändig för att någon slags utveckling ska ske. Önskar att fler berörda (läs SSC) deltog och agerade! :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-12-31 15:16

Claes skrev:**********

Dessutom önskar jag alla musikälskande hi-fi-människor ett riktigt gott nytt år med förhoppningen om mer samarbete och mindre konflikter. Jag tycker det finns betydligt mer som förenar oss och borde ge skäl till samförstånd än det finns skäl för konflikt.

Jag önskar oxå alla ett gott nytt år! :)

Jag tror och tycker att det finns ett tredje alternativ som är det för stunden bästa och det mest realistiska...
Steget från detta "bråk" till samförstånd och samarbete är nog ganska långt, om man i stället som det "tredje alternativet" bara lämnade varandra ifred och slutade bråka, var och en gör sitt på sitt sätt och situationen får sätta sig lite.
Larsen gör Larsenhögtalare (nu är ju inte Larsen inblandad i detta bråk men Larsenhögtalarna förs upp på agendan av och till), Peter jobbar med sina Ägg och sina planer för Ägg-ljud, DIY projekten får frodas, två och trevägarna kommer kanske steg närmare färdigställande, SSC skulle kunna ta fram en serie OA52 som det önskats här och där i trådarna, antingen via HiFi-kit eller m h a Larsen (om det är ett förbeställt projekt utan ekonomiska risker).

Skål för ett Otroakustiskt 2013! :)

/Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

dimitri

Inläggav dimitri » 2012-12-31 15:21

avr7000 skrev:

Dessutom önskar jag alla musikälskande hi-fi-människor ett riktigt gott nytt år med förhoppningen om mer samarbete och mindre konflikter. Jag tycker det finns betydligt mer som förenar oss och borde ge skäl till samförstånd än det finns skäl för konflikt.

Jag tror och tycker att det finns ett tredje alternativ som är det för stunden bästa och det mest realistiska...
Steget från detta "bråk" till samförstånd och samarbete är nog ganska långt, om man i stället som det "tredje alternativet" bara lämnade varandra ifred och slutade bråka, var och en gör sitt på sitt sätt och situationen får sätta sig lite.
Larsen gör Larsenhögtalare (nu är ju inte Larsen inblandad i detta bråk men Larsenhögtalarna förs upp på agendan av och till), Peter jobbar med sina Ägg och sina planer för Ägg-ljud, DIY projekten får frodas, två och trevägarna kommer kanske steg närmare färdigställande, SSC skulle kunna ta fram en serie OA52 som det önskats här och där i trådarna, antingen via HiFi-kit eller m h a Larsen (om det är ett förbeställt projekt utan ekonomiska risker).

/Stefan

Vad bra skrivet! klokt & allt. Håller med
Men säg mig Stefan, vad ska vi asätare göra som lever på andras konflikter?
Gott Nytt År!
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-12-31 15:52

Claes skrev:Om jag förstår Cody och de som håller med om det han skriver rätt så uttrycker de bland annat en kombination av besvikelse över att de inte finns nytillverkade ortoakustiska högtalare tillgängliga samt en viss irritation över en konflikt som bara verkar ha inneburit negativa konsekvenser för alla eller flertalet inblandade. Detta överensstämmer tyvärr ganska bra med mina tankar i sammanhanget :(.

Nej - den som talar om konflikt är du. Jag skriver att det inte finns någon konflikt. Det finns nytillverkade ortoakustiska högtalare, både rena kloner av Carlssonhögtalare och andra, att köpa. Jag är inte besviken utan tillfredsställd.

Du svarar inte på frågor.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-31 16:49

avr7000 skrev:Skål för ett Otroakustiskt 2013! :)

Fruediansk felskrivning? Grått nytt!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-31 17:03

dimitri skrev:
avr7000 skrev:

/Stefan

Vad bra skrivet! klokt & allt. Håller med
Men säg mig Stefan, vad ska vi asätare göra som lever på andras konflikter?
Gott Nytt År!

:lol: Gott Nytt År på dig Dimitri!

Bild

/Äggmannen
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2013-01-01 02:52

Jag tror också att detta är den mest rimliga lösningen. Bremen tillverkar bremenhögtalare, Larsen tillverkar Larsen och SSC tillverkar Carlsson. Fler alternativ för oss konsumenter. Kanonbra! Må bäste man vinna :P. Tävlingen om det bästa Carlssoninspirerade ljudet har bara börjat.

Gott nytt ljudår!

/Göinge Jens
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-01 03:55

+1

Och må där komma fler!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2013-01-01 05:05

Svante skrev:
avr7000 skrev:Skål för ett Otroakustiskt 2013! :)

Fruediansk felskrivning? Grått nytt!

:D :wink:
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati