Realisera trevägaren..

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-02 12:14

Fjonkalicious skrev:Bra. Hur är det med mellanregisterhornet. Hur är det framtaget? Att det är likt patentskisserna går inte att missa, men är det kalkylerat/mätt/utvärderat. Jag har lyssnat och gillat. Jag funderat på om man kan integrera det bättre i designen. Skall det gå att rotera det?

Ambiensdiskanterna, dessa ingår inte i patentet, kommer man köra på dessa eller ej?

Har också några frågor.

Hur långt upp används baselementet? Blir inte elementets övre register påverkat av den vända monteringen?

Hur har delningen mellan de olika registren sett ut vid lyssningarna ni gjort?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-01-02 12:19

RogerGustavsson skrev:
Fjonkalicious skrev:Bra. Hur är det med mellanregisterhornet. Hur är det framtaget? Att det är likt patentskisserna går inte att missa, men är det kalkylerat/mätt/utvärderat. Jag har lyssnat och gillat. Jag funderat på om man kan integrera det bättre i designen. Skall det gå att rotera det?

Ambiensdiskanterna, dessa ingår inte i patentet, kommer man köra på dessa eller ej?

Har också några frågor.

Hur långt upp används baselementet? Blir inte elementets övre register påverkat av den vända monteringen?

Hur har delningen mellan de olika registren sett ut vid lyssningarna ni gjort?

Det där diskuterades i Eriks "utbildningsprojekttråd" - tror det var användbart till c:a 1kHz.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-01-02 12:20

MagnusÖstberg skrev:SSC är inte involverade alls.

Se mitt förstainlägg i tråden. Den som primärt arbetar med det, och som i sin tur knutit de personer han anser kan tillföra något är Erik Johansson. Det är också nämnt i tråden.

Projektet tog fart i nyfikenheten på vad denna outforskade skapelse kunde prestera. Och det ser jävligt lovande ut.

SSC har inte kommit någon synlig väg med denna på 15 år.

Det är alltså nyfikenhet och den tekniska utmaningen som är poängen så här långt, och diskussioner om vad som händer när nyfikenheten är stillad tar man när sådan tid är inne?
Gott så! Jag har svårt att tänka mig ett bättre arbetssätt.

Vore jag ekonomiskt oberoende så vore absolut detta en av de saker som skulle investeras i. Jag kan verkligen inte förstå att inte SSC, inte minst för sin egen skull, inte öppnar storpluskan. Det måste ju vara en nesa om trevägaren skulle realiseras utan deras inblandning och här har man ju ett gyllene tillfälle att återupprätta lite anséende och bidra till vad de faktiskt är satta att åstadkomma. Förutsatt att inblandning överhuvudtaget är önskvärd numera..
Men wow om de kunde pytsa pengar i projektet och lyckas låta det stanna vid det..

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-01-02 12:58

Nattlorden skrev:
Fjonkalicious skrev:Det finns inget fel i att glömma fula saker.

Vad är fult med det? Får man bara MDF:en täckt med någon snygg fanér så behövs inga tygstynken någonstans (om det inte behövs dämpmaterial av tekniska skäl, dvs), det är en makalöst fin form.

Håller helt o hållet med dig om desigen. (tror jag!) En högtalare med så speciell lösning av elementplacering mm måste ju visa det. Det visar talar om för beskådaren att man får uppleva något helt annat än vad som normalt bjuds!

Jag har personligen redan vant mig vid fulsnyggheten. Kan man hoppas på en byggtråd så småningom, eller pekar riktningen mot en kommersiell produkt?
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2013-01-02 13:20

BPM skrev:I.o.m att den verkar bygga på patent av SC, på vilket vis är SSC involverade då de väl är förvaltare av dessa?

SSC har väl släppt patenten?

Angående utseendet så tror jag att det bara är vi 40-50 entusiaster nämnda tidigare som överhuvudtaget kan tänka sig att ha den i möblerade rum. :-) Sen ska äkta hälfter säga sitt.

Maarten

Inläggav Maarten » 2013-01-02 14:21

Mitt lilla bidrag: Förslag att snygga till den lite (snabbt o fult ritat, de som cad'ar kan väl fixa nåt bättre och det skall vara snyggare vinklar än jag fått till):

Bild

Bara att fixa till toppen lite också.
Men nu kanske detta var väl stora ingrepp rent akustiskt, men å andra sidan kan jag inte se varför de fyrkantiga linjerna skulle vara så mycket bättre. Högtalaren skall ju placeras vid bakvägg o golv. Basen spelar rätt långvågigt. Det är väl främst arrangemanget ovanpå som påverkas, men det kanske går att hantera?

Så, fritt fram för andra förslag!

Go baby go! 2013, the three-way year enligt faktiskt kalendern!

Kanske även ha namnförslag, eller slogan?
    MJMV / Mindre jidder mer Verkstad
    Carlos / A tribute to Carlsson!
    XXX / the Carlos has landed
    2013 / A faktisk odyssey
    MI3-way / The mission impossible realized

Äh, what the heck... andra förslag?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-01-02 14:37

Hur stor måste den reflekterande ytan vara. dvs den yta som är vänster om baselementet på vänster högtalare. Kan den minskas?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-01-02 15:54

Basen skall är tänkt att delas vid 1 kHz och i så fall är nog tanken att inga närliggande destruktiva reflexer skall finnas under 2 kHz. Det skall alltså vara perfekt till, låt säga halva våglängden som är 8,5 cm.

För att uppnå detta, så får man nog experimentera och mäta en hel del.

Vad jag minns var egentligen mellanregistret svårast att få till en rak frekvensgång på, d v s från 800 Hz till 4 k Hz. Men skam den som ger sig.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-02 16:35

Har någon tänkt den hemska tanken att någon yta kanske måste vara böjd? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-01-02 16:42

Lever inte Lallerstedt? 8)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-02 17:12

Att blanda in Lallerstedt blir nog fördyrande, inte minst om det ska slås ut på en liten serie om 40-50 par.

Nu har jag följt Erik's projekttråd.

Vad är det för mellanregisterelement som är aktuellt?

Hur klarar tvåvägaren en delning nedåt 1 kHz?
Senast redigerad av RogerGustavsson 2013-01-02 17:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-01-02 17:14

RogerGustavsson skrev:Att blanda in Lallerstedt blir nog fördyrande, inte minst om det ska slås ut på en liten serie om 40-50 par.

Tänker att den dels ser för j-g ut och dels att han kanske skulle känna sig hedrad av att få vara delaktig...

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-01-02 17:21

Om man leker med tanken på att..säg 100k, skulle ställas projektet till förfogande.. Hur långt borta vore man då i tid räknat?

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-01-02 17:40

Var hittar jag "Eriks projekttråd" (som Roger skriver) om denna högtalare? Nu när projektet ändå läckt ut vore det väldigt roligt att få inblick!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-01-02 17:48

Morgan skrev:Var hittar jag "Eriks projekttråd" (som Roger skriver) om denna högtalare? Nu när projektet ändå läckt ut vore det väldigt roligt att få inblick!

Kan det vara denna?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22080&highlight=utbildningsprojekt

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-01-02 18:48

Kollade precis på CarlssonPlanet, och i SSC:s målsättning står det:
"Stiftelsen skall äga, förvalta och vårda Stig Carlssons högtalarkonstruktioner och patent samt träffa avtal med exploatörer."

Är det alltså så att SSC inte har rätt till patenten? Det vore ju förbaskat tjurigt om det finns folk som lägger ner energi på trevägaren om SSC kan smyga in och börja bråka om rättigheter när det är färdigt..

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-01-02 18:59

BPM skrev:Kollade precis på CarlssonPlanet, och i SSC:s målsättning står det:
"Stiftelsen skall äga, förvalta och vårda Stig Carlssons högtalarkonstruktioner och patent samt träffa avtal med exploatörer."

Är det alltså så att SSC inte har rätt till patenten? Det vore ju förbaskat tjurigt om det finns folk som lägger ner energi på trevägaren om SSC kan smyga in och börja bråka om rättigheter när det är färdigt..

Patenten har gått ut för flera år sedan.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-01-02 19:38

petersteindl skrev:
BPM skrev:Kollade precis på CarlssonPlanet, och i SSC:s målsättning står det:

Patenten har gått ut för flera år sedan.

Mvh
Peter

Då är det rock´n roll!

Jag kommer nog aldrig att äga någon trevägare (den lär bli alldeles för dyr) men på ett eller annat vis MÅSTE jag försöka charma till mig en lyssning när den är klar. Jag kan inte begripa hur den ska kunna låta bra. Det är nog därför den är så förbaskat intressant..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-01-02 20:25

Jocke skrev:
Morgan skrev:Var hittar jag "Eriks projekttråd" (som Roger skriver) om denna högtalare? Nu när projektet ändå läckt ut vore det väldigt roligt att få inblick!

Kan det vara denna?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22080&highlight=utbildningsprojekt

Det är ju den gamla tråden. De nya diskussionerna får vi inte se.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-01-02 21:42

paa skrev:
Jocke skrev:

Kan det vara denna?

Nä... inte än i alla fall!^^ Sedan kan man ju fundera själv lite kring hur man skulle kunna realisera OA utifrån de nya förutsättningarna! ;-)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-01-03 02:33

paa skrev:
Jocke skrev:

Kan det vara denna?

Meh!
Jag gillar transparens.

Maarten

Inläggav Maarten » 2013-01-03 09:20

Ja, det var ju snöpligt! Vissa delar kanske kan läggas ut publikt? Då kan mer intresse väckas och ni ju få återkoppling också!

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati