Vad tror ni om att köra denna i liten sluten låda?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Vad tror ni om att köra denna i liten sluten låda?

Inläggav avr7000 » 2013-01-03 05:23

Jag tänker mig att köra Seas Aluminium 8", http://www.seas.no/images/stories/prest ... asheet.pdf
i en sluten låda på ca 40 liter mellan 80 och 300 Hz...

Elementet helt nere vid golvet i en OB51 lik låda under mina OA51.
Detta för att ta bort problematik med golvreflex och för att få lite mer ompfff när man spelar starkt.

Under 80 Hz blir det som tidigare 12 st Infra Beremen 10", ovan 300 Hz blir det som tidigare SS Illuminator, diskanten är nu L8 diskanten i en lite speciell frontplatta men den skall nog bytas till ett nytt diskantprojekt och sedan blir det även 2 st Ambiensdiskanter per sida...
In alles ett aktivt delat 5-vägssystem med 22 element :D

Det borde väl fungera bra med detta element i 40 liter slutet? jag har simulerat lite i Basta och jag får en liten stigning från 300 Hz ner till 80 Hz som i princip motsvarar tappet i baffelsteg med denna 430*600 mm baffel.
Sätter jag elementet nere vid golv off-center så verkar det inte bli nåt rippel i frekvensgången från baffeln att tala om... hur blir det när man sätter den så nära golv att man faktiskt får en väldigt bra spegelkälla?

Bild

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-03 05:43

Har du inte fler Bremen?

Jag skulle använt en sådan istället, eller varför inte två per låda. Det du vill ha är nog större konyta mot luften i den regionen. Det blir lite mer balanserat så.

Jag kommer själv köra:

6x10"
2x8"
1x6,5"
1x1"

per kanal.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2013-01-03 05:51

Det jag vill ha först o främst är ett element alldeles nere vid golv för att eliminera golvreflexen, jag har ju mina OB51 II sidetrack
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=48087
jag kan testa med om det bara är konarea jag vill åt (jag skall testa det oxå) men jag vill som sagt på OA116 och OA2212 vis Orthomagiskt trolla bort golvreflexen.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-03 05:59

Med tanke på våglängderna i de frekvensregistrena så är det väl inget problem.

OT: Jag placerar mina på ett sådant sätt att jag elliminerar bakväggsreflexen samtidigt.
Jag saknar dig.

Maarten

Inläggav Maarten » 2013-01-03 09:40

Har du simulerat hur lobningen blir vid olika frekvenser och hur reflexer från rummet påverkar?

Nämner det för att optimal position i höjdled beror på lyssningsavstånd, reflexer och frekvenser.

T ex: Golvreflexen interfererar negativt lite högre upp i frekvens än 300Hz om det är 80 cm mellan elementen, det nedre vid golvet och lyssningsavstånd 3m; då får jag det till 425Hz där första noden (minima) inträffar.
Motsvarande inträffar första noden vid interferens för direktljuden från de två elementen vid 1700Hz, dvs 4 ggr frekvensen ovan.

Sedan har du andra reflexer också, men bakväggsreflex lär inte påverkas i större omfattning när elementen är i samma lodräta plan.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-01-03 13:06

Maarten skrev:Har du simulerat hur lobningen blir vid olika frekvenser och hur reflexer från rummet påverkar?

Nämner det för att optimal position i höjdled beror på lyssningsavstånd, reflexer och frekvenser.

T ex: Golvreflexen interfererar negativt lite högre upp i frekvens än 300Hz om det är 80 cm mellan elementen, det nedre vid golvet och lyssningsavstånd 3m; då får jag det till 425Hz där första noden (minima) inträffar.
Motsvarande inträffar första noden vid interferens för direktljuden från de två elementen vid 1700Hz, dvs 4 ggr frekvensen ovan.

Sedan har du andra reflexer också, men bakväggsreflex lär inte påverkas i större omfattning när elementen är i samma lodräta plan.

Man kanske även borde titta på takreflexen också om man skall ha en 8" vid golv. Den blir i o f s lite svagare eftersom vägsträckan blir procentuellt sett längre.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Maarten

Inläggav Maarten » 2013-01-03 13:26

Ja, där blir gångvägsskillnaden 1,27m med geometrierna ovan. Dvs, första noden (utsläckningen) redan vid 133Hz. Samt en buk vid 266Hz. Dvs, takreflexen kommer att bli kolorerad. Sedan interfererar de båda med direktljudet, men det har jag inte tagit med här.

Således, vinsten med ovan förslag verkar i mina ögon inte vara stor, kanske tom tvärtom.
Med delningarna 80-300Hz hade nog satt flera element något tätare med lite olika avstånd dem emellan. Såvida jag inte räknat fel ... (gick lite snabbt nu).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-03 13:55

Två element räcker nog, 1/4 från botten av lådan. De behöver ju inte heller vara riktade framåt, utan kan sitta på var sin kortända, för att hantera bakreflexen.

Nu är ju lådan lite bredare för att passa under OA51, så man kanske får leka lite med delningen också.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2013-01-03 14:02

Hmmm

Då kan jag lika gärna testa att köra med mina OB51II sidetrack då och få flera element utspridda, en helvetes massa konarea, 1000cm2 per sida (4*8") och labba/lyssna med lite olika delningsfrekvenser uppåt mot 51:orna (mellan 200 och 500 Hz).

Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2013-01-03 14:17

Hmmm igen....

De elementen (de billiga Aurasound) kanske inte har de ljudkvalitéer jag vill ha?
Går man upp mot 400Hz så måste det ju finnas klart hörbara kvalitéts-skillnader mellan olika element?

Jag kanske skulle bygga nya lådor och köra 2 st Scanspeak 8545 i varje då jag har sådan liggande...
De vet jag ju att jag gillar i det frekvensområdet.

Jag har även 4 st andra 7" element liggande som skall vara till den nya "trimmade" OA51, riktigt bra element som skulle funka bra, jag kan ju testa dessa och SS8545 i lådan jag bygger...

Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2013-01-03 14:27

Bygger jag lådor "under" OA51 och monterar båda elementen på kortsidan som vätter in mot mitten kommer denna baffel att hamna typ på 1/4 av rumsbredden från hörnet räknat... har jag nytta av det vid dessa "höga" frekvenser? (100-500 Hz)

Stefan

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-03 14:59

Aurasounds magnetsystem gör dem nog iof rätt grymma just i det frekvensområdet!

Över 300Hz skulle jag nog inte dela, upp till det kan man klassa som "luftpumpningsområde".

Med element på motstående sidor eliminerar du lådvibrationerna också effektivt.
Jag saknar dig.

Maarten

Inläggav Maarten » 2013-01-03 21:55

Stefan, jag hade nog byggt små slutna lådor / moduler som kan sättas ihop och flyttas. Då kan du labba en del med placering.

Annars finns det säkert bra mjukvaror som kan simulera fram bra lösningar.

Kollade lite snabbt och detta kanske är lite overkill, men du/ni kan ju ha nytta av sånt här i flera sammanhang?:

EASE - Enhanced Acoustic Simulator for Engineers
För större lokaler, men skall kunna ta mindre rum också:
http://www.jblpro.com/pages/software/software.htm
http://ease.afmg.eu/
... Introduction of complex Speaker Data ....
Cluster calculation modules for speaker assemblies for far-field applications,
DLLs for near-field and far-field calculations ...
Data format of wall materials expanded to include diffusion coefficient ...
Room Visualization ...

ROOMSIM
http://dl.acm.org/citation.cfm?id=1582709.1583736
http://sourceforge.net/projects/roomsim/
http://www.mathworks.com/matlabcentral/ ... 20v3p4.htm
The proposed simulator is also perceptually accurate because it models both specular and diffuse surface reflections.

The program simulates the geometrical acoustics of a rectangular parallelepiped room volume using the image model to produce an impulse response from each omnidirectional source to a directional receiver system that may be a single sensor, a sensor pair or a simulated head. The simulation of the head utilises Head Related Transfer Function (HRTF) data, actually Head Related Impulse Response (HRIR) data, provided from measurements made either on a Kemar mannequin at MIT (http://xenia.media.mit.edu/~kdm/hrtf.html ,Dec 2002), or on real subjects and a Kemar at University of California, Davis (http://interface.cipic.ucdavis.edu ,Dec 2002). The impulse response(s) can then be saved and convolved, within the program, with audio data files to build a �cocktail party� signal. The resulting single or two-channel signal can be saved as an audio file and played either within the program or using a compatible media player or sound file editor.

Verkar kunna köras ihop med MATLAB, men du jobbar ju ihop med Naqref :-

Återgå till Carlsson Illuminati