Ragnwald skrev:petersteindl skrev:Stig Carlsson skrev:... is reflected off the boundary surfaces of ...
Hm... of - off ?
off
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Ragnwald skrev:petersteindl skrev:Stig Carlsson skrev:... is reflected off the boundary surfaces of ...
Hm... of - off ?
petersteindl skrev:Naqref skrev:grafpro skrev:Efter allt detta vridande och vändande borde det nu vara lätt som en plätt att sammanfatta den ortoakustiska principen: Hur är den?
Det har Stig redan gjort och det finns att läsa här:
http://www.carlssonplanet.com/downloads ... _ortho.pdf
Som alla ser så finns den på SSC inofficiella organ Carlssonplanet.com. Vilket måste innebär att även Carlssonplanet.com anser att det är en princip och inget varumärke.
Vad roligtDenna elektroniska kopia har SSC fått från mig. Sidorna är numrerade av mig och jag hade då glömt en bokstav i ordet konstruktionsprinciper
som står i grå färg. Jag scannade in orginalet och lät bilderna gå igenom ett konverteringsprogram från bild till word och jag har gått igenom och rättat dokumentet, men jag hittade inte mitt eget stavfel
![]()
![]()
MvH
Peter
petersteindl skrev:paa skrev:Ragnwald skrev:"Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers are designed to make the sound that is reflected off the
boundary surfaces of the listening room enhances the quality of reproduction instead of degrading
it."
Där satt den.
Enhancing borde det väl stå, i stället för enhaces?
Nej, det står enhance. Det är alltså ett fel som infunnit sig i själva konverteringen från bildformat till textformat. Det är jag som har missat detta då jag rättade felen vid konvertering. I Stigs originaltext står det:Stig Carlsson skrev:Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers are designed to make the sound that is reflected off the boundary surfaces of the listening room enhance the quality of reproduction instead of degrading it.
Sorry.
Jag har redan korrigerat detta i filen![]()
Jag kan också säga att några av de fel som Stig själv upptäckt i den tryckta broschyren har jag rättat i denna pdf precis enligt Stigs egna anteckningar. Jag har dessa anteckningar också. Stigs egen första maskinskrivna skrift är på 30 sidor och Stig stuvade om i denna en del och förenklade sin text.
Jag ser att Nattis redan har korrigerat rätt![]()
MvH
Peter
grafpro skrev:Kul! Den där har jag också läst i då och då och går gärna med på att den kan gälla som ortoakustiskt manifest.
Peter - du har alltså redigerat texten, men var det Stig som skrev allt? Den byter ju första person då och då, skrev han själv verkligen avsnittet om sig själv i tredje person? Och varför vara så diffus om vilka äldre modeller han talar om?
Om jag får ta mig friheten att reflektera så är en intressant sak att den fokuserar så hårt på tonkurva. Princip ett är att både direkt och reflekterat ljud ska ha jämn tonkurva. Att reflekterat ljud under 5ms bör dämpas hårt var en ändring från 60-70-tal då allt skulle rundstrålas.
Distorsion däremot - lika viktigt som tonkurva anser många (även jag) nämns knappt och är alltså inte en viktig parameter i en ortoakustisk högtalare. Mot den invändningen kan förstås i sin tur invändas att distorsion är lika relevant i alla högtalartyper och inte behöver diskuteras specifikt när man talar ortoakustik. Men lite konstigt är det.
Apropå tonkurva så påpekas också att en bra indikation på bra tonkurva både i direktljud och reflekterat är mätning av totalenergin på flera ställen i rummet, en teknik som var omåttligt svår fram till nyligen. Då måste jag få tjata lite igen om hur lätt det numera är - vitt brus, rörlig mikrofon och utjämning över tid. Bara häromdagen hittade jag ytterligare en app som heter Spektro:skop och kostar några tior. Stig skulle blekna.
Ortoakustisk är alltså en högtalare som producerar jämn tonkurva både i direktljudet och i det reflekterade och i summan. Punkt.
Det är en ganska bra definition som gör det lätt att peka ut massor av högtalarmodeller och klart säga att de inte är ortoakustiska.
Allt övrigt blir gradskillnader eller konsekvenser eller irrelevant. Förhållandet mellan direkt och reflekterat kan variera ganska starkt. Korta reflexer ger ojämn tonkurva och måste alltså dämpas. Distorsionen kan vara hög eller låg.
Invändningar välkomna, nu är vi vid sakens kärna! Här är det spännande.
Naqref skrev:grafpro skrev:Efter allt detta vridande och vändande borde det nu vara lätt som en plätt att sammanfatta den ortoakustiska principen: Hur är den?
Som alla ser så finns den på SSC inofficiella organ Carlssonplanet.com. Vilket måste innebär att även Carlssonplanet.com anser att det är en princip och inget varumärke.
Svante skrev:Naqref skrev:grafpro skrev:Efter allt detta vridande och vändande borde det nu vara lätt som en plätt att sammanfatta den ortoakustiska principen: Hur är den?
Ordningsfråga: VEM har skrivit dokumentet? Det står ingenstans i det. Har det publicerats någon annanstans än på carlssonplanet?
petersteindl skrev: Det är alltså ett fel som infunnit sig i själva konverteringen från bildformat till textformat. MvH
Peter
Naqref skrev:Svante skrev:Naqref skrev:grafpro skrev:Efter allt detta vridande och vändande borde det nu vara lätt som en plätt att sammanfatta den ortoakustiska principen: Hur är den?
Ordningsfråga: VEM har skrivit dokumentet? Det står ingenstans i det. Har det publicerats någon annanstans än på carlssonplanet?
Stig har skrivit det. Det du ser är ett helt häfte (utom möjligen sistasidan) som gavs ut i mitten av 80-talet som en utökad borschyr som handlar om principen bakom OA-50, OA-51 samt OA-52. Det är därför deras produktbeskrivningar finns med i slutet. Jag har en egen kopia av ett orginal någonstans i mina samlingar och kan därför bekräfta det som står i dokumentet.
Naqref skrev:Stig har skrivit det. Det du ser är ett helt häfte (utom möjligen sistasidan) som gavs ut i mitten av 80-talet som en utökad borschyr som handlar om principen bakom OA-50, OA-51 samt OA-52. Det är därför deras produktbeskrivningar finns med i slutet. Jag har en egen kopia av ett orginal någonstans i mina samlingar och kan därför bekräfta det som står i dokumentet.
Svante skrev:Naqref skrev:Svante skrev:Naqref skrev:grafpro skrev:Efter allt detta vridande och vändande borde det nu vara lätt som en plätt att sammanfatta den ortoakustiska principen: Hur är den?
Stig har skrivit det. Det du ser är ett helt häfte (utom möjligen sistasidan) som gavs ut i mitten av 80-talet som en utökad borschyr som handlar om principen bakom OA-50, OA-51 samt OA-52. Det är därför deras produktbeskrivningar finns med i slutet. Jag har en egen kopia av ett orginal någonstans i mina samlingar och kan därför bekräfta det som står i dokumentet.
Ok, det ser ut att vara skrivet i MSWord (med tanke på val av typsnitt), så då är det vär rimligen en avskrift eller konvertering av något slag. Det är ju inte en scanning i vanlig mening. Eller var typsnittsvalet i Word för DOS likadant 1985?
Hursomhelst borde det läggas till en försättssida som talar om vad det är för dokument, kan jag tycka.
Edit: Jag ser nu att det talas om scanning med Omnipage...
petersteindl skrev:Ingen annan än Stig Carlsson har skrivit denna text.
Svante skrev:petersteindl skrev:Ingen annan än Stig Carlsson har skrivit denna text.
Ah, så bra. Jag tror dokumentet skulle få mycket bättre status om man lade till en sida som berättar om var det kommer ifrån och att han har skrivit det. (Riktat till vem som nu har hand om dokumentet, där det ligger på nätet.)
Svante skrev:petersteindl skrev:Ingen annan än Stig Carlsson har skrivit denna text.
Ah, så bra. Jag tror dokumentet skulle få mycket bättre status om man lade till en sida som berättar om var det kommer ifrån och att han har skrivit det. (Riktat till vem som nu har hand om dokumentet, där det ligger på nätet.)
petersteindl skrev:paa skrev:petersteindl skrev:Vad gäller alla möjliga högtalare som räknats upp så är det troligtvis ingen av dessa som egentligen satisfierar Carlsson Ortho-Acoustic.
MvH
Peter
Hur står sig dina ägg i detta avseende?
Här är en av delarna i Stig Carlssons skrift som man kan begrunda och debattera.Stig Carlsson skrev:The Vertical lmaging of Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers
In recordings, any information capable of producing impressions of height, depth, or airiness is conveyed by delayed replicas of the sound to which the information refers. Usually this delayed sound consists of the first soundwaves reflected off the various boundary surfaces of the recording environment. To avoid masking spatial information in recordings, loudspeakers should produce no impressions of height, depth, or airiness of their own.
The listener's impression of the height of a sound source is primarily produced by the two soundwaves that are first to arrive: the direct soundwave from source to listener, and the first arrival of sound reflected off the floor. When the sound source is a loudspeaker, the height positions of the drive units produce their own impressions of height below which no impressions of height can be transferred to the listener. Recordings which include no delayed sound replicas will be reproduced with the height of the sound determined by the loudspeakers only.
When a recording includes sound that is reflected off the floor of the recording environment with a delay typical of floor reflections in real life, this reflected sound may produce an impression of height which rises higher than the impression of height produced by the loudspeaker. The lower the impression of height produced by the loudspeaker, the more the vertical images of recordings can be reproduced. If recordings lacking in spatial information are to be given a soundstage at ear height, the wall-mounted OA-51 may be the - preferred model of Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers. However, with recordings that are rich in spatial information, the floor-standing models OA-50 and OA-52 are likely to be preferred. The impression of the wall behind a pair of Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers disappearing comes only from the loudspeakers and up, and the floor-standing models will make most of the wall disappear to reveal the acoustic space of the performance.
Enligt konceptet för OA-51, så är äggen det. Däremot har OA-50 och OA-52 snävare begränsningar för Orho-Acoustic konceptet.
Som sagt, just detta med höjdinfo kan debatteras.
MvH
Peter
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster