Vad hände med Larsen?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2013-01-14 18:39

Jag måste flika in lite när det gäller vasshet hos Larsen. Påståendet har jag sett i en del forum och själv känner jag absolut inte igen mig. Ingen av de Carlsson/Larsen som jag lyssnat på eller äger och har ägt låter vasst, tvärtom mycket behagligt.

Min lilla fundering är helt enkelt vad man "behöver" göra för att provocera fram denna vasshet?

Jag frågar eftersom jag alltid förvånat och förundrat mig över dessa utsagor. :wink:

Personligen är jag känslig för vasst ljud och det var bl.a en orsak till att Grado GS1000 föll bort till förmån för PS1000. Den förstnämnda var allt för påträngande i diskanten då varierad musik spelades (klassiskt låter däremot utmärkt). Den sistnämnda har inget av detta beteende utan låter behagligt.

Jag har inte hört någon Carlsson eller Larsen leverera "jobbig diskant" som sagt, i.a.f inte i de rum jag lyssnat i eller ens elektronikrelaterat. Jag kan enbart gratulera Naqref till mycket lyckade konstruktioner.

Användarvisningsbild
Detaljeratljud

Inläggav Detaljeratljud » 2013-01-14 18:54

Instämmer erfarenhetsmässigt med dig Headfi.
Mina L8 har t.o.m. softare diskant än t.ex. OA51LE2, som jag ägt parallellt, och skiftat emellan. Mycket mer glittrande och finare diskant med L8. Har aldrig upplevt någon störande diskant ifrån dem.

Skulle tro att det kan till viss del ha att göra med rummet/placeringen.
Vid t.ex. placering nära sidovägg, kan de kanske bli lite energirikare i diskanten. Det är nog det första jag skulle titta över. 1m från sidovägg gäller väl?
Faktiskt.se är faktiskt INTE SÅ fantastiskt, trots allt.

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2013-01-15 12:09

Om man har ett litet rum eller har sådan möblering att man vill ha dom i ett hörn, kanske man kan ha en absorbent på väggen.
Någon som provat?
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati