En resa till Småland

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
farbman

En resa till Småland

Inläggav farbman » 2013-01-06 23:39

Under mellandagsledigheten så passade man på att packa ner sina Larsen 6:or i bilen och begav sig till Småland.

Resultatet av denna resa blev ett först en jättetrevlig dag hos John Larsen i Skillingaryd. Där passade man på att uppgradera L6 till L6.2

Bild

Riktigt kul att prata med John för att sedan åka hem till honom för att få ett demo på hur han tycker att L6.2 gör sig bäst. GamuT presterar riktigt bra ihop med Larsen kan man ju minst sagt påstå. Fast med en budget som överskrider vad iaf jag är beredd att lägga på ljudelektronik just nu.

Senare framåt eftermiddagen så blev det en timmes bilkörning till mot Växjö och Lars Karlsson på Holographic Audio. Tyvärr fanns det ingen Amp 27 färdig men målet med resan var att få höra hur Larsen skulle funka ihop med en Amp17 och dessa fanns ju på lager. Riktigt makalös liten manick. Helt otroligt vilket ljud man kan få ut ur denna lilla tingest.

Bild

L6.2 och Ino piPs spelar helt klanderfritt och man får verkligen ha-begär.
Det blev till att låna hem en Amp17 för att testa hemma. Och risken att han får tillbaka denna känns inte speciellt stor just nu, blir nog till att köpa loss den istället :-)

En väl värd Smålandsresa som jag lätt kan rekommendera vilken Larsenägare som helst.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2013-01-07 00:55

Trycker på gilla-knappen. :)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-07 01:17

Ser och låter trevligt ut :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-07 01:22

Att hälsapå ljudbröder, är alltid givande. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: En resa till Småland

Inläggav Nattlorden » 2013-01-07 09:59

farbman skrev: GamuT presterar riktigt bra ihop med Larsen kan man ju minst sagt påstå.

Vilka GamuT? Larsens gamla klassiker, eller några nyare modeller?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2013-01-07 11:56

Nattlorden skrev:
farbman skrev: GamuT presterar riktigt bra ihop med Larsen kan man ju minst sagt påstå.

Vilka GamuT? Larsens gamla klassiker, eller några nyare modeller?

Utan att ha lagt några detaljer kring spelarnas namn på minnet så skulle säga att det var en Di150 integrerad förstärkare ihop med CD3 spelare om jag går på hur jag kommer ihåg utseendet och vad dom presenterar på sin hemsida.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-01-07 12:12

Bra val av komponenter. 8)

Hur tycker du skillnaden mellan L6 och L6.2 kan beskrivas?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2013-01-07 12:45

Naqref skrev:Bra val av komponenter. 8)

Hur tycker du skillnaden mellan L6 och L6.2 kan beskrivas?

L6 kunde bli aningen vass i det övre registret och med min nuvarande elektronik (cambridge) så blev detta väldigt påtagligt vid vissa inspelningar. Detta är helt borta nu i och med 6.2.

L6.2 känns som att det gör allting rätt. Man tänker inte på att någonting sticker ut vilket är ett bra betyg :-)

En liten märklig sak hände dock i soffan hemma hos JL. På en inspelning så tyckte jag att sångrösten enbart kom lite märkligt ifrån bara den högra högtalaren. Flyttade jag mig 2dm till vänster i soffan så släppte detta och rösten kom där den skulle. Såhär har jag aldrig upplevt L6.. Nu har jag ju dock aldrig hört på gamuT hemma hos JL innan heller så det är inte bara högtalaren som är ovant för mig i detta fallet. Men lite synd om den skulle bli mer sweetspot-känslig då en av de största fördelarna med L6 är att man kan få ett bra ljud i hela rummet istället för bara i sweetspot.
Får se om detta kommer att visa sig någon mer gång eller om det var något tillfälligt.
Överlag är jag helnöjd efter uppgraderingen och t.o.m barn och sambo låter musiken stå på hemma vilket dom inte gjorde jätteofta innan jag uppgraderade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-01-07 12:47

Ok, tack för feedback! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2013-01-28 09:24

farbman skrev:Senare framåt eftermiddagen så blev det en timmes bilkörning till mot Växjö och Lars Karlsson på Holographic Audio. Tyvärr fanns det ingen Amp 27 färdig men målet med resan var att få höra hur Larsen skulle funka ihop med en Amp17 och dessa fanns ju på lager. Riktigt makalös liten manick. Helt otroligt vilket ljud man kan få ut ur denna lilla tingest.

Bild

L6.2 och Ino piPs spelar helt klanderfritt och man får verkligen ha-begär.
Det blev till att låna hem en Amp17 för att testa hemma. Och risken att han får tillbaka denna känns inte speciellt stor just nu, blir nog till att köpa loss den istället :-)

En väl värd Smålandsresa som jag lätt kan rekommendera vilken Larsenägare som helst.

Villa bara förtydliga att "vilken Larsenägare som helst" är varmt välkommen att boka en demo hos oss. :)
Numer med två bryggkopplade AMP TwentySeven till Darth Vader... 8)
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-01-28 09:26

Men men men men... vi andra då? :cry:

:wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2013-01-28 14:40

Vee-Eight skrev:Men men men men... vi andra då? :cry:

:wink:
Haha... Ja alla ni andra ej Larsenfantaster är också mycket välkomna!
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Återgå till Carlsson Illuminati