Seas ER18RNX i OA50?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-03 18:22

DS skrev:
Jocke skrev:Exakt vad är det du har och vad vill du göra?

Nyligen införskaffade OA 50. Inga element inhandlade eller filter komponenter. Väntar ju på en filterlösning här :-)

Jaha du... ska vi andra göra det år dig?

Du kan väl läsa på här som lite inspiration och sedan kolla naqref´s tråd om tillämpad OA...? Berätta sedan hur det går! ;-)

http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-SEAS-ER.htm

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2652&highlight=carlsson

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-12-03 18:51

Jocke skrev:
DS skrev:

Nyligen införskaffade OA 50. Inga element inhandlade eller filter komponenter. Väntar ju på en filterlösning här :-)

Du kan väl läsa på här som lite inspiration och sedan kolla naqref´s tråd om tillämpad OA...? Berätta sedan hur det går! ;-)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2652&highlight=carlsson

Det gick åt helvetet :D

Nädå , jag ser bara ingen anledning till varför jag som helt novice ska ge mig på ett avancerat filter. Förstår om du tycker det är sikt att jag försöker snålåka här men så är det.
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-03 19:32

DS skrev:
Jocke skrev:
DS skrev:

Nädå , jag ser bara ingen anledning till varför jag som helt novice ska ge mig på ett avancerat filter. Förstår om du tycker det är sikt att jag försöker snålåka här men så är det.

Sitter det inte element och filter i de där? Det är ju så att om man ska designa något är det rätt mycket jobb och tester som ska göras och sedan får man ju ta ansvar för det efteråt... Komponenterna är rätt dyra och ska man tex justera värdena så kommer du att ha ett dyrt litet lager rätt vad det är... Vet att det finns folk här som håller på att modda OA50 - sök runt lite vet jag och se om det du hittar är intressant! ;-)

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-12-03 19:56

Jocke skrev:
DS skrev:
Jocke skrev:
DS skrev:

Sitter det inte element och filter i de där? Det är ju så att om man ska designa något är det rätt mycket jobb och tester som ska göras och sedan får man ju ta ansvar för det efteråt... Komponenterna är rätt dyra och ska man tex justera värdena så kommer du att ha ett dyrt litet lager rätt vad det är... Vet att det finns folk här som håller på att modda OA50 - sök runt lite vet jag och se om det du hittar är intressant! ;-)

Jodå, det sitter std/org element o filter i dessa. De 4 kablarna som kommer upp till filterkortet, 2 av dom måste ju gå ner till basen igen vilket innebär att man kan montera filter för basen där bak ihop med diskantfilteret utan att riva lådan!?

Jag har tittat runt lite och därför fastnade jag för ER basen som har lägre distortion :D

Första alternativet "CA basen" till OA50LE har ju högre distorsion, likt std/org elementet. Jag har inte färdigheterna att lösa filtret själv, fast LE kanske duger finfint det me :)
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-03 19:59

OA50 har väl inget filter för basen i orginal? Håller med om att ER18 har kvalitéer som är intressanta men måste matchas med en diskant som orkar ner riktigt lågt för att låta bra!

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-12-03 21:56

Jocke skrev:OA50 har väl inget filter för basen i orginal? Håller med om att ER18 har kvalitéer som är intressanta men måste matchas med en diskant som orkar ner riktigt lågt för att låta bra!

Stämmer, det finns inget filter för basarna, men det kommer ju upp 4st kablar till diskantfiltret från lådan. Då tänkte jag så här : Direkt från banankontakterna går kablaget genom lådan (2st) upp till diskantfiltret, från kortet ofiltrerat har man sedan gått vidare med 2st kablar ner till basen. Tänkte Stig möjligtvis att man efteråt skulle kunna modifiera dessa högtalare och gjorde dem öppna för just modifiering av basdelen såhär för att slippa ta isär lådan vid en eventuell mod av basdelen!?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-03 22:11

DS skrev:
Jocke skrev:OA50 har väl inget filter för basen i orginal? Håller med om att ER18 har kvalitéer som är intressanta men måste matchas med en diskant som orkar ner riktigt lågt för att låta bra!

Stämmer, det finns inget filter för basarna, men det kommer ju upp 4st kablar till diskantfiltret från lådan. Då tänkte jag så här : Direkt från banankontakterna går kablaget genom lådan (2st) upp till diskantfiltret, från kortet ofiltrerat har man sedan gått vidare med 2st kablar ner till basen. Tänkte Stig möjligtvis att man efteråt skulle kunna modifiera dessa högtalare och gjorde dem öppna för just modifiering av basdelen såhär för att slippa ta isär lådan vid en eventuell mod av basdelen!?

Tror det mest handlar om rationell montering i produktionen...

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-12-07 12:02

Nu handlar ju inte tråden om det men jag chansar att skaparen godtycker :D

Någon som har koll på om man kan installera D2608 diskanten ist för D2606 utan att modda filtret. Jag utgår från ett LE filter till OA50 alltså.

Någon som har koll !? :)
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2013-02-10 10:30

När jag lyssnar till Duffy och låten Stepping stone så
verkar det som om hennes röst ligger i OA50:ans sämsta
register, runt 1kHz. Stämmer det? Vore skoj om nägon
med OA50LE kunde lyssna på den låten och berätta hur
de upplever hennes röst!

Hoppas ni haft en trevlig helg :)
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-02-10 11:57

jag tycker de allra flesta seas-basarna verkar lida av hög uddatondist, och det verkar gå i arv, varför väljer dom att bygga element på ett sådant vis?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-10 12:57

celef skrev:jag tycker de allra flesta seas-basarna verkar lida av hög uddatondist, och det verkar gå i arv, varför väljer dom att bygga element på ett sådant vis?

Varför? Ingen aning!^^ Men, om det är så kanske det kan förklara varför jag inte lyckats komma överens med mina ER18DXT... :(

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-02-10 13:17

celef skrev:jag tycker de allra flesta seas-basarna verkar lida av hög uddatondist, och det verkar gå i arv, varför väljer dom att bygga element på ett sådant vis?

Menar du att det skulle gälla för dessa ur den nyare serien som har kortslutningsring i motorn också?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2013-02-10 16:10

När jag lyssnar till Duffy och låten Stepping stone så
verkar det som om hennes röst ligger i OA50:ans sämsta
register, runt 1kHz. Stämmer det? Vore skoj om nägon
med OA50LE kunde lyssna på den låten och berätta hur
de upplever hennes röst!

Hoppas ni haft en trevlig helg :)
FUCK ART - LET`S FUCK

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati