OA50 som bakre surround

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
UlfT

OA50 som bakre surround

Inläggav UlfT » 2012-02-28 22:16

Jag har för närvarande en högtalaruppsättning där jag använder OA50.2 som fronthögtalare tillsammans med ett gammalt hembyggt OA5-par som bakre högtalare, och en Yamaha NS-C200 som center (den rekommenderades mig någon gång för många år sedan därför att den skulle passa bra med Carlsson-högtalarna, och det fanns ingen Carlsson-center på den tiden).

Mitt problem är att OA5-kopiorna har börjat skrapa vid vissa frekvenser. Jag har kollat upp hur mycket det skulle kosta att byta element till dem, och fann att det skulle inte bli särskilt mycket dyrare att köpa ett par nya Larsen 4 istället. Så mycket är inte motiverat att lägga ner på ett par ful-OA5:or som ändå inte är original. Därför är min plan nu att köpa ett par Larsen 4. Dessa är nog lite bättre än mina OA50.2. Men eftersom OA50-högtalarna faktiskt är rätt bra, tänker jag fortsätta använda dem, men som bakre högtalare istället. Då kommer vi till den intressanta frågan, hur de ska placeras. Jag föreställer mig att man vill ha ännu mer väggreflexer från bakre högtalare än från frontarna. Därför har jag fått för mig att man kanske skulle vända diskanterna bort från lyssningsplatsen när man använder OA50 som bakhögtalare, alltså ställa dem precis tvärtemot hur man normalt ställer ett par Carlssonhögtalare. Dämpmattan ska givetvis vara mot väggen, men diskanterna ska vara vinklade bort från lyssningspositionen. Tänker jag rätt? Har någon placerat några bakhögtalare på det viset?

Användarvisningsbild
oskis123

Inläggav oskis123 » 2012-02-29 00:47

Svär lite i kyrkan nu kanske men... Spelar det egentligen så stor roll vad man sätter på bakkanalerna då? Det är ju ändå bara effektljudet som kommer där. Det funkar i princip med vad som helst.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-02-29 08:36

Det kan vara en bra idé att vända dem och det är helt klart värt att testa...

Jag kör 4 st OA51.LE2 som surround i min bio och de två som sitter lite snett bakom mig på sidoväggarna är som du beskriver "vända" så att de spelar bakåt in i rummet istället för emot mig.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-02-29 10:17

Skall allt testa med de OA12 jag har. Det svåra är att jag inte har sidoväggar nog utan kan eg bara ställa dem mot väggen bakom sittplatsen. Min fundering; skall man enligt resonemanget rikta basarna ut från sittplatsen, eller rikta dem mot?

Ber om ursäkt för ev trådkapning, men jag tror det finns en del att diskutera om just carlsson som surround.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-29 10:22

Har haft funderingar på att prova mina OA-14 och OA-12 som surroundare också. Tror det skulle funka bra.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-02-29 12:11

Jag kör Audio Pro Qube (Carlsson rip-off) och de funkar kanon som bakkanaler.

http://www.component.se/docs.php?id=35

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-02-29 12:59

Glebster skrev:Jag kör Audio Pro Qube (Carlsson rip-off) och de funkar kanon som bakkanaler.

Hur är de riktade?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-02-29 13:11

Jag tänker köra OA51.LE2 som frontar och OA51.3 som bakhögtalare, finns det nån anledning att uppgadera från .3 till LE2 på bakhögtalarna?
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-02-29 13:19

hassez skrev:Jag tänker köra OA51.LE2 som frontar och OA51.3 som bakhögtalare, finns det nån anledning att uppgadera från .3 till LE2 på bakhögtalarna?

Nee, jag tror det kostar mer än det smakar för bakhögtalare.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-02-29 20:37

Naqref skrev:
hassez skrev:Jag tänker köra OA51.LE2 som frontar och OA51.3 som bakhögtalare, finns det nån anledning att uppgadera från .3 till LE2 på bakhögtalarna?

Nee, jag tror det kostar mer än det smakar för bakhögtalare.

Jaha...... Så sa du inte när du tvingade mig att uppgradera båda mina surroundhögtalarpar till OA51.LE2 :evil:

Skojjjar bara :D
Jag håller med Anders OA51.3 duger utmärkt som bakhögtalare :wink:

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
UlfT

Inläggav UlfT » 2012-02-29 21:54

Vee-Eight skrev:Min fundering; skall man enligt resonemanget rikta basarna ut från sittplatsen, eller rikta dem mot?

Som jag tänker, borde det inte spela så stor roll hur basarna är riktade. Det viktiga för basarna, är att högtalarna står mot väggen. När det gäller mina högtalare, kommer en hel del mellanregister gå via basarna då delningsfrekvensen ligger runt 3 KHz. Där kan jag föreställa mig att det blir en del riktverkan när man närmar sig 3KHz. OA-12 har sin delningsfrekvens vid 1800 Hz, så just området mellan 2-3KHz kommer gå via den högtalarens diskanter. Då borde riktningsverkan vara mindre i just det området. För dig borde det enbart vara de högre diskanttonerna som påverkas.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-03-01 00:28

Vee-Eight skrev:
Glebster skrev:Jag kör Audio Pro Qube (Carlsson rip-off) och de funkar kanon som bakkanaler.

Hur är de riktade?

För tillfället riktade mot tvn, alltså mot mitten och framåt. Men i olika sammanhang (rum) har de varit placerade bakåt(!) och inåt med mycket bra resultat.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-03-01 00:57

UlfT skrev:
Vee-Eight skrev:Min fundering; skall man enligt resonemanget rikta basarna ut från sittplatsen, eller rikta dem mot?

Som jag tänker, borde det inte spela så stor roll hur basarna är riktade. Det viktiga för basarna, är att högtalarna står mot väggen. När det gäller mina högtalare, kommer en hel del mellanregister gå via basarna då delningsfrekvensen ligger runt 3 KHz. Där kan jag föreställa mig att det blir en del riktverkan när man närmar sig 3KHz. OA-12 har sin delningsfrekvens vid 1800 Hz, så just området mellan 2-3KHz kommer gå via den högtalarens diskanter. Då borde riktningsverkan vara mindre i just det området. För dig borde det enbart vara de högre diskanttonerna som påverkas.

Mnja, det jag tänkte på eg var att en diskant per högtalare riktas mot lyssningspositionen. Mao, det blir liksom en extrem sweetspot, sitter man för nära ena surren blir den dominerande. Hursom, om man byter plats på dem, dvs låter dem stråla åt sidorna istället, funkar det?

Iof bara att testa, men det är ju kul att spekulera. ;)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2012-03-03 00:08

Fråga? långsidan mot väggen? Och "rätt" högtalare på rätt plats, kan det va nåt???
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
UlfT

Inläggav UlfT » 2012-03-03 01:10

Ja, det är mot långsidorna i rummet som är aktuellt. Vad gäller rätt högtalare på rätt plats, för fronthögtalarna har jag inte tänkt avvika från några rekommendationer. Det är bara bakhögtalarna jag funderar över. Jag föreställer mig att surround-effekten möjligen kan vinna på att ha mer reflekterat ljud. Jag läste någonstans om några Olle Mirsch-surrounder som rekommenderades att monteras så att diskanten pekade upp mot taket. Det innebär ju också mer reflekterat ljud.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-03-03 08:02

Det är ju så INO A1:orna funkar, och jag måste säga att de är nog de bästa surrounder jag hört som just surrounder. Så det var lite därför jag kom med funderingarna om elementen skall vändas utåt istället... skall bara hitta ngn slags högtalarsladd. :)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
UlfT

Inläggav UlfT » 2013-02-10 20:29

Nu har jag köpt mig ett par Larsen 4.2 och har nu ställt mina OA50.2 som bakre surroundhögtalare med diskanterna vinklade ut bort från lyssningspositionen. Det är rätt mycket som har blivit bättre. Larsen-högtalarna är klart bättre än de gamla Carlssonhögtalarna. De är i sin tur bättre än de bakhögtalare jag använde tidigare.

Återgå till Carlsson Illuminati