Jag har för närvarande en högtalaruppsättning där jag använder OA50.2 som fronthögtalare tillsammans med ett gammalt hembyggt OA5-par som bakre högtalare, och en Yamaha NS-C200 som center (den rekommenderades mig någon gång för många år sedan därför att den skulle passa bra med Carlsson-högtalarna, och det fanns ingen Carlsson-center på den tiden).
Mitt problem är att OA5-kopiorna har börjat skrapa vid vissa frekvenser. Jag har kollat upp hur mycket det skulle kosta att byta element till dem, och fann att det skulle inte bli särskilt mycket dyrare att köpa ett par nya Larsen 4 istället. Så mycket är inte motiverat att lägga ner på ett par ful-OA5:or som ändå inte är original. Därför är min plan nu att köpa ett par Larsen 4. Dessa är nog lite bättre än mina OA50.2. Men eftersom OA50-högtalarna faktiskt är rätt bra, tänker jag fortsätta använda dem, men som bakre högtalare istället. Då kommer vi till den intressanta frågan, hur de ska placeras. Jag föreställer mig att man vill ha ännu mer väggreflexer från bakre högtalare än från frontarna. Därför har jag fått för mig att man kanske skulle vända diskanterna bort från lyssningsplatsen när man använder OA50 som bakhögtalare, alltså ställa dem precis tvärtemot hur man normalt ställer ett par Carlssonhögtalare. Dämpmattan ska givetvis vara mot väggen, men diskanterna ska vara vinklade bort från lyssningspositionen. Tänker jag rätt? Har någon placerat några bakhögtalare på det viset?