Andersh74 skrev:Skulle ännu nyare element kunna komma till ännu lägre frekvenser? Och skulle bättre lådkonstruktioner kunna nå lägre? Är 35 hz botten i Od11 eller är det mer generellt för en låda på 10 Liter?
Det där är väldigt bra frågor, och svaret beror på vad man anser att en
OD-11 är för något.
Om OD-11 är den högtalare som det var så är ju drygt 50 Hz gränsen
för vad den går ned till. Så det den gör ned till är botten för vad den
går ned till. Den är så bra som den är.
Om man utsträcker sig till att tala om "en passiv högtalare av modell lik-
nande originalmodellen" så kan man komma längre dock, men det är inte
möjligt att nå ned till 35 Hz utan att offra verkningsgrad, och en hel del
uppoffring handlar det om dessutom. Från att klara sig bra med 20-50 W
så behöver man plötsligt långt mera, typ mer än 100 W.

Men - omvandlingen är ju komplicerad. Man behöver ett baselement med
mycket starkare motorsystem, mycket tyngre kon (eller rättare sagt Mm)
och en basreflexport som är rätt mycket längre, och en sådan är ju inte
alldeles enkel att få plats med i lådan...
Men talar man om en aktiv version så finns helt andra möjligheter.
Tittar man på OD-11 som den ser ut original, så var ju Stig rätt så för-
tjust i ordentligt dämpade lådor, även efter det att han övergav de där
hard core-strömningsdämpningarna som han använde i 60-talarna, så
dämpningen är ju rätt stor. Skulle man minska denna dämpning och sam-
tidigt ändra baselementet till ett med större rörlig massa och (precis lika
mycket) starkare motorsystem, så skulle man dock kunna nå ned ungefär
5 Hz ytterligare. Redan där så börjar dock basreflexröret bli ett problem
med avseende på både att få plats och att inte i sig dämpa för mycket.
Andersh74 skrev:Om jag ställer en fråga som ser ut som följer: Jag vill ha en högtalare som spelar fint på 35hz eller 30hz, hur liten låda kan du presentera som klarar detta?
2 liter, eller någon annan volym som du väljer själv.

Det finns helt enkelt inget svar på frågan utan att veta vilka övriga förut-
sättningar som behöver tillfredsställas.
Andersh74 skrev:Frågan är säkert ordentligt amatörmässigt ställd och kommer följas av följdfrågor, men jag tycker ämnet är intressant.
Amatörmässig vet jag inte, men det finns inget bra svar på den, eftersom
det inte finns något sådant samband som Magnus antydde tidigare.
En extra klurighet är att simuleringsprogram som regel inte ger några bra
svar heller eftersom högtalare kan utformas för att samarbeta med rum på
så många olika sätt.
Andersh74 skrev:Men detta är kanske något som högtalartillverkare alltid haft som ett kriterium, trots att jag betvivlar det med tanke på hur få högtalare det finns som är riktigt små, att högtalaren inte ska vara större än den behöver.
Du har nog rätt i det, men olika högtalartillverkare är ju olika och vad majo-
riteten gör behöver inte sammanfalla med vad en enskild tillverkare gör, eller
tänker på för sätt.
Men sammanfattingsvis finns det alltså ett förhållande mellan lådvolym, den
undra gränsfrekvensen och verkningsgraden som är svår att komma runt.
Detta samband finns för både basreflexlådor, inverterade ljudledningslådor,
raka ljudledningar, hornlådor och slutna lådor, men det blir olika ekvationer
för var och en av dem, och de är lite olika effektiva.
Vill du läsa mera om detta så har jag skrivit om det rätt så många gånger på
olika ställen på faktiskt. Något som förvånar många är att basreflexlådan är
den effektivaste (den som ger minst låda om verkningsgrad och undra gräns-
frekvens bestäms i förväg)*.
Jag är inte så bra på att söka och hitta, men vissa är desto duktigare och
kanske hittar någon något.
Vh, iö
- - - - -
*Däremot gör man ju ofta rätt så olika val av dimensioneringar så det är ju
svårt att jämföra olika principer med varandra. Hornhögtalare med samma
verkningsgrad som basreflexhögtalare brukar ligga på är t ex väldigt ovanligt,
och då blir det svårt att jämföra undre gränsfrekvens. Motsatsen är också
rätt ovanlig alltså basreflexhögtalare med verkningsgrader som liknar stora
hornsystemens.
Problemet är lite förenklat att så extrema högtalarelement krävs att det inte
görs några.
Men gör man det så märker man att det faktiskt blir så, om man inte redan
visste det genom god kännedom om hur högtalare beter sig vill säga.

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).