Vad sker m OA-högtalare i olika diffus. miljöer?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
-distortion-

Vad sker m OA-högtalare i olika diffus. miljöer?

Inläggav -distortion- » 2013-02-28 11:22

Jag vad på besök hos en stolt piP-ägare som nyligen haft herr Öhman på besök för tips & trix. Ritningen visar ett rum där de tidiga reflexerna, framförallt sidoväggar, bromsas hårt. Men detta handlar om nåt annat.

Nu när jag sitter och finlyssnar på Kayo Dot, som gör sig utmärkt i OA51, och tänker att jag alltid försökt diffusera den bakre halvan av rummet. I omgivningen där jag sitter och lyssnar.
Mitt rum har oftast handlat om hemska betonglådor i 70-tals hyreshus. Ofta makalöst problematiska för basåtergivning. Normalt möblerade med för lite saker upphängt.
Vad händer om jag istället skulle i huvudsak diffusera främre delen/halvan av rummet? Eftersom ytorna är närmre högtalaren, och därför tidigare i vågornas färd i rummet, borde kanske alla uppbrytningar sprida ljudet mer.

Betydligt mer?
Är det en för eller nackdel?

Strunta i mitt exempel. Skriv era egna upplevelser!

Lånar en bild av en helt vanlig barnfamiljs vardagsrum för att skapa en trivsam atmosfär.
Bild
Senast redigerad av -distortion- 2013-02-28 13:17, redigerad totalt 1 gång.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-28 12:54

Var inte grejen med OA51 att den skulle fungera i vanliga vardagsrum? Så har iaf jag tänkt med mina... :roll: :wink:

Nu har jag aldrig bott i någon bunker och det enda dämpmaterial jag använt är de tillhörande absorbenterna. Visst har jag laborerat med elefantöron och dämpning bakom/mellan andra högtalare men tycker nog att högtalare som kräver specialanpassade rum antingen är väldigt nischade (typ studio) eller inte färdigkonstruerade.

Mitt standardtips är - möblera! Bokhyllor, tavlor, mattor osv... :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-02-28 12:58

Det där är väl ändå inget vanligt vardagsrum, hotellrum ala england skulle jag säga.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-28 13:17

Jag har aldrig gjort något med något av alla rum som jag använt mina OA52-or i under de 25 år som jag haft dem. Och de har i alla rum, alltid, spelat överjordiskt bra. Rummen har varit normalt möblerade, ibland ganska spartanskt, lite prylar på väggarna, en matta på golvet, lite sittmöbler. Det har varit högt i tak, lågt i tak, träväggar, gipsväggar, betongväggar, olika typer av golv och ibland med och ibland utan subbor. Sedan jag blev medlem på Faktiskt har jag fått en del tips från människor som träffat Stig och vet hur han tänkte och det verkar som att jag hela tiden gjort "rätt" utan att tänka på det. Ibland blir jag lite sugen på tunga draperier och ännu fetare mattor mm mm bara för att det ser så cosy ut, men samtidigt är jag lite rädd för att förstöra något som fungerar så bra.

Ett tips är väl att testa på ett sådant sätt att det är lätt att backa. Å andra sidan misstänker jag att man ska ställa till det rejält innan man får missljud ur "Världens Bästa Högtalare", kanske genom att ställa dem mitt på golvet då...

En bild från mitt eget humbla lyssningsrum då:

Bild

Fast just nu ser det lite mer ombonat ut där, med en stor matta och ett soffbord mm. Får uppdatera den där bilden.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2013-02-28 13:24

Jocke skrev:..

Ja, precis. Det du nämner är utmärkta diffusorer och absorbenter.

Har du märkt någon skillnad om du har mycket grejs kring högtalarna eller i lyssnaränden av rummet?

hifikg skrev:..
En bild från mitt eget humbla lyssningsrum då:

Bild

Fast just nu ser det lite mer ombonat ut där, med en stor matta och ett soffbord mm. Får uppdatera den där bilden.

Hur ser det ut bakom lyssningplats? Bokhyllor, tavlor?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-28 14:03

Ganska tomt. Ett tag möblerade jag efter långväggen och fick en vägg bakom mig. Det fungerade också. Men den möbleringen är mindre praktisk för mig, åtminstone så länge jag har kvar mina ESL-63.

Så här ser rummet ut, utan någonting i det. Nåja, Alexandra e väl någonting...

Bild
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-02-28 14:16

Jocke skrev:

-distortion- skrev:
Ja, precis. Det du nämner är utmärkta diffusorer och absorbenter.

Har du märkt någon skillnad om du har mycket grejs kring högtalarna eller i lyssnaränden av rummet?

Alltså - jag har så mycket grejer runt om så det är nog svårt att dra några slutsatser... :lol: Jag har haft mina OA51 sedan de var nya och de spelar i princip i orginalkonfig. Senare versioner (särskilt LE) är väl inte lika ljusa i klangen om jag förstår vittnesmålen rätt?

Ett av de bästa rum de fått bo i var stort - c:a 35m² av gips och glas med klinker på golvet men i taket satt glespanel och på golvet låg en ullmatta på säkert 15-20m². Här lyssnade jag ung mitt i rummet och om det var dämpat eller diffuserat spelade mindre roll.

Nu har jag inte alls de ytorna utan en liten stuga med låg takhöjd. Ytorna är i trägolv, panel, puts och tretex (med luftspalt). Om jag ska "finlyssna" får jag faktiskt ett fönster bakom mig men tycker inte det stör. Bokhyllor står i huvudsak vid sidoväggarna.

Jag tycker du ska prova att variera avståndet till väggen bakom dig och även prova att sänka dina 51-or en aning. Jag föredrar dem lite lägre än rekommenderat men det kan har att göra med att de är lite ljusare i klangen än senare modeller och att min låga takhöjd begränsar "ljudlandskapet" att breda ut sig.

Återgå till Carlsson Illuminati