Martin Persson, var han Orthoakustiker?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
freddenacka
 
Inlägg: 358
Blev medlem: 2011-04-17

Inläggav freddenacka » 2013-03-22 13:19

Hej
Jag har ett element original kvar sen jag bytte till silverflute.
Du kan få köpa det för en symbolisk summa om det är av intresse. Har även det andra elementet som var helt dött kvar med hela gummikanter.

Användarvisningsbild
p1plarson
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 2012-05-26

Martin Persson, var han Orthoakustiker?

Inläggav p1plarson » 2013-04-04 11:33

Varför har vi det här forumet?!

Det enda jag blivit riktigt säker på efter att ha hängt här regelbundet
det senaste året, är att ingen verkar veta vad begreppet ortoakustik
skall användas till. Åtminstone verkar intresset för en tydlig definition
vara väldigt liten.

1. Somliga hävdar att om den enda sanna definitionen är att den
Store Stig signerat ritningen.

2. Andra menar att om högtalaren är anpassad för "vanliga" rum så är
det träff. Men våra bostäder har ju utvecklats de senaste 30 åren
vilket ju inte gäller Carlssons högtalare (i någon större omfattning).
Rummen hade nu och 1970 mindre än 2,5 meter takhöjd, i de
flesta fallen. Men då hade de väldigt ofta heltäckningsmatta, idag har vi
-i extrema fall- kakelgolv. Volymen soffa har oftast ökat och idag är
det vanligt med vardagsrum helt utan böcker, även hos människor
med högskoleutbildning.
Vi har ju ett stort spann av bostadsrum, både nu och då, lyssnar du i
källarrum med extremt låg takhöjd och med många plana hårda ytor,
får dina högtalare jobba på ett helt annat sätt för att det skall gå bra,
än för den som har entresolplan och takhöjd på över 10 meter och
bara mjuka material och ojämna ytor över allt. Så det duger inte
riktigt att säga att 'talarna skall vara anpassade för att fungera i rum.
Många går ju dessutom långt i sina strävanden att skapa bra spelrum
för sina högtalare, jag hade en studiekamrat som hängt upp
aluminiumfolie runt om i rummet, för att förbättra ljudet; kanske
ingen dyr anpassning, men väldigt extrem ändå.

3. En tredje linje verkar vara de som menar att det finns någon form
av tydliga konstruktionskriterier som måste vara uppfyllda. Inte tydligare
än att den Store Stig själv gjorde ganska olika produkter, under loppet
av sin karriär. Man kan ju också reflektera över Carlssonstiftelsens
försök att förnya utbudet med den ambitiösa MMX, som vi ju vet
mottagits med en het debatt.

Själv lutar jag åt 3, det som förvånar mej är att så många av dem
som verkar förespråka denna linje ändå är så liderligt otydliga vid
sådana här frågeställningar; ungefär som att just den här konstruktionen
är inte tillräckligt bra, fastän man försökt uppnå vissa kriterier.
Det borde finnas utrymme för prata om klantiga högtalarkonstruktioner,
räcker det inte med att bara låta bli att köpa dem?!
Eller för att återknyta till inledningen, man kan ju försöka hålla
sej med vettiga högtalare, utan att för den skull vara tvungen
att hälla ovett över alla som intresserat sej för något mindre
optimala konstruktioner.

/fridens liljer
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Användarvisningsbild
UlfT
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2012-02-27

Re: Martin Persson, var han Orthoakustiker?

Inläggav UlfT » 2013-04-05 23:25

p1plarson skrev:2. Andra menar att om högtalaren är anpassad för "vanliga" rum så är
det träff. Men våra bostäder har ju utvecklats de senaste 30 åren
vilket ju inte gäller Carlssons högtalare (i någon större omfattning).
Rummen hade nu och 1970 mindre än 2,5 meter takhöjd, i de
flesta fallen. Men då hade de väldigt ofta heltäckningsmatta, idag har vi
-i extrema fall- kakelgolv. Volymen soffa har oftast ökat och idag är
det vanligt med vardagsrum helt utan böcker, även hos människor
med högskoleutbildning.
Vi har ju ett stort spann av bostadsrum, både nu och då, lyssnar du i
källarrum med extremt låg takhöjd och med många plana hårda ytor,
får dina högtalare jobba på ett helt annat sätt för att det skall gå bra,
än för den som har entresolplan och takhöjd på över 10 meter och
bara mjuka material och ojämna ytor över allt. Så det duger inte
riktigt att säga att 'talarna skall vara anpassade för att fungera i rum.
Många går ju dessutom långt i sina strävanden att skapa bra spelrum
för sina högtalare, jag hade en studiekamrat som hängt upp
aluminiumfolie runt om i rummet, för att förbättra ljudet; kanske
ingen dyr anpassning, men väldigt extrem ändå.

Detta upplever jag som det stora problemet. Det drabbar alla högtalare, inte bara de som definieras som ortoakustiska. Den enda skillnaden idag mot 1970 som jag upplever som allmänt genomgripande, är att heltäckningsmattor är ovanliga idag. Därför borde första steget vara att släppa kravet på heltäckningsmattor. Takhöjden har sjunkit i nybyggda bostäder, men man använder ju fortfarande gamla hus. I min lägenhet från 40-talet, har jag 2,7 m takhöjd. Lägenheterna i det huset kommer givetvis fortsätta ha den takhöjden tills det är dags att riva huset, och det lär inte hända under många årtionden framöver. Samma sak med välfyllda bokhyllor. Vissa har det och andra inte. Folk kommer förmodligen fortsätta göra som de vill. Det borde därför finnas högtalare gjorda för rum med böcker i bokhyllorna, och andra högtalare gjorda för rum med porslinshundar i bokhyllorna.

Något som har blivit vanligare med surround, är att man kan justera ljudet med hjälp av en mikrofon och testtoner från surroundreceivern. Det är ett enkelt sätt att få olika högtalare att spela med rätt ljudstyrka i förhållande till varandra. Frågan är om det räcker för att anpassa anläggningen till olika lyssningsrum beroende på takhöjd, heltäckningsmattor eller ej, samt valet böcker eller porslinshundar i bokhyllan.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst