Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
PappaBas skrev:Kan du lägga ut en länk till ritningarna?
Fanns det för fler modeller?
johannesk skrev:
Jag har ingen oa52 att mäta på. Men jag gjorde en 3d-modell utifrån ritningarna du försöker få ordning på. Den kanske kan vara till någon nytta.
-Roger- skrev:Tänkte höra om det är någon som har koll på biten som sitter vinkelrät mot baffeln mellan diskant och mellanregistret? Johannesk verkar ha det eftersom du har gjort 3d-ritningen. Jag har tankat hem ritningarna men där fanns inte den biten med och inte heller den biten som sitter över underdelen på diskanten.
Någon som har koll på måtten på de bitarna?
/Roger
-Roger- skrev:...
Någon som har koll på måtten på de bitarna?
/Roger
STDI skrev:Jag har inte måtten på den inre biten. Men den är "heltäckande", dvs tät mot väggarna och kammaren bakom diskanten är inte med i baselementets lådvolym. På skissen ser man ett hål i den men det är endast till för att dra kablarna till diskanten. Och det ska tätas med tätningsmassa.
Listen under diskanten mäter jag till ca 193 mm lång i framkant. Den är ca 24 mm tjock i botten och 32 mm hög i bakkant. Framkanten är ca 3 mm hög. Sen börjar fasningen. OBS mätt med tumstock på plats, dvs inte alldeles exakt.
johannesk skrev:Det heter kanske dem istället för dom...
RogerGustavsson skrev:johannesk skrev:Det heter kanske dem istället för dom...
Nja, de eller dom! De = gammalt skrivsätt. Dom = talspråk och nyare skrivspråk.
johannesk skrev:Kul att du tycker om dom!![]()
Dom finns redan upplagda här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... dritningar
Det heter kanske dem istället för dom...
mikbry skrev:
Tack!
Hur gör ni som börjat klona med mdf tjocklekar?
I ritningen finns 19mm och 20mm (och någon tjockare).
20mm verkar vara rätt svår att få tag på, lite lustigt när jag mäter på några bitar (19mm) som jag har liggande så är de 18.8 och några 19.5![]()
Nu har jag inte kommit igång med sketchandet så jag har inte kollat vad den är byggd efter.
Mikael
johannesk skrev:mikbry skrev:
Tack!
Hur gör ni som börjat klona med mdf tjocklekar?
I ritningen finns 19mm och 20mm (och någon tjockare).
20mm verkar vara rätt svår att få tag på, lite lustigt när jag mäter på några bitar (19mm) som jag har liggande så är de 18.8 och några 19.5![]()
Nu har jag inte kommit igång med sketchandet så jag har inte kollat vad den är byggd efter.
Mikael
20mm tjocklek = inklusive 1mm fanér, som jag fattat det.
Så om man vill bygga av 19mm MDF och vara exakt så får man ju göra om ritningarna lite. Dessutom är yttre baffeln 22mm vilket man kan lösa genom att hitta lite 3mm MDF och limma ihop denna med 19mm, om man nu inte hittar lite 22 mm under en sten.
PappaBas skrev:Jag tänker engelskans "they" och "them".
They went to the store.
I threw an apple to them.
mikbry skrev:Hej!
Tittar jag hos leverantörer verkar inte 20 mm fanerad mdf finnas, fanerad är också 19mm. Fanerar man själv så kan det väl funka.![]()
Så frågan är om inte 20mm är ett dumt mått för självbygare.
22mm funkar dock bra att få tag på!
Mikael
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster