Byta ingångsterminaler på ODD11?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Presidenten

Byta ingångsterminaler på ODD11?

Inläggav Presidenten » 2013-09-29 22:21

Hej,

Jag har nyss införskaffat ett par OD11:or. Jag ska fixa nya baselement och dito diskant. Nu funderar jag på att behålla de befintliga DIN ingångsterminalerna, istället för att montera nya. Synpunkter, gott folk! Min spontana tanke blir att det blir ett stort ingrepp på OD11 med att montera nya ingångsterminaler. Vad säger Ni:behåll de gamla, eller montera nya, i så fall vilka och varför?

Mvh: Presidenten

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-09-30 19:11

Allt beror ju på vilka nya kontakter du monterar. Tar man modellen med endast en tapp in i lådan, blir det endast 2st hål, små nog att täppas igen med lite svart silikon eller liknande.

Jag använde biltemas variant för chassimontage.
Fungerade riktigt bra, men man kan inte stoppa in banankontakter i dem, endast kabel. Sätter man dessa isolerade i en vinkellist och skruvar den på undersidan fungerar set dock att ansluta banankontakter också.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
lennartj

Behåll DIN

Inläggav lennartj » 2013-09-30 22:50

Jag har renoverat två par OD11 och ser ingen anledning att byta DIN-kontakterna mot något annat eller att använda mer exotisk kabel än SKX 0,75 kvmm om längden är under 5 m.
Visst skulle jag kunna byta till något slags bananhylsor på ena paret och jämföra dem i blindtest, men jag har vettigare saker att ägna min tid åt.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
zlim

Re: Behåll DIN

Inläggav zlim » 2013-10-02 23:14

lennartj skrev:Jag har renoverat två par OD11 och ser ingen anledning att byta DIN-kontakterna mot något annat eller att använda mer exotisk kabel än SKX 0,75 kvmm om längden är under 5 m.
Visst skulle jag kunna byta till något slags bananhylsor på ena paret och jämföra dem i blindtest, men jag har vettigare saker att ägna min tid åt.

Sitter DIN kontakten dåligt så hör man skillnad annars gör man inte det!

Tyckte det inte lät riktigt ok, så gjorde ett test, DIN vs sockerbit!

Det visade sig att den nya DIN kontakten inte passade den gamla ordentligt, efter byte till äldre DIN kontakt så spelade de lika bra igen.

sedan hade förra ägaren redan bytt DIN kontakter till skruvad variant istället för "limmad". Därav lätt bytt. Så behåll DIN kontakten :)

Återgå till Carlsson Illuminati