Idag kom ett paket.....

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Maccis

Idag kom ett paket.....

Inläggav Maccis » 2013-12-10 18:13

Idag kom ett paket.
Skickat från Karlstad.
Tog ett foto av det innan jag full av förväntan sprättade upp kartongen.
Fotot skvallrar nog LITE om innehållet....
Bild

Under flikarna uppenbara sig en härlig original-manual för innehållet: OA51:
Bild

Högtalarna har legat på logen i många år, enligt säljaren, och en nyans av unken luft nyanserar omgivande luft vid öppnandet och urpackandet. Det är första versionen och lackeringen har sina skönhetsfel efter att ha stått på logen. Men inget som inte går att åtgärda. Basarnas kanter är borta sedan länge och några skruvskallar är utsatta för korrosion.

Upppackat!!
Bild

Fortsättning följer!!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-10 18:20

Wow! God Jul!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
anoden

Inläggav anoden » 2013-12-10 20:39

Grattis, en ljuvlig syn för en OA-51 fanatiker. Se till att inte sabba sådana
skönheter. Renovera elementen, koppla in bra drivning, gärna en Quad II:a och njut.

Ha det!

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-12-10 20:43

Hur får man lättast bort kardborrefästena för de gamla skumskydden?

Funderar på att köra ner dem till Skillingaryd för omlackering, eller om man skall häda lite....? :twisted:

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2013-12-10 20:44

Grattis! :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-12-10 20:50

Holy shit! Årets fynd jue! 8O :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-10 20:51

Grattis! Hoppas de blir uppskattade!

Jag fixade bort plupparna med lite lätt nagelpill bara, fast det kan ju vara lättare på fanér...

Ps. Kasta inte lådorna, de är nog ovanligare än högtalarna och trots tejpen i bättre skick än mina var...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-12-10 21:11

@KalleDussin: Du kan ju sälja dina för samma peng! 8O :lol:

@Nattis: Skall kolla detta, vet ej hur det fungerar mot lacken att använda typ värmepistol för att klistret skall mjukna. Ang. kartongerna, slänger aldrig kartonger till mina hifi-objekt, många kartonger har jag......

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-12-10 21:12

Maccis skrev:@KalleDussin: Du kan ju sälja dina för samma peng! 8O :lol:

@Nattis: Skall kolla detta, vet ej hur det fungerar mot lacken att använda typ värmepistol för att klistret skall mjukna. Ang. kartongerna, slänger aldrig kartonger till mina hifi-objekt, många kartonger har jag......

Kan kan jag väl men det kommer dessvärre aldrig att hända. 8) :lol:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2013-12-10 23:38

Jag pillade bort mina kardborrepluppar med nagel, sen tog jag en såndär skrapa man har till induktionshäll (egentligen ett rakblad fäst i ett handtag) och skrapade försiktigt bort resten. Lite möbelpolish senare så ser de fanimej ut som nya. Mina är förvisso fanerade svarta men ändå?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-10 23:48

Kartonger är mums, när jag sålde mitt Krell-försteg tror jag köparen blev gladare för originalkartongen, med matching numbers, än förstärkaren i sig, ha ha... Mina OA52 fick jag dessvärre inga kartonger till, det var HiFi-arts sista demoex som jag tryckte in i en Ford Sierra o körde hem med fort som f-n innan Kenneth skulle ångra sig *s*

Edit: Tog bort ett e som slunkit in
Senast redigerad av hifikg 2013-12-11 00:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-12-11 00:13

Kommer att behöva renovera lådorna.
Det syns i skarvarna att faneren har rest sig något.
Kanske räcker att slipa ner och sedan lackera om.
Kanske behöver man spackla också....."vinterlovs-projekt" iaf.

Basreflexrör/papprör/plasrör med ytterdiameter 58-59mm, var hittar jag det??

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-12-11 14:24

Ursäkta, ett tråkigt inlägg, men varför denna entusiasm kring lådor som måste renoveras och ytbehandlas samt med element utan skumkanter? Jag skulle nog byggt nya lådor direkt om jag prompt ville ha OA51:or. Eller har jag missat något?

Det talas även om att de var ett fynd, men jag hittar ingen prislapp i tråden... Hjälp mig gärna så att jag också kan falla in i beundrarkören och bli avundsjuk :) .

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-12-11 14:35

Kalejdokom skrev:Ursäkta, ett tråkigt inlägg, men varför denna entusiasm kring lådor som måste renoveras och ytbehandlas samt med element utan skumkanter? Jag skulle nog byggt nya lådor direkt om jag prompt ville ha OA51:or. Eller har jag missat något?

Det talas även om att de var ett fynd, men jag hittar ingen prislapp i tråden... Hjälp mig gärna så att jag också kan falla in i beundrarkören och bli avundsjuk :) .

Det är väl samma drivkraft som får folk att vilja renovera gamla bilar. Känslan av att ta något gammalt och nedgånget och göra det fint igen ska inte underskattas.

Jag tycker att det är ett hedervärt initiativ! :D
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-12-11 21:11

@Kalejdokom: Det är en annan känsla i original-lådor. Sedan att även har kartong och manual känns kört för en sann Carlsson-entusiast. Är nog inte så hemskt många som har det. Ang. prislappen, endast 800 kr.

@Bosse: Tack för uppmuntran!:D

Lådorna skall slipas, spacklas och lackas. Det spetsiga hörnet måste byggas upp igen.

Kommer kanske fler bilder om jag kommer ihåg det.

BTW: Någon som vet var jag får tag i infällda banankontakter som används i 50-serien som original. Har tagit ut de som finns på högtalaren, men då jag skall ha externt filter så behöver jag 4 st. Skall slå Larsen en signal, han kanske har några liggande.....behöver lite annat också. 8)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-11 21:51

Kalejdokom skrev:Ursäkta, ett tråkigt inlägg, men varför denna entusiasm kring lådor som måste renoveras och ytbehandlas samt med element utan skumkanter? Jag skulle nog byggt nya lådor direkt om jag prompt ville ha OA51:or. Eller har jag missat något?

Högtalare i Carlssons OA 5-serie är ALLTID fynd, oavsett pris och skick. När jag sedan ser att priset var 800 spänn så är det nog ÅRETS FYND vi talar om. Så är det. Äkta Carlsson är något annat än kopior, hur välgjorda de än är. En vacker dag kommer världen att inse det och vi som är innehavare kommer att få satsa stora pengar på att försäkra våra ovärderliga klenoder.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2013-12-11 22:08

Ja, hur mycket ska man renovera? Och hur mycket är originalskicket värt? I Antikrundan vill de alltid ha originalmålning, men själv tycker jag inte det är så roligt att ha sunkiga grejor hemma. Men just det faktum att de är oanvända gör frågan mycket svårare. Jag skulle nog bara fixa skumkanterna till att börja med.

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-01-02 13:29

Ja du Maccis, kan inte annat än att säga grattis till en kanonaffär. Du vet ju vem du ska skicka dem till när du inser att du inte får plats med dem där hemma. ;) /

Har du hunnit göra nåt åt dem än? Funderar på att komma och våldgästa dig igen. Behöver avlyssna lite OA52 för ev framtida inköp. Om du har kvar dem.?
Of all the things I've lost, I miss my brain the most. /Ozzy Osbourne

Återgå till Carlsson Illuminati