Har fortfarande inte bestämt mig för vilket högtalarinköp som passar mig bäst (bara funderat nu i typ ett år eller så

/
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
robotno skrev:För er lyckliga oa52ägare. Tappar denna skönhet något i basregistret av att ev stå en decimeter över golvnivå?
Har fortfarande inte bestämt mig för vilket högtalarinköp som passar mig bäst (bara funderat nu i typ ett år eller så) men det faller hela tiden tillbaka på att oa52an nog passar bäst. Då har jag lite praktiska fördelar om den höjs upp lite från golvet.
/
hifikg skrev:robotno skrev:För er lyckliga oa52ägare. Tappar denna skönhet något i basregistret av att ev stå en decimeter över golvnivå?
Har fortfarande inte bestämt mig för vilket högtalarinköp som passar mig bäst (bara funderat nu i typ ett år eller så) men det faller hela tiden tillbaka på att oa52an nog passar bäst. Då har jag lite praktiska fördelar om den höjs upp lite från golvet.
/
Jag ställde mina, tillfälligt, i en fåtölj och på en fotpall, tyckte det fungerade riktigt bra (då använder jag iofs subwoofers). Till jag ställde ner dem på golvet igen, då förstod jag varför de ska stå där. En decimeter borde de klara om de får stå på något bra underlag och kanske med SD-fötter emellan. Det finns de som har basmoduler under sina Carlsson och de bygger minst det dubbla, kolla Lennart J´s medlemspresentation t ex
Vad har du för alternativ till OA-52?
Nattlorden skrev:Höjer man dem, så får man nog se över bredden mellan dem också. Rakt upp utan sidledsförflyttning tror jag inte på.
robotno skrev:Nattlorden skrev:Höjer man dem, så får man nog se över bredden mellan dem också. Rakt upp utan sidledsförflyttning tror jag inte på.
Förklara. Blir det så stora spridningskillnader vid olika höjdförhållanden, även så små jag talar om?
hifikg skrev:
Jag ställde mina, tillfälligt, i en fåtölj och på en fotpall, tyckte det fungerade riktigt bra (då använder jag iofs subwoofers). Till jag ställde ner dem på golvet igen, då förstod jag varför de ska stå där. En decimeter borde de klara om de får stå på något bra underlag och kanske med SD-fötter emellan. Det finns de som har basmoduler under sina Carlsson och de bygger minst det dubbla, kolla Lennart J´s medlemspresentation t ex
Vad har du för alternativ till OA-52?
Nattlorden skrev:robotno skrev:Nattlorden skrev:Höjer man dem, så får man nog se över bredden mellan dem också. Rakt upp utan sidledsförflyttning tror jag inte på.
Förklara. Blir det så stora spridningskillnader vid olika höjdförhållanden, även så små jag talar om?
Jag har alltid upplevt oa52 som placeringskänsliga, ofta sitter folk för nära/med dem för brett isär. Lyfter du dem upp måste detta också påverka var on-axis befinner sig relativt öronen. Känns som ett lyft orde medföra att de bör närmre ihop (om jag nu bruttotänker rätt i förbifarten).
hifikg skrev:Jag brukar trivas i Larsens rum på mässorna, det är där det låter mest som hemma, dvs bäst. Både L6 och L8 har låtit bra när jag lyssnat på dem, för det allra mesta, så om jag prompt skulle köpa nya högtalare idag (alltså fabriksnya) skulle jag lyssna mycket noga och länge på Larsen.
hifikg skrev:Jag har aldrig upplevt OA-52 som placeringskänsliga. En decimeters höjning tror jag inte kräver några specialanpassningar, men jag har å andra sidan aldrig provat. SD-fötterna bygger väl ett par cm.
Nattlorden skrev:hifikg skrev:Jag brukar trivas i Larsens rum på mässorna, det är där det låter mest som hemma, dvs bäst. Både L6 och L8 har låtit bra när jag lyssnat på dem, för det allra mesta, så om jag prompt skulle köpa nya högtalare idag (alltså fabriksnya) skulle jag lyssna mycket noga och länge på Larsen.
Det var likadant på den tiden Larsen demade Carlsson.hifikg skrev:Jag har aldrig upplevt OA-52 som placeringskänsliga. En decimeters höjning tror jag inte kräver några specialanpassningar, men jag har å andra sidan aldrig provat. SD-fötterna bygger väl ett par cm.
Då är det kanske jag som har extraordinära krav på att få ljudbilden helt rätt?
robotno skrev:För er lyckliga oa52ägare. Tappar denna skönhet något i basregistret av att ev stå en decimeter över golvnivå?
/
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster