Höja oa52 lite från golvet.

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
robotno

Höja oa52 lite från golvet.

Inläggav robotno » 2014-03-09 14:49

För er lyckliga oa52ägare. Tappar denna skönhet något i basregistret av att ev stå en decimeter över golvnivå?

Har fortfarande inte bestämt mig för vilket högtalarinköp som passar mig bäst (bara funderat nu i typ ett år eller så :? ) men det faller hela tiden tillbaka på att oa52an nog passar bäst. Då har jag lite praktiska fördelar om den höjs upp lite från golvet.

/
Of all the things I've lost, I miss my brain the most. /Ozzy Osbourne

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Höja oa52 lite från golvet.

Inläggav hifikg » 2014-03-09 15:20

robotno skrev:För er lyckliga oa52ägare. Tappar denna skönhet något i basregistret av att ev stå en decimeter över golvnivå?

Har fortfarande inte bestämt mig för vilket högtalarinköp som passar mig bäst (bara funderat nu i typ ett år eller så :? ) men det faller hela tiden tillbaka på att oa52an nog passar bäst. Då har jag lite praktiska fördelar om den höjs upp lite från golvet.

/

Jag ställde mina, tillfälligt, i en fåtölj och på en fotpall, tyckte det fungerade riktigt bra (då använder jag iofs subwoofers). Till jag ställde ner dem på golvet igen, då förstod jag varför de ska stå där. En decimeter borde de klara om de får stå på något bra underlag och kanske med SD-fötter emellan. Det finns de som har basmoduler under sina Carlsson och de bygger minst det dubbla, kolla Lennart J´s medlemspresentation t ex

Vad har du för alternativ till OA-52?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-03-09 15:32

hifikg skrev:
robotno skrev:För er lyckliga oa52ägare. Tappar denna skönhet något i basregistret av att ev stå en decimeter över golvnivå?

/

Jag ställde mina, tillfälligt, i en fåtölj och på en fotpall, tyckte det fungerade riktigt bra (då använder jag iofs subwoofers). Till jag ställde ner dem på golvet igen, då förstod jag varför de ska stå där. En decimeter borde de klara om de får stå på något bra underlag och kanske med SD-fötter emellan. Det finns de som har basmoduler under sina Carlsson och de bygger minst det dubbla, kolla Lennart J´s medlemspresentation t ex

Ja det står nog mellan L6 och OA51. OA51 går nog egentligen bort då jag helst vill slippa ge stöd med extra basmoduler. Därför känns L6 som ett formodligen ok alternativ. Problemet är väl att jag blandar in för mycket industrihistoria och estetiska tankar i min värld. Det känns liksom som en kulturgärning att satsa på OA52. ;)

Du som, jag förstått, verkligen gillar dina 52or. Har du gjort jämförelse med L6 nångång? Hur står sig egentligen skillnaderna basmässigt mellan dessa två.? L6 har jag bara hört på sweetspot och vad jag fick ut av dem där, ur denna synpunkt, var att jag kommer vara nöjd.
Senast redigerad av robotno 2014-03-09 15:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-03-09 15:34

Höjer man dem, så får man nog se över bredden mellan dem också. Rakt upp utan sidledsförflyttning tror jag inte på.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-03-09 15:39

Nattlorden skrev:Höjer man dem, så får man nog se över bredden mellan dem också. Rakt upp utan sidledsförflyttning tror jag inte på.

Förklara. Blir det så stora spridningskillnader vid olika höjdförhållanden, även så små jag talar om?

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-03-09 15:42

Plus att OA52 är världens vackraste högtalare. Men bara i fanerat tillstånd. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-03-09 16:02

robotno skrev:
Nattlorden skrev:Höjer man dem, så får man nog se över bredden mellan dem också. Rakt upp utan sidledsförflyttning tror jag inte på.

Förklara. Blir det så stora spridningskillnader vid olika höjdförhållanden, även så små jag talar om?

Jag har alltid upplevt oa52 som placeringskänsliga, ofta sitter folk för nära/med dem för brett isär. Lyfter du dem upp måste detta också påverka var on-axis befinner sig relativt öronen. Känns som ett lyft borde medföra att de bör närmre ihop (om jag nu bruttotänker rätt i förbifarten).
Senast redigerad av Nattlorden 2014-03-09 16:30, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-03-09 16:02

hifikg skrev:

Du nämner subbar. Delar du dina oa52 mot dessa eller kör du dem org och stödjer upp med subbarna?

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-03-09 16:07

Nattlorden skrev:
robotno skrev:

Jag har alltid upplevt oa52 som placeringskänsliga, ofta sitter folk för nära/med dem för brett isär. Lyfter du dem upp måste detta också påverka var on-axis befinner sig relativt öronen. Känns som ett lyft orde medföra att de bör närmre ihop (om jag nu bruttotänker rätt i förbifarten).

Då är jag med på ditt tänk. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-03-09 16:29

Jag brukar trivas i Larsens rum på mässorna, det är där det låter mest som hemma, dvs bäst. Både L6 och L8 har låtit bra när jag lyssnat på dem, för det allra mesta, så om jag prompt skulle köpa nya högtalare idag (alltså fabriksnya) skulle jag lyssna mycket noga och länge på Larsen.

Jag delar basen med ett par Audio Pro B2-70, vill minnas att jag hamnade på någonstans 80-100 Hz. Det är egentligen mest för mina ESL-63, men eftersom jag är en lat jävel så ids jag inte koppla om när jag växlar, även om OA-52 klarar sig mycket bra även utan extra basstöd. Om jag någon gång avvecklar mina ESL-63 finns det en liten chans att den lyckliga person som övertar dem får ett erbjudande om att ta med sig åtminstone en av basarna. Fast om det alls kommer att hända är mycket tveksamt. Jag tycker (nästan) lika mycket om ESL-63 som OA-52. Du kan se det mesta i min medlemspresentation, klicka på "hemsida" nedan.

Jag har aldrig upplevt OA-52 som placeringskänsliga. En decimeters höjning tror jag inte kräver några specialanpassningar, men jag har å andra sidan aldrig provat. SD-fötterna bygger väl ett par cm.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-03-09 16:32

hifikg skrev:Jag brukar trivas i Larsens rum på mässorna, det är där det låter mest som hemma, dvs bäst. Både L6 och L8 har låtit bra när jag lyssnat på dem, för det allra mesta, så om jag prompt skulle köpa nya högtalare idag (alltså fabriksnya) skulle jag lyssna mycket noga och länge på Larsen.

Det var likadant på den tiden Larsen demade Carlsson. :)

hifikg skrev:Jag har aldrig upplevt OA-52 som placeringskänsliga. En decimeters höjning tror jag inte kräver några specialanpassningar, men jag har å andra sidan aldrig provat. SD-fötterna bygger väl ett par cm.

Då är det kanske jag som har extraordinära krav på att få ljudbilden helt rätt?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-03-09 17:57

Nattlorden skrev:
hifikg skrev:Jag brukar trivas i Larsens rum på mässorna, det är där det låter mest som hemma, dvs bäst. Både L6 och L8 har låtit bra när jag lyssnat på dem, för det allra mesta, så om jag prompt skulle köpa nya högtalare idag (alltså fabriksnya) skulle jag lyssna mycket noga och länge på Larsen.

Det var likadant på den tiden Larsen demade Carlsson. :)

hifikg skrev:Jag har aldrig upplevt OA-52 som placeringskänsliga. En decimeters höjning tror jag inte kräver några specialanpassningar, men jag har å andra sidan aldrig provat. SD-fötterna bygger väl ett par cm.

Då är det kanske jag som har extraordinära krav på att få ljudbilden helt rätt?

På fråga A svarar jag: Det lät nog t o m lite bättre på den tiden Larsen demade OA-52, men vill man ha nytt järn så är OA-52 inget alternativ.

På fråga B svarar jag: Det är inte omöjligt

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-03-09 20:45

Mina OA52 hamnar precis 30 cm högre upp stående på OB52 med vibrafeet under än när de står direkt på golvet och i sin upphöjda positionen hamnar diskantelementet på centimetern när på samma höjd som Larsen L6.

Jag lyssnar på tvärs i mitt långsmala rum, så om avståndet mellan diskantelementen, 240 cm bildar basen i en liksidig triangel så motsvaras dess höjd av mitt huvuds mittpunkt och det måttet är 240-250 cm beroende på hur långt jag fläker mig bakåt i stresslessfåtöljen.
Den informationen räcker om någon vill ägna sig åt lite trigonometriövnngar.

Fördelarna med den upphöjda positionen överväger i mitt knepiga rum trots en svårtacklad svacka mellan 100 och 200 Hz som skiftar centerfrekvens, form och djup med bara några decimeters förflyttning.

Som vinyl-fan mm. håller jag hårt på helanaloga signalvägar och delningsfiltret är ett ino cr80s.

För övrigt är smaken olika, jag tycker inte att det är snyggt med fanerade OA52. De ska vara vita!

Bild

Bild

Bild
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-03-10 21:02

@hifikg, jo din presentation har man gått igenom. Mycket trevlig läsning. Problemet är alla avledande damer. ;)

@Lennart, ser att du har på tok för många 52or. Minst ett par bör skickas till.

Johannes Ivarson
Göljaryd 7

57010 Korsberga

:P

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-03-10 21:03

@hifikg, jo din presentation har man gått igenom. Mycket trevlig läsning. Problemet är alla avledande damer. ;)

@Lennart, ser att du har på tok för många 52or. Minst ett par bör skickas till adress.

Johannes Ivarson
Göljaryd 7.......
.........

:P

Användarvisningsbild
robotno

@Lennart, ser att du har på tok för många 52or. Minst ett par bör skickas till mig omgående. :P

Användarvisningsbild
robotno

@Lennart, ser att du har på tok för många 52or. Minst ett par bör skickas till mig omgående.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-03-10 21:54

/

Ja, det går snett sätt så snabbt när man lyfter dem. Tonkurvan för total-
ljudet såväl som direktljudet drabbas rätt så illa.

Inte bara i egentliga basregistret, utan även uppåt 1 kHz.

Varje centimeter efter de första fyra som man lyfter dem gör dem sämre,
men det vänder när man har lyft dem en bit uppåt. Det har att göra med
hur reflexen från golvet och från väggen bakom dem samverkar.

I princip spelar de bäst när de står på golvet. Men om man skall lyfta dem
som skall man lyfta dem ordentligt. Tonkurvan börjar se anständig ut igen
när man lyft dem 40-50 cm. Men basen är allt som allt drabbad, även om
tonkurvan börjar bli skapligt jämn igen när man lyft dem så mycket.

Jag lekte en del med detta hemma hos Stig när jag på den tiden försökte
övertyga Stig om att en basdel till OA-51 skulle vara en mycket bra ide,
och för mätningarna så hade vi bara OA-52 snabbt tillgänglig. Det var rätt
intressant. Stig kommenterade det bland annat med att säga att han var
glad att han vält den lägre formen för OA-52 och den lite högre för OA-50,
så att "rätt högtalare blev bäst" (sagt med stort smil).

Har även mätt samma sak i en sann frifältsmiljö med golv och vägg som
enda angränsningsytor tillgängliga.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-03-10 22:19

robotno skrev:@hifikg, jo din presentation har man gått igenom. Mycket trevlig läsning. Problemet är alla avledande damer. ;)

Fokusera för böveln, fokusera!

Användarvisningsbild
lennartj

Ett av paren är inte mitt

Inläggav lennartj » 2014-03-10 22:44

Robotuppdatering med eko? :?

Ledsen att göra dig besviken, men ett av paren hade STDI med sig för han ville jämföra med mina.
Mer om besöket här http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1179544#1179544

Jämförelse mellan OA52.2 och OA52.LE ställda mot kortväggen i armerad betong och utan subwoofer.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=848971#848971

Här finns inte spår av den svacka mellan 100 och 200 Hz som jag brottas med vid min ordinarie placering vid fönsterväggen.

När jag tittar tillbaka blir jag väldigt nyfiken på att göra fler mätningar mot kortväggen och jämföra
1. ensam OA52 direkt på golvet
2. ensam OA52 fortfarande fullrange ovanpå OB52 med kortsluten talspole
3. ensam OA52 ovanpå OB52 med 80 Hz delning
men av familjeskäl blir det troligen inte möjligt på länge.

Ännu avlägsnare är att testa fram ett alternativt delningsfilter till OA52.LE mer i Stigs anda. Jag har redan ett sortiment av spolar i 20% steg och kondensatorer som kan kombineras i mycket mindre steg.
När jag kommit till vägs ände (säkert inte i år, kanske inte nästa heller) kanske ett par blir till salu.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Återgå till Carlsson Illuminati