Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
kasper skrev:Nu har jag inte testat med oa14. Men lite halvt på chans testade jag med en fullt uppdaterad (t22 o b65oa) od11.
Jag måste säga att det inte alls funkar så pjåkigt, om man nu vill ha en center. Du har väl dessutom samma element i oa14 som jag har i od11 så det borde väl passa bättre än till mina oa51.
Ta det jag skriver med en nypa salt, men min od11 har fått stanna, i alla fall ännu så länge.
G
petersteindl skrev:Nej, den verkar inte helt galen. OD11 kan placeras på många olika sätt och frågan är vilket sätt som kan tänkas ge bäst resultat i ditt fall.
Mvh
Peter
bootstrap skrev:...
Har du testat att använda båda (samtidigt) som center?
kasper skrev:bootstrap skrev:...
Har du testat att använda båda (samtidigt) som center?
Nej, det har jag faktiskt inte. Jag har faktiskt aldrig tänkt på att pröva med båda på en gång. Men hur tänkte du ställa upp dem? Tillsammans rygg mot rygg pekandes utåt? En bit ifrån varandra pekandes inåt? Nåt annat?
G
STDI skrev:Redan Stig Carlsson tänkte på detta, ja kanske inte som centerhögtalare men väl som monohögtalare. Och det är ju vad en centerhögtalare är.
I användarhandledningen (bruksanvisningen) till OD11 står:
OD11 som monohögtalare
Högtalarna kan användas som monohögtalare. Här är de placerade på en vägg. Ställs högtalarna på golvet ska de röda markeringarna hamna i kombinationens yttre hörn, mot lyssnaren.
Det finns alltså en bild som visar dem på en vägg.
Texten innebär att stående på golv ska högtalarna stå tillsammans och diskanterna vara riktade framåt och utåt.
bootstrap skrev:kasper skrev:Ja tamigtusanVad kul!
Det måste i alla fall testas. Hade ett svagt minne av att ha läst om detta, men tänkte inte på det uppenbara, att läsa manualen![]()
G
Återkom när du har testat
kasper skrev:bootstrap skrev:kasper skrev:Ja tamigtusanVad kul!
Det måste i alla fall testas. Hade ett svagt minne av att ha läst om detta, men tänkte inte på det uppenbara, att läsa manualen![]()
G
Återkom när du har testat
Tja, nu har jag ställt upp och kopplat ihop det.
Det känns lite ointuitivt att ställa upp så här. Lite som när det var spelningar i yngre tonåren och vi stackade upp varenda högtalare för att få MER LJUD...![]()
Nå, jag var mest orolig att det skulle se knäppt ut, men det blev ganska anständigt, tycker jag (ursäkta bildkvaliten)
Så, hur låter det? Det är lite svårt att uttala mig om ännu. Jag använder normalt mest center till film och det har jag inte haft möjlighet att testa ännu. Till musik blir jag bortkollrad av alla surroundlägen så att jag har svårt att avgöra vad just centern gör i ljudbilden, jämfört med alla andra högtalare. Men inte låter det sämre än med en od11, är min preliminära bedömning. Jag måste testa mer, helt enkelt. Roligt är det, i alla fall.![]()
Jag återkommer.
bootstrap skrev:...
Tittar man i manualen så skulle du ha dom i fönstret med baffeln rakt fram mot dig och med diskanterna pekande utåt och uppåt, om du vill testa runt lite vill säga
Jag vänta otåligt på (mer av) dina intryck iaf
bootstrap skrev:Jag läste också texten och tittade i manualen sen och det ser ut som om bagfeln är riktad mot lyssnaren istället för taket, jag kan ha tolkat fel
STDI skrev:...
OD11 som monohögtalare
Högtalarna kan användas som monohögtalare. Här är de placerade på en vägg. Ställs högtalarna på golvet ska de röda markeringarna hamna i kombinationens yttre hörn, mot lyssnaren.
....
kasper skrev:Tja, så här kanske man kan testa:
Mycket temporärt så klart, men testandet går vidare...
bootstrap skrev:kasper skrev:Tja, så här kanske man kan testa:
Mycket temporärt så klart, men testandet går vidare...
Har du hunnit få några intryck ännu?
Jag är speciellt nyfiken på spridningen, om du får en bredare ljudbild från centern.
Har du läst denna tråd?
Hur viktig är center högtalaren
Där nämns hur centern fungerar sämre när rösterna är monomixade bara i centern och det blir för centrerat eller nåt sånt.
kasper skrev:Tja, nu har jag hunnit testa lite mer. Jag tycker det fungerar bäst med od11 placerade på golvet, sida vid sida, med elementen spelandes framåt/utåt. När jag satte dem på stativ (ca 30 cm över golvet) för att simulera väggplacering, blev det för tydligt att ljudet kom enbart från en punkt i mitten. Nu är det kanske det sistnämnda som man vill åstadkomma med en center, men för mina öron passar det inte.
Att köra två od11 sida vid sida, uppfattar jag inte som sämre än att bara ha en, så de två får stå kvar. Om inte annat får jag avsättning för den "udda" od11:an.
Att jag låter lite svävande och tveksam beror mest på att jag är novis på det här med center. För jag tycker nog att ljudet blir lite plattare med center, hur man än vrider och vänder på det. Det är bra för filmtittning när vi är flera och ibland kan jag köra lite simulerad surround (Dolby plIIz eller vad det heter) med helt ok resultat. Men man tappar lite djup i ljudbilden, tror jag.
/G
PerStromgren skrev:Jag trodde att man använde en centerhögtalare för att få dialogen fokuserad till (mitten av) filmbilden. Då verkar ju ett par uppåt/utåtriktade OD11:or inte vara direkt optimala. Eller?
bootstrap skrev:PerStromgren skrev:Jag trodde att man använde en centerhögtalare för att få dialogen fokuserad till (mitten av) filmbilden. Då verkar ju ett par uppåt/utåtriktade OD11:or inte vara direkt optimala. Eller?
Detta diskuteras i en annan tråd som jag länkar till några inlägg upp. Det var den som gav mig idén att testa detta.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster