Efterlysning baselement för OA14

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-03-11 16:41

IngOehman skrev:
bootstrap skrev:
IngOehman skrev:B65oa och B65oa-II är inte försämringar utan förbättringar. Nu är det
förvisso inte alldeles enkelt att definiera vad som konstituerar en för-
bättring alla gånger, men...

Tillverkningskvaliteten på SC165 från Sonab-perioden varierade mycket
och mellan olika exemplar så kunde det skilja mer än 5 dB, till och med
ännu mera över 2 kHz. Tonkurvan kunde vara MYCKET ojämn över 2 kHz
på vissa exemplar. Det var dessutom ett element som åldrades illa, mest
med avseende på upphängningen.

Kanske blandar du ihop* kvalitet med kvantitet? Du verkar vara av upp-
fattningen att de kvantitativa egenskaperna hos SC165 versionen som
användes i den andra versionen av OA-50, även känd som B65oa från
den batch (med mycket små förändringar som tillverkades efter Stigs
bortgång) passar sämre i OA-14. Och det är du i din fulla rätt att tycka.
Men Stig höll inte med dig. Han såg sin sista version av SC165 som den
bästa, även för OA-14.

Jag håller heller inte med dig. Däremot har den ju lite andra kvantitativa
egenskaper vilket gör att små justeringar kan göras.

Vh, iö

- - - - -

*Vilket förvisso kan vara rimligt att göra ibland, närmare bestämt när
kvantiteter bestämmer en eller flera av kvalitetens dimensioner.

Men vad tror du om satori elementet?

Prova på ni. Det är motorsvagt (vilket väl stämmer med vad Grafpro vill
ha tror jag) det har mycket mjuk upphängning (vilket stämmer med vad
Grafpro vill ha också tror jag) men om ni inte vill ha alldeles på tok för
låg känslighet som kanske 4-ohmsversionen är bäst val?

Kan även nämna (eftersom det är lätt att missa) att det är ett mindre
element än B65oa. Schassit har samma diameter, men det har mindre
membranyta.

Det har nästan alla element med samma diameter eftersom B65 ju har
mycket mindre avstånd från gummiupphängningskant till schassi-kant
än nästan alla andra element.

Just med tanke på att OA-14 har ovanligt stor låda så veta tusan om
jag inte hellre skulle sätta in ett större element om ökad kapacitet och
lägre distorsion var målet.

Vh, iö

Vilket element skulle du vilja att grafpro testar, ett som du själv vill se och som du tror grafpro skulle gilla.

Användarvisningsbild
Tjus

Inläggav Tjus » 2014-03-12 22:23

Har donerat 200 till grafpro, har ett par OA14 som väntar på renovering. Hoppas att det kommer fram ett bra ersättnings element.

Hälsningar Lars
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
Diverse OAxx högtalare. NAD förstärkare, 41hz slutsteg.

Användarvisningsbild
Schimpans-X

Dumheter

Inläggav Schimpans-X » 2014-03-13 21:44

Nu blir det besvärligt…

Som en trogen apostel till välljud oavsett idiomati och skyltfrenesi så kommer detta hemska…

Har slaktat en högtalare av ett par OA5. Rivit ut allt. Bort med alla element som pekar åt alla håll. Bort med baselementet från ”forntiden”.
Efter detta beslutade jag mig i vånda att anamma Edgar Wllchurs´s koncept.
Acoustic Suspension stod på schemat m.a.o :)

Jag täppte till visselblåsaren i botten. Slut med reflextrams. Dämpade med mer material, byggde ett 18 db filter. Monterade nya, av mig ”utomordentligt utvalda”, element i bas som diskant. En bas, en domediskant riktad uppåt.

Och, drömmarna om Carlsson som profet försvann. Inte nog med att detta skåpade ut den ena högtalaren. Gissa vilken ? Just det, Carlsson originalet. Och, vad värre var… fullständigt meningslöst med dessa riktade diskanter. Upprepar: Fullständigt meningslöst !
Det fanns ingen som helst musikalisk upplevelse av att dessa, i originalet, missriktade diskantelement förbättrade ljudbilden. Tvärtom. Otydligheten i sång blev markant sämre med Carlsson originalet.
Det studsade ju runt i rummet, kanske borde jag byta stoppning på soffan ? Eller nya ej så absorberande gardiner ? Frågorna haglade i mitt sinne.

Slutsats:
En på den tiden marknadsmässig reklamkampanj som folk och fä gick på gav Carlsson pengar på fickan, trots att det finns högtalare som tillverkades för mer än 50 år sedan som fortfarande återger betydligt bättre än ett par Carlsson/Sonab etc. högtalare gör.
Idag kan man köpa betydligt bättre grejor för mindre pengar än ett par Carlsson/Sonab/Larsen/Ino eller vad allt nu heter…

bootstrap

Re: Dumheter

Inläggav bootstrap » 2014-03-13 22:22

Schimpans-X skrev:Slutsats:
En på den tiden marknadsmässig reklamkampanj som folk och fä gick på gav Carlsson pengar på fickan, trots att det finns högtalare som tillverkades för mer än 50 år sedan som fortfarande återger betydligt bättre än ett par Carlsson/Sonab etc. högtalare gör.
Idag kan man köpa betydligt bättre grejor för mindre pengar än ett par Carlsson/Sonab/Larsen/Ino eller vad allt nu heter…

Tack för upplysningen. Dina inlägg verkar ofta vara av denna karaktär...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2014-03-13 23:43

Satori elementet är ju 165 mm i ytterdiameter... skulle alltså passa fysiskt i OA12.
Tror du att det skulle kunna fungera bra även i OA12?

Köpte precis ett par av Missanplass...

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-03-13 23:50

Schimpans-X skrev:Nu blir det besvärligt…

Som en trogen apostel till välljud oavsett idiomati och skyltfrenesi så kommer detta hemska…

Har slaktat en högtalare av ett par OA5. Rivit ut allt. Bort med alla element som pekar åt alla håll. Bort med baselementet från ”forntiden”.
Efter detta beslutade jag mig i vånda att anamma Edgar Wllchurs´s koncept.
Acoustic Suspension stod på schemat m.a.o :)

Jag täppte till visselblåsaren i botten. Slut med reflextrams. Dämpade med mer material, byggde ett 18 db filter. Monterade nya, av mig ”utomordentligt utvalda”, element i bas som diskant. En bas, en domediskant riktad uppåt.

Och, drömmarna om Carlsson som profet försvann. Inte nog med att detta skåpade ut den ena högtalaren. Gissa vilken ? Just det, Carlsson originalet. Och, vad värre var… fullständigt meningslöst med dessa riktade diskanter. Upprepar: Fullständigt meningslöst !
Det fanns ingen som helst musikalisk upplevelse av att dessa, i originalet, missriktade diskantelement förbättrade ljudbilden. Tvärtom. Otydligheten i sång blev markant sämre med Carlsson originalet.
Det studsade ju runt i rummet, kanske borde jag byta stoppning på soffan ? Eller nya ej så absorberande gardiner ? Frågorna haglade i mitt sinne.

Slutsats:

Gratulerar! Du anser dig ha lyckas förbättra en OA-5 :) Strongt! Respekt. :)

Är du helt säker på att högtalarelementen fungerar 2014 som de gjorde på 1960-talet? De kan ju ha åldrats :)

Sedan är frågan hur Carlssonhögtalarna låtit idag om Carlsson skulle levt idag. Han skulle i så fall vara 89 år gammal.

Vad fanns det för högtalarelement att välja på kring 60-talet? Har du något bra förslag.

Var Thomas Edison en total klåpare. Hans glödlampa var ju usel i förhållande till det bästa som finns att uppbringa i modern tid.

Det är inte lätt att ha levt förr om man jämför med dagens utveckling.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-03-13 23:52

avr7000 skrev:Satori elementet är ju 165 mm i ytterdiameter... skulle alltså passa fysiskt i OA12.
Tror du att det skulle kunna fungera bra även i OA12?

Köpte precis ett par av Missanplass...

Stefan

Alltså, montera en och lyssna utan filter. Det är grundstenen. Därefter kan du mäta och fixa. Jämför med orginalelementet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2014-03-14 11:33

Grafpro, hur var det med Aurum Cantus AC-165? Du skriver att elementet inte duger. För tre år sen hade du en förhoppning om att det skulle kunna funka i OA 14 förutsatt att man täppte till basreflexhålet. Vad hände?

Användarvisningsbild
Schimpans-X

Inläggav Schimpans-X » 2014-03-14 22:36

Gratulerar! Du anser dig ha lyckas förbättra en OA-5 :) Strongt! Respekt. :)

- Tackar, solar mig i glansen trots förståelsen av sarkasmen :)

Är du helt säker på att högtalarelementen fungerar 2014 som de gjorde på 1960-talet? De kan ju ha åldrats :)

- Absolut säker på att de har åldrats. Allt damm i atmosfären som faller ner, av tyngdlagen mitt i prick, på en högtalarkonstruktion som har elementen uppåt, det är kontaminering om något, förkortar specifikationerna till en livslängd som inte kommer i närheten av andra högtalare.

Sedan är frågan hur Carlssonhögtalarna låtit idag om Carlsson skulle levt idag. Han skulle i så fall vara 89 år gammal.

- Med tanke på vad som hände med högtalarkonstruktionerna i och med de lådor som tillverkades efter Carlsson var avskedad från Staten så verkar det som att han sakta sökte sig till en annan modell av ljudåtergivning.
Kantigt först med en diskant. Men sen, antagligen: mer som den allena rådande. Ljud rakt ut och rätt ut.

Vad fanns det för högtalarelement att välja på kring 60-talet? Har du något bra förslag.

- Acoustic Research, förklaring onödig, har element.

Var Thomas Edison en total klåpare. Hans glödlampa var ju usel i förhållande till det bästa som finns att uppbringa i modern tid.

- Detta är en annan tråd :) Edison som skapade den utomordentliga wolframlampan var ingen klåpare.
Däremot ... är dessa klåpare i EU-värmen som har förbjudit denna glödlampa inte medvetna om hur mycket värme som denna lamptyp har spridit i Nordiska hem. Sänkt uppvärmekostnaderna. Och varit en mysfaktor. Och, och, eh, fel forum.

-Det var bättre förr. Har du hört den förut ;)

Mvh
Peter[/quote]

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-03-15 00:01

Schimpans-X skrev:Gratulerar! Du anser dig ha lyckas förbättra en OA-5 :) Strongt! Respekt. :)

- Absolut säker på att de har åldrats. Allt damm i atmosfären som faller ner, av tyngdlagen mitt i prick, på en högtalarkonstruktion som har elementen uppåt, det är kontaminering om något, förkortar specifikationerna till en livslängd som inte kommer i närheten av andra högtalare.

- Med tanke på vad som hände med högtalarkonstruktionerna i och med de lådor som tillverkades efter Carlsson var avskedad från Staten så verkar det som att han sakta sökte sig till en annan modell av ljudåtergivning.
Kantigt först med en diskant. Men sen, antagligen: mer som den allena rådande. Ljud rakt ut och rätt ut.

- Detta är en annan tråd :) Edison som skapade den utomordentliga wolframlampan var ingen klåpare.
Däremot ... är dessa klåpare i EU-värmen som har förbjudit denna glödlampa inte medvetna om hur mycket värme som denna lamptyp har spridit i Nordiska hem. Sänkt uppvärmekostnaderna. Och varit en mysfaktor. Och, och, eh, fel forum.

Mvh
Peter
[/quote]

Antar att du inte gillar gamla bilar heller?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-03-15 05:03

Schimpans-X skrev:Gratulerar! Du anser dig ha lyckas förbättra en OA-5 :) Strongt! Respekt. :)

Mvh
Peter

Det högtalarelement från AR som Stig Carlsson ville använda och också skickade en förfrågan till AR om att få köpa var basen i AR-3a. Den basen var överlägsen i Kolboxen och i OA6 med rör d v s i OA6-typ1.

AR sa dock ifrån och ville inte sälja basar på OEM d v s till annan part.

Stig kände mycket väl till högtalarelementen som AR brukade. Basen gillade han men inte diskanden. Mellanregistrdomen var so so.

Eftersom Stig fick nobben från AR så utvecklades det ett Sinuselement till basen som skulle vara 800 ohm. Den brukades sedermera i OA6.

Vad menar du med att Stig Carlsson var avskedad från Staten? Stig Carlsson var inte någon Socialdemokratisk politiker.

Däremot la KTH ner Institutionen för Elektroakustik och i den vevan fick Professor Baerwald och Stig Carlsson m.a. uppsägning.

Vad gäller Sonab och Statsföretag så är saken en annan.

Mvh
Peter

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-03-19 21:31

Jag fortsätter i denna tråd (istället för donationstråden). Jag vill tacka IÖ för att han hjälper till med bla dokument. Jag själv gillar dom existerande ersättnings elementen men det betyder ju inte att det måste vara det ända rätta svaret :)

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2014-03-25 17:26

Ett Satori ligger nu på mätbänken. Första titten ser helt bra ut, detta är utan tvekan den mest lovande kandidat jag någonsin sett. En byggtråd för projektet att utvärdera den och ta fram filter för flera ändamål har startats separat.

Schmutziger ska förstås ha credit för fyndet. Men faktum är att data_foggen mailade mig om detta element redan i oktober förra året. Jag konstaterade då att det var den bästa kandidat jag dittills sett, men eftersom jag då inte hittade några distorsionsmätningar så var jag för snål att köpa ett.

Elementet har tillverkats sedan 2012.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-03-25 17:54

Det roliga är att en av de första kommentarerna om detta elementet från 2011 var:
Trevligt yttermått på korgen.

Så nog har folk tänkt på detta element som sc165 ersättare hyffsat länge :)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=44512

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2014-03-25 18:09

schmutziger skrev:Det roliga är att en av de första kommentarerna om detta elementet från 2011 var:
Trevligt yttermått på korgen.

Så nog har folk tänkt på detta element som sc165 ersättare hyffsat länge :)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=44512

Minsann! Denna preliminära version hette uppenbart MW16r, nu heter den MW16p och är antagligen lite finputsad. Den där dippen vid 1,2kHz verkar nu borta, mm.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2014-03-26 17:13

grafpro skrev:Ett Satori ligger nu på mätbänken. Första titten ser helt bra ut, detta är utan tvekan den mest lovande kandidat jag någonsin sett. En byggtråd för projektet att utvärdera den och ta fram filter för flera ändamål har startats separat.

Schmutziger ska förstås ha credit för fyndet. Men faktum är att data_foggen mailade mig om detta element redan i oktober förra året. Jag konstaterade då att det var den bästa kandidat jag dittills sett, men eftersom jag då inte hittade några distorsionsmätningar så var jag för snål att köpa ett.

Elementet har tillverkats sedan 2012.

Var hittar jag den separata byggtråden?

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati