Jag har sedan 80-talet kört med OA50 (numera typ 2) som jag äe mycket nöjd med. För ett antal år sedan fick jag tag i ett par OA5-kopior för femtiolappen. Då trodde jag att det var äkta vara. Hur som helst så saknade de 9710:or och dämpkorgar och endast 2 diskanter fungerade (Seas?). Eftersom jag hade ett par 9710:or (i dåligt skick efter möte med en katt) sedan tidigare så monte-rade jag dessa i lådorna och använde dem som datorhögtalare en tid. Jag fick sedan tag på ett par AR4x som har fick denna tjänst i stället.
När jag grunnat ett tag på vad jag skulle göra med OA5-lådorna fick jag tag på en Philips Jet Set-anläggning (Philips RH 66 431) mycket billigt (min första musikanläggning var just en sådan för ca 40 år sedan). Jag tog ur elementen och filtren ur lådorna och skrotade sedan dessa. Nu har jag monterat dessa i OA5-lådorna. Elementen är AD8060/W4 samt AD0150/T4. Delningsfiltret är mycket avancerat och består av en hel kondensator. Efter dessa element i originallådorna inte låter något vidare så hade jag inte så stora förhoppningar på ljudkvaliteten. Innan jag skruvat fast bafflarna och tätat lådorna så provlyssnade jag den ena och fick mig världens chock. Ett angenämt, öppet och luftigt ljud strömmade ut och skillnaden mot originallådorna var markant. Dessa element är inte så tokiga som man kan tro bara de får rätta betingelser. Det lustiga med AD8060/W4 är att Philips själva inte såg det som ett Hifi-element enligt deras byggsjälvbok från 70-talat. Deras HIfi-element hette då AD8065/W4 eller W8 (beroende på impedans).
Nu håller jag på att tätar bafflarna och ska sedan måla dem. Därefter bör jag kanske täta basreflexöppningarna. Eftersom lådorna är så stora får jag nog inte kräma på för mycket med djupbas då det är risk att basarna bottnar. Som de står nu kan dom ge hyffsad nivå till 35Hz.
Jag är osäker på hur man lägger in bilder här så jag skriver länken i stället:
https://skydrive.live.com/?cid=2d168313 ... 214188&v=3[/url]