OA3:or

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
ErlandB

OA3:or

Inläggav ErlandB » 2013-12-28 18:01

Jag har sedan 80-talet kört med OA50 (numera typ 2) som jag äe mycket nöjd med. För ett antal år sedan fick jag tag i ett par OA5-kopior för femtiolappen. Då trodde jag att det var äkta vara. Hur som helst så saknade de 9710:or och dämpkorgar och endast 2 diskanter fungerade (Seas?). Eftersom jag hade ett par 9710:or (i dåligt skick efter möte med en katt) sedan tidigare så monte-rade jag dessa i lådorna och använde dem som datorhögtalare en tid. Jag fick sedan tag på ett par AR4x som har fick denna tjänst i stället.

När jag grunnat ett tag på vad jag skulle göra med OA5-lådorna fick jag tag på en Philips Jet Set-anläggning (Philips RH 66 431) mycket billigt (min första musikanläggning var just en sådan för ca 40 år sedan). Jag tog ur elementen och filtren ur lådorna och skrotade sedan dessa. Nu har jag monterat dessa i OA5-lådorna. Elementen är AD8060/W4 samt AD0150/T4. Delningsfiltret är mycket avancerat och består av en hel kondensator. Efter dessa element i originallådorna inte låter något vidare så hade jag inte så stora förhoppningar på ljudkvaliteten. Innan jag skruvat fast bafflarna och tätat lådorna så provlyssnade jag den ena och fick mig världens chock. Ett angenämt, öppet och luftigt ljud strömmade ut och skillnaden mot originallådorna var markant. Dessa element är inte så tokiga som man kan tro bara de får rätta betingelser. Det lustiga med AD8060/W4 är att Philips själva inte såg det som ett Hifi-element enligt deras byggsjälvbok från 70-talat. Deras HIfi-element hette då AD8065/W4 eller W8 (beroende på impedans).

Nu håller jag på att tätar bafflarna och ska sedan måla dem. Därefter bör jag kanske täta basreflexöppningarna. Eftersom lådorna är så stora får jag nog inte kräma på för mycket med djupbas då det är risk att basarna bottnar. Som de står nu kan dom ge hyffsad nivå till 35Hz.

Jag är osäker på hur man lägger in bilder här så jag skriver länken i stället:
https://skydrive.live.com/?cid=2d168313 ... 214188&v=3[/url]

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2014-01-02 13:46

Roligt!

Jag tycker det är trevligt när man experimenterar och provar olika saker, som kanske känns knasigt, men som slutar med något gott. Antingen att man lär sig något eller får en produkt eller funktion som för med sig något positivt.

Hoppas det går bra med restaureringen av lådorna.
Du får återkomma med bilder när du är klar, och gärna fler lyssningsintryck när du hunnit lyssna in dig lite granna.

MVH
Rampitsch

Användarvisningsbild
ErlandB

Inläggav ErlandB » 2014-01-02 20:12

Jag ska börja med en rättelse. Diskantelementen heter naturligtvis AD0160/T4 och inget annat. Nu har jag tätat och målat bafflarna och hunnit börja provlyssna ordentligt. Jag ska inte påstå att dessa högtalare låter lika bra som OA50.2 men samtidigt är dom faktiskt roligare att lyssna på, åtminstone med viss typ av musik då de känns mera spelglada och med ett jävlar annamma.
Nu har jag ju inte hunnit lyssna så mycket och det är ju tänkbart att de kan ge lyssningströtthet i längden. Ljudbilden påminner ganska mycket om OA50:orna och ger den där fina realismen och närvarokänslan. Problemen ligger bl.a annat i de lägre registren där det känns lite otämjt och resonant. Jag ska framöver testa med att sätta igen basreflexöppningarna. Lådorna, filtret och elementen har bara kostat mig 150 kronor så jag tycker att jag fått riklig valuta för pengarna. Faktum är att färgburken kostade mer. Jag ska testa och lägga in en bild. Tyvärr är den av dålig kvalitet.
Bild

Användarvisningsbild
ErlandB

Inläggav ErlandB » 2014-01-02 20:14

Jag tyckte jag följde instruktionen men det bidde ingen bild ändå. Sorry.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-02 21:47

ErlandB skrev:Jag ska börja med en rättelse. Diskantelementen heter naturligtvis AD0160/T4 och inget annat. Nu har jag tätat och målat bafflarna och hunnit börja provlyssna ordentligt. Jag ska inte påstå att dessa högtalare låter lika bra som OA50.2 men samtidigt är dom faktiskt roligare att lyssna på, åtminstone med viss typ av musik då de känns mera spelglada och med ett jävlar annamma.
Nu har jag ju inte hunnit lyssna så mycket och det är ju tänkbart att de kan ge lyssningströtthet i längden. Ljudbilden påminner ganska mycket om OA50:orna och ger den där fina realismen och närvarokänslan. Problemen ligger bl.a annat i de lägre registren där det känns lite otämjt och resonant. Jag ska framöver testa med att sätta igen basreflexöppningarna. Lådorna, filtret och elementen har bara kostat mig 150 kronor så jag tycker att jag fått riklig valuta för pengarna. Faktum är att färgburken kostade mer. Jag ska testa och lägga in en bild. Tyvärr är den av dålig kvalitet.
Bild

:)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
ErlandB

Inläggav ErlandB » 2014-01-02 22:01

Tack Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-02 23:23

Om du tittar på din orginal bildlänk så ser du 2 saker.

[img]https://qm6xpg.sn2.livefilestore.com/y2pes0_Ne1ptXJ5n5ZQ3kcy8F6AIXSAaif7eSRvQH2mfd413USFfTSFeHyWeMaAqAu4NuoFrNklLYzGZ6auilU1DtIrniSnQQlSTrD-l8TV7EyaKcfwVf3zQ-OTOA4-ZES_/OA3%20140101.JPG?psid=1[/img]

1.) Den börjar med https
Det får den inte göra. Tag bort s. Kvar blir http

2.) Den slutar med /OA3%20140101.JPG?psid=1
Det får den inte göra. Det måste sluta med .jpg. Tag bort ?psid=1
Återstoden blir /OA3%20140101.JPG
det spelar ingen roll om det står .JPG eller .jpg
Även filformat som .png funkar. Men inte .bmp

Länken blir då http://.............................................jpg

Dvs så som det står nedan

http://qm6xpg.sn2.livefilestore.com/y2p ... 140101.JPG

Hela den harangen kan du markera och trycka på IMG knappen och du har din bildlänk. Det är inte alltid det fungerar, men oftast.

Nu har den automatiskt i detta mitt inlägg blivit en vanlig länk som man kan klicka på, men markerar du texten då du gör inlägget och trycker på Img knappen så syns länken som bilden den länkar till istället.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
ErlandB

Inläggav ErlandB » 2014-01-03 09:42

Tack för tipsen Peter. Jag ska göra så nästa gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-03 12:22

Lägg ned en hel del krut på att täta högtalarna ordentligt, ända ned på bråkdel av kvadratmillimetern. Det lönar sig. Glöm inte att det är lika viktigt att OA50 är helt och hållet täta. Där är det tätningen bakom bas och diskant som du kan kolla.

Lycka till.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
ErlandB

Inläggav ErlandB » 2014-01-03 16:22

Tack för tipsen. Jag kommer att fortsätta att försöka förbättra högtalarna. Nu har jag hunnit med att lyssna lite mera. Klangen är inte helt neutral och de låter lite råare än OA50.2. Det som fascinerar mig mest är närvarokänslan. Samtidigt som jag tycker att den är ett snäpp bättre än hos OA50-orna så är märkligt nog även stereoskärpan bättre. Tyvärr har jag aldrig haft möjlighet att lyssna på Stig Carlssons 70-talserie (Jag har dock hört OA5 typ 2 och OA6 typ 2 men det är över 30 år sedan) men jag kan nu förstå varför så många tycker om just OA12 vilkens diskantarrangemang jag använt på dessa lådor.
Eftersom jag tyckt att 50-serien verkar mer logisk där bägge elementen är riktade åt samma håll så hade jag inte kunnat drömma om att jag skulle föredra OA12:s diskantarrangemang. Nu blir jag sugen på att försöka få tag på ett par OA12 eller bygga en egen låda med bättre element än dessa Philips.

Användarvisningsbild
ErlandB

Inläggav ErlandB » 2014-01-31 23:20

Nu har jag hunnit täta lådorna och hunnit lyssna ordentligt på dem. Det kanske kan tyckas märkligt men jag föredrar dessa högtalare framför OA50.2 på den mesta musiken. Ett undantag är stråkmusik där den kan kännas lite för hård i klangen. Jag skrev tidigare att de var något färgade men det är inte alls så farligt med det. kanske är mellanbasen och toppen något för framhävda men det är svårt att säga då skillnaden i olika inspelningar är så stor. Tyvärr har jag inga möjligheter att mäta dem. Den här ombyggnaden kan jag varmt rekommendera för de som har OA:5:or som man är missnöjd med. Med dessa Philipselement får man ett betydligt bättre ljud. Tillverkar man en ny baffel så kan man ju återställa högtalarna längre fram om man vill.

Användarvisningsbild
ErlandB

Inläggav ErlandB » 2014-01-31 23:20

Nu har jag hunnit täta lådorna och hunnit lyssna ordentligt på dem. Det kanske kan tyckas märkligt men jag föredrar dessa högtalare framför OA50.2 på den mesta musiken. Ett undantag är stråkmusik där den kan kännas lite för hård i klangen. Jag skrev tidigare att de var något färgade men det är inte alls så farligt med det. kanske är mellanbasen och toppen något för framhävda men det är svårt att säga då skillnaden i olika inspelningar är så stor. Tyvärr har jag inga möjligheter att mäta dem. Den här ombyggnaden kan jag varmt rekommendera för de som har OA:5:or som man är missnöjd med. Med dessa Philipselement får man ett betydligt bättre ljud. Tillverkar man en ny baffel så kan man ju återställa högtalarna längre fram om man vill.

Rausborn

Inläggav Rausborn » 2014-02-01 10:22

Kul att läsa om dina erfarenheter.

Att med knappa resurser skapa ett ljud som man gillar måste ju vara allas dröm.

Varför börja mäta och dona?

Hörseln och de egna ljudpreferenserna borde ju vara vägledande.
Senast redigerad av Rausborn 2014-02-01 20:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
ErlandB

Inläggav ErlandB » 2014-02-01 13:24

Tack Rausborn. Ja du har ju helt rätt. Tycker man att det låter bra behöver man ju inte mäta.

Användarvisningsbild
Frodrak

Re: OA3:or

Inläggav Frodrak » 2014-04-11 11:14

Fasen va coolt, ett par såna ska bums slängas ihop. Har ju rubbet av vad som behövs hemma.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-04-11 11:26

Ja det är härligt med sådana här experiment. Liten budget och lite tid, men ändå förvånande bra resultat, ibland t.o.m haksläpp. :)

Instinktivt kan man ju tycka att det inte ska kunna piska OA50.2. Annars borde väl SC ha gjort sådana direkt, då allt redan var nästan klart ifrån tidigare högtalarserier.

Ett tips.
Lyssna bara eller nästan bara på dessa nya i en längre tid, lite beroende på hur mycket musik du spisar så några veckor till några månader.
Sen byter du tillbaka till OA50 och kollar vad du tycker det bytet betyder.
Det brukar vara avslöjande.
Personligen tycker jag det öht är roligt att byta högtalare lite då och då. Även om alla inte låter bra i allt så låter dom alltid annorlunda och det brukar vara lite uppfriskande.

Användarvisningsbild
ErlandB

Inläggav ErlandB » 2014-04-11 15:36

Tack, det var ett bra tips. Det var nu ett tag sedan jag jämförde dessa högtalare så nu har jag lyssnat lite. Mina intryck är dock de samma som tidigare. OA50.2 låter renare och är vida överlägsna i bottenoktaverna. Dock tycker jag klangen är färgad. De låter gälla som om det finns någon presenshöjning. De som jag skämtsamt kallar OA3 uppfattar jag som neutralare i klangen och de ger bättre närvarokänsla och djupare ljudbild samtidigt som stereoskärpan är bättre. Ett problem med dessa är att det finns en del resonanser i lådan så jag ska framöver både förstärka lådan och baffeln. Sedan får jag se hur jag ska gå vidare med basen. Det bästa vore kanske att täta lådorna i botten. Dessa element med ett högt qts kanske inte fungerar så bra med basreflex. Eventuellt testar jag med ett rör längre fram.

Återgå till Carlsson Illuminati