LTS carlssonträff

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
sanoj66

LTS carlssonträff

Inläggav sanoj66 » 2005-11-07 21:05

Hej ni alla som var på Carlssonträffen i LTS:s regi, där bla kolboxen demades. Berätta hur det var för oss alla stackare som inte kunde komma ifrån vardagens små trivialiteter....

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-11-07 23:13

Det var mycket trevligt. Första gången för mig som jag såg kolboxarna. Vilka vackra skapelser, jag fick genast stort ha begär! Så om någon har ett par i Teak över :)
Fantastiskt ljud ur dessa antikviteter var det också.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-11-07 23:16

Glömde bort att säga att det var enormt mycket människor. Har aldrig varit så packat i den lokalen tidigare. Garanterat >100pers.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-07 23:52

Ja, det blev rätt syrefattigt.

Ljudet var imponerande med tanke på åldern på konstruktionen och jag tyckte nog att de funkade (usch, Ernst-varning) bra med tanke på att det var 100 pers i publiken. Fast lika imponerande som rumsupplevelsen var, lika påträngande blev mellanregistret efter ett tag.

Det var rätt kul hur lika de var de gamla papperskorgar som vi hade utanför ekofria rummet för 10 år sen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-11-08 00:19

Jag tyckte också att5 mellanregistret kändes påträngade och efter ett tag även diskanten. Det kan ju ha berott på avsaknaden av basen. Men kul var det ändå att få lyssna på en gammal relik som jag hörde senast i mitten av 60-talet. Kolboxarna med tillhörande Lundförstärkare var rätt vanlig på olika institutioner. Det påminner mig om att jag faktiskt har en LTS tidning från 1959 där det finns en artikel om just kolboxen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-11-09 00:00

Bild
Kolboxen i all sin härlighet.

Bild
Kolboxen och OA52.3

Bild
Per Gulbrandsen från www.carlssonplanet.se

Bild
Förförstärkaren från Carlsson/Lund

Bild
Undersidan

Bild
Undersidan med port och främre benet.

Bild
Logon på Kolboxen

Bild
Ingvar Öhman ritar och berättar som bara han kan

Bild
80-talarna i elegant perspektiv
Senast redigerad av paa 2005-11-09 23:59, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-11-09 12:50

det är inte första gången detta blir tydligt, det verkar vara vanligt bland högtalarkonstruktörer att oxå kunna teckna bra, snyggt perspektiv och proportioner

coolt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-11-09 23:39

Hur kommenterade IÖ:n 80-talarna? Vem är ljudrättsaktivisten?

//Nyfiken

Aha, Gullbrandsen?
11010000

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-10 00:14

En del har kommenterat att det var lite sen info om träffen. Med tanke på antalet deltagande (som har överstigit alla andra LTS-möten ö h t) så var det nog tur att det inte var annonserat tidigare. :) Men om man hoppas så kan det alltid bli en repris.

B t w är det någon som vet var deltagarboken tog vägen kontakta undertecknad eller någon inom LTS.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-11-10 00:21

Mr_Ekan skrev:Hur kommenterade IÖ:n 80-talarna? Vem är ljudrättsaktivisten?

//Nyfiken

Aha, Gullbrandsen?

Först fick vi lära oss att Orto betyder renlärig och Akustik betyder läran om ljud. Ortoakustik betyder alltså, med den rätt till tolkningsföreträde som skaparen av ett begrepp har: "Den riktiga ljudläran" = "Stig Carlssons Ljudlära".
Ingvar berättade vidare att en av grundtankarna som gick igen i både 80-talarna med en diskant och dom tidigare med många diskanter var att minimera kamfiltereffekten som kommer av inteferenser mellan de tidiga reflexerna och direktljudet.
På dom äldre modellerna var det flera diskanter som jämnade ut kamfiltereffekten, men i dom nyare så använde Stig strategiskt placerade absorbenter som släcker ut den spegling som skulle kunne ge generande kamfilterverkan. Dom funkar alltså mer lika än man kunde tro.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2005-11-10 11:32

Hej!

Ja ljudrättsaktivisten på bilden är Per Gulbrandsen.

paa beskriver frågan om dämpning / icke dämpning bra, det är skälet till att inte lägga dämpmatta ovanpå sjuttiotalshögtalarna.

mvh

Martin

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-11-10 15:24

det kan väl inte vara den enda anleningen!?!

diskanternas olika riktningar tolkar jag att man vill täcka ett större spridningsfält, det är troligt* då det sägs att ett flertal diskanter minskar kamfilterverkan men på vilket sätt skulle detta minskas med en diskantuppställning som på tex oa12?

prova själva att med en "speglingshylla" framför en diskant med olika avstånd

*men det borde ju vara precis tvärtom! tänk en linjekälla byggd av flertalet små kalottdiskanter, den inbyggda tidsskillnad som finns mellan det närmsta elementet och betraktningspunkt och elementet längst bort (å alla element däremellan) ger en herrans massa utsläckningar, tonkurvan ser ut som taggarna på en kam
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-11-10 16:49

celef skrev:*men det borde ju vara precis tvärtom! tänk en linjekälla byggd av flertalet små kalottdiskanter, den inbyggda tidsskillnad som finns mellan det närmsta elementet och betraktningspunkt och elementet längst bort (å alla element däremellan) ger en herrans massa utsläckningar, tonkurvan ser ut som taggarna på en kam

Värst kamfiltereffekt får man med två ljudkällor som kan spela helt i fas resp ur fas vid olika frekvenser. Fler ljudkällor utspridda gör att toppar och dalar jämnas ut en hel del.

Men, visst, som Per Gulbrandsen sa, i en monoljudkälla, vilket Kolboxen och OA6 och OA5 i själva verket var konstruerade som, så är säkerligen inte punktutstrålning det bästa sättet att decoda musiken.
Jag tyckte själv att det som spelades i stereo i Kolboxarna på mötet lät lite grann som två ljudmoln som låg runt vardera högtalaren. Nu stod dom ju förvisso lite långt isär för dom som satt på dom främsta raderna för att ge en homogen mittbild, så det var lite svårt att bedöma om dom skulle kunna klara det.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-11-10 21:14

"Värst kamfiltereffekt får man med två ljudkällor som kan spela helt i fas resp ur fas vid olika frekvenser. Fler ljudkällor utspridda gör att toppar och dalar jämnas ut en hel del."

du menar att det stora antalet element och all inbördes tidskillnad gör att elementen kommer att spela i och ur fas omvartannat och på så sätt fylla igen dipparna? jo du har nog rätt, men kamfiltereffekten ökar väl samtidigt i bandbredd?

liknande effekt får man väl i exempelvis i en tvåvägare med stort avstånd mellan bas å diskant??

"Men, visst, som Per Gulbrandsen sa, i en monoljudkälla, vilket Kolboxen och OA6 och OA5 i själva verket var konstruerade som, så är säkerligen inte punktutstrålning det bästa sättet att decoda musiken."

hm, nu hängde jag inte alls me!?
Bikinitider

Återgå till Carlsson Illuminati