/Krister
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Renobo skrev:Jag möblerar fåtöljer framför OD11 - ca:1.50 m, och ser alltså inte högtalarna men det låter ju nästan lika dant?! Hör jag verkligen så mycket reflekterat ljud att det inte spelar så stor roll med ett par fåtöljer framför?![]()
/Krister
petersteindl skrev:Renobo skrev:Jag möblerar fåtöljer framför OD11 - ca:1.50 m, och ser alltså inte högtalarna men det låter ju nästan lika dant?! Hör jag verkligen så mycket reflekterat ljud att det inte spelar så stor roll med ett par fåtöljer framför?![]()
/Krister
I princip ja. Det är 1,5 meter mellan OD11 och fåtöljer. Hur långt är det från lyssningsplats till respektive OD11? Det är i alla fall mer än 2 meter.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Då är det övervägande ljudet som lyssnaren uppfattar reflexer om rummet inte är döddämpat.
Mvh
Peter
Renobo skrev:petersteindl skrev:Då är det övervägande ljudet som lyssnaren uppfattar reflexer om rummet inte är döddämpat.
Mvh
Peter
Gäller det främst orthoakustiska högtalare?
/Krister
Renobo skrev:Jag möblerar fåtöljer framför OD11 - ca:1.50 m, och ser alltså inte högtalarna men det låter ju nästan lika dant?! Hör jag verkligen så mycket reflekterat ljud att det inte spelar så stor roll med ett par fåtöljer framför?![]()
/Krister
Renobo skrev:petersteindl skrev:Då är det övervägande ljudet som lyssnaren uppfattar reflexer om rummet inte är döddämpat.
Mvh
Peter
Gäller det främst orthoakustiska högtalare?
/Krister
/Krister
IngOehman skrev:Renobo skrev:Jag möblerar fåtöljer framför OD11 - ca:1.50 m, och ser alltså inte högtalarna men det låter ju nästan lika dant?! Hör jag verkligen så mycket reflekterat ljud att det inte spelar så stor roll med ett par fåtöljer framför?![]()
/Krister
Njae, både val av högtalare och val av rum (eller behandling av rum) spelar stor roll.
Men med Stigs högtalare i ett rum som är behandlat som han tyckte det skulle behandlas (det vill säga typ ingen
dämpning alls över sittande axelhöjd) så blir det som du beskriver det. Man hör i stort sett inte något direktljud.
En mera intressant sak kan jag dock tycka är att man när man lyssnar på t ex ett par OA-52 i ett Stigskt rum, inte
hör knappt någon effekt (klanglig/ljudbildskantring)när någon går framför högtalaren om man sitter och lyssnar,
blundande.
Det gör man som regel med andra sorters högtalare använda i mera dämpade rum*.
Nackdelen är förstås samma som fördelen - att man i princip bara hör reflekterat ljud.
Vh, iö
- - - - -
PS. Min uppfattning är att en bra balans råder när det inte hörs jättetydligt. Riktade högtalare i döddämpade rum
är ingen höjdare.Det behövs reflexer, även från rummets främre halva.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster