Direktljud??

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Renobo

Direktljud??

Inläggav Renobo » 2014-05-22 18:13

Jag möblerar fåtöljer framför OD11 - ca:1.50 m, och ser alltså inte högtalarna men det låter ju nästan lika dant?! Hör jag verkligen så mycket reflekterat ljud att det inte spelar så stor roll med ett par fåtöljer framför? 8O

/Krister

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Direktljud??

Inläggav petersteindl » 2014-05-22 19:43

Renobo skrev:Jag möblerar fåtöljer framför OD11 - ca:1.50 m, och ser alltså inte högtalarna men det låter ju nästan lika dant?! Hör jag verkligen så mycket reflekterat ljud att det inte spelar så stor roll med ett par fåtöljer framför? 8O

/Krister

I princip ja. Det är 1,5 meter mellan OD11 och fåtöljer. Hur långt är det från lyssningsplats till respektive OD11? Det är i alla fall mer än 2 meter.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-05-22 23:23

petersteindl skrev:
Renobo skrev:Jag möblerar fåtöljer framför OD11 - ca:1.50 m, och ser alltså inte högtalarna men det låter ju nästan lika dant?! Hör jag verkligen så mycket reflekterat ljud att det inte spelar så stor roll med ett par fåtöljer framför? 8O

/Krister

I princip ja. Det är 1,5 meter mellan OD11 och fåtöljer. Hur långt är det från lyssningsplats till respektive OD11? Det är i alla fall mer än 2 meter.

Mvh
Peter

Ca 4 m från soffan till högtalarna.
/K

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-05-23 01:49

Då är det övervägande ljudet som lyssnaren uppfattar reflexer om rummet inte är döddämpat.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-05-23 08:47

petersteindl skrev:Då är det övervägande ljudet som lyssnaren uppfattar reflexer om rummet inte är döddämpat.

Mvh
Peter

Gäller det främst orthoakustiska högtalare?
/Krister

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2014-05-23 08:54

Renobo skrev:
petersteindl skrev:Då är det övervägande ljudet som lyssnaren uppfattar reflexer om rummet inte är döddämpat.

Mvh
Peter

/Krister

OA högtalare reflekterar mer, eftersom de är rundstrålande, men direktstrålande högtalare reflekterar en hel del de också. Det är därför man måste akustikanpassa sitt rum om man är riktigt kräsen, en enkel början är att dämpa väggen bakom de direktstålande högtalarna för att släcka ut tidiga reflexer bakifrån högtalarna som orsakar ett rejält grumligare ljud än det rena direktljudet. Alla högtalare lider dessutom mer eller mindre av olika stående vågor i lyssningsrummet osv osv osv
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2014-05-23 09:23

/Krister

Du måste ganska högt upp i frekvens innan ljudet "skärmas" av fåtöljerna. Största delen av informationen finns där och resten går via reflexer.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-05-23 10:28

Renobo skrev:

Mvh
Peter

/Krister

I princip, ja. Det gäller högtalare som har en stor spridning ända upp i diskanten utan loobning i direktljudet. I OD11 som inte Stig räknade som ortoakustisk riktas diskanten inte direkt mot lyssnaren i de flesta lyssningssituationer och på så sätt blir on-axis-riktningen reflekterat ljud till lyssnaren.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-23 15:23

/Krister

Njae, både val av högtalare och val av rum (eller behandling av rum) spelar stor roll.

Men med Stigs högtalare i ett rum som är behandlat som han tyckte det skulle behandlas (det vill säga typ ingen
dämpning alls över sittande axelhöjd) så blir det som du beskriver det. Man hör i stort sett inte något direktljud.

En mera intressant sak kan jag dock tycka är att man när man lyssnar på t ex ett par OA-52 i ett Stigskt rum, inte
hör knappt någon effekt (klanglig/ljudbildskantring)när någon går framför högtalaren om man sitter och lyssnar,
blundande.

Det gör man som regel med andra sorters högtalare använda i mera dämpade rum*.

Nackdelen är förstås samma som fördelen - att man i princip bara hör reflekterat ljud.

Vh, iö

- - - - -

PS. Min uppfattning är att en bra balans råder när det inte hörs jättetydligt. Riktade högtalare i döddämpade rum
är ingen höjdare. :? Det behövs reflexer, även från rummets främre halva.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-05-23 17:18

IngOehman skrev:

/Krister

Njae, både val av högtalare och val av rum (eller behandling av rum) spelar stor roll.

Men med Stigs högtalare i ett rum som är behandlat som han tyckte det skulle behandlas (det vill säga typ ingen
dämpning alls över sittande axelhöjd) så blir det som du beskriver det. Man hör i stort sett inte något direktljud.

En mera intressant sak kan jag dock tycka är att man när man lyssnar på t ex ett par OA-52 i ett Stigskt rum, inte
hör knappt någon effekt (klanglig/ljudbildskantring)när någon går framför högtalaren om man sitter och lyssnar,
blundande.

Det gör man som regel med andra sorters högtalare använda i mera dämpade rum*.

Nackdelen är förstås samma som fördelen - att man i princip bara hör reflekterat ljud.

Vh, iö

- - - - -

PS. Min uppfattning är att en bra balans råder när det inte hörs jättetydligt. Riktade högtalare i döddämpade rum
är ingen höjdare. :? Det behövs reflexer, även från rummets främre halva.

Jag har ju OA52 o har haft 51 or i 20 år och är väl bekant med hur ljudet fungerar i rummet men har aldrig vågat möblera framför högtalarna...nu fyndade jag OD11 och det föll sig så att de hamnade bakom fåtöljerna utan att jag märkte det. Efter det sänkte jag mina piP till 55cm höjd så att diskanterna nätt o jämnt tittar över fåtöljerna - men det lät ju bara bättre!
/Krister - glad i hågen!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-23 23:18

Ja, piP skall stå på 50 cm högt stativ, eller på annat sätt lyftas 50 cm över golvet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-26 10:36

Intressant dialog. Mina egna erfarenheter bygger mycket på pillandet med egna anläggningar även om man har lyssningserfarenheter från många andra anläggningar.
De flesta anläggningar och rum har mera reflexer än vad man kan tro av att lyssna. Det jag säger begränsas till diopoler. Jag föredrar att väggen bakom högtalarna är akustiskt behandlad på något sätt. När jag dämpar med ca 9 cm absorbent inklusive liten luftspalt så uppelver jag en förbättring i ljudet. Men om jag har en diffusor innanför högtalarna i öronhöjd så hnder det något. Blir en liten extra kick. Hustrun säger, utan att jag påverkar, att hon upplever större realism med diffusor. Mitt i ljudbilden finns det en tv. Så i princip är det en reflekterad och diffuserad ytan i öronhöjd mellan högtalarna. Under och i närmaste hörn är det däremot absorbenter där tjockleken i hörnet är störst.
Jag har inte bästa tänkbara diffusor heller. Troligtvis absorberar diddusorn också.
Har kontrollerat allt med en mätning från lyssningspositionen. Ingen mätt skillnad mellan absorberat och diffuserat i frekvensgången. Ser likadan ut. Något förvånad när jag konstaterade detta.
Soffan är en bra bit ut från väggen (ca 2 meter). På väggen har jag en större och dlupare bokhylla. Der finns det vinylskivor, böcker och olika små lådor för förvaring. Bakom allt finns det absorbeter monterade. Djup varierar mellan 8 till 4 cm beroende på vad som får plats.
Men har provat olika lösningar i första reflexen. Både absorbenter och diffusorer. Har hittills intekunnat konstatera någon skillnad i upplevelsen. Men kan så att säga inte ta bort bokhyllan får att testa mot obehandlad vägg. Absorbenterna är så väl anpassade så de är svåra att ta bort utan att i viss mån skada det vita ytskiktet. En sådan jämförelse har dock bara teoretiskt intresse för mig. Utan min frågeställning om jag skall ha rena absorbenter eller diffusorer direkt bakom lyssningspositionen. Bokhyllan med lite skrammel i verkar duga gott.
Har också provat lite absorberande material i taket. Något förvånande tyckte jag att det blev en liten förbättring. Men inte gjort något. Eller provat vidare.
Eftersom jag har elektrostater så har jag inte bryt mig om denna frågeställning så där. Men har i princip en grövre form av diffusorer genom att jag förvarar snedställda lp-skivor i 16 ”fack” i en Stringhylla. Kunde då konstatera en av mig upplevd förbättring. Men då ingen mätning utan bara höra. Detta behöver inte nödvändigtvis bero på att jag påverkar de tidiga reflexerna. Det kan ju också beror på att jag i någon mån ändrar gångvägen för basfrekvenserna. I detta område har jag haft stora problem.
Det kan finnas en parameter i allt som påverkar intrycket. Det är själva ljudvolymen. Kan vara så men inte helt stensäker på denna faktor.

Finns ingen argumentation i detta. Enbart egna erfarenheter som ren amatör. Men reflektionerna kom när jag läste det som bl a IÖ skrivit.

Återgå till Carlsson Illuminati