Hur göra med ärvda OA-12

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
NirreFirre

Hur göra med ärvda OA-12

Inläggav NirreFirre » 2014-06-02 18:42

Hej, jag vill fixa till ett par OA-12 min far hade tänkt renovera innan han tyvärr gick bort i förtid för några år sedan. Jag har läst och läst och står inför ett par val som jag hoppas få lite hjälp med här.
photo5.jpg
photo5.jpg (83 KiB) Visad 6798 gånger

Han hade läst på och köpt fyra nya CT62 diskanter men var nog lite osäker på om basarna var ok. Det är ersättarna 833413 med skumkanter som grafpro inte direkt höjer till skyarna.. men de ser väl ok ut? Vågar man prova?
photo2.jpg
photo2.jpg (99.73 KiB) Visad 6798 gånger

Om inte så verkar B65OA-II vara rätt val även om det Satorielement som grafpro dissekerat i annan tråd ser lovande ut men troligen (?) inte för 2,5ggr pengarna..hmm

Sedan, borde man överge/sälja CT62orna (verkar finnas OD-11 ägare m fl som skulle kunna vara intresserade?) till förmån för nya Obi T22 som dessutom verkar enklare att montera. Då bygger jag ett nytt delningsfilter för både LP och HP med delning kring 3kHz? Energikurvan upp till 3kHz för delning där verkar ju ok i mätningarna på B65OA-II, och då slipper T22orna spela till 2kHz. Eller feltänkt? Vet någon vad det HP filter som IÖ ritat på HiFikits sida resulterar i? Mina Bastakunskaper är lite dåliga för att våga lite på att det ger rätt värden. Söker man här eller andra forum så verkar det vara lite snurrigt med hur ObiT22-filtren egentligen ska se ut..olika förslag hit och dit. Det befintliga filtret verkar något uppdaterat om jag förstår http://www.carlssonplanet.com rätt:
photo3.jpg
photo3.jpg (96.78 KiB) Visad 6798 gånger

Skulle bli väldigt glad om dessa kunde få spela lite Willy Deville och Mark Knopfler (farsans husgudar) av både sentimentala, hifilogiska och tekniska skäl (har ett par Ino piP och vore kul med direkt jämförelse i våran öppna betonglägenhet). Om jag har medlen (och ev tiden), borde jag satsa på nytt överallt?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Hur göra med ärvda OA-12

Inläggav paa » 2014-06-02 18:45

Om inte skumkanten smular sig och spricker sönder när du petar på den med fingret, så kan du prova dom.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2014-06-02 22:32

Hej!
Grattis till ett par riktigt trevliga och snygga högtalare! Jag har ganska nyligen renoverat ett par som spelar roligt i fritidsstugan. Jag bestyckade dem med renoverade originalbasar och T22:or med rekommenderat filter enligt grafpro/carlssonplanet och är riktigt nöjd med resultatet.
Som Paa skriver kan du pröva baselementen om inte skumkanterna smular när du petar på dem. Men de ser misstänkt rötiga ut i kanterna på bilden.
Är du inte erfaren högtalarkonstruktör med mätmöjligheter skulle jag satsa på någon av rekommenderade elementkombinationer med framtagna filter. Att laborera på måfå utan mätmöjlighet och kunskap är i princip dömt att misslyckas.
Själv är jag som sagt nöjd med kombon original 165:or och t22, där mitt mål var så bra som möjligt till minsta insatskostnad.

Lycka till!

Med vänlig hälsning, Mats

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-02 23:25

Bra råd!

Och går upphängningen sönder så är det bara att kanta om eller
byta dem till B65oa-II.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-06-03 00:11

Schyssta burkar NilleFirre, som jag förstår så bor du i tjockhult ? där det finns många meckargubbar som säkert kan hjälpa dig med ny kanter! Om inte ta kontakt med Per Guldbrandsen på Carlssonplanet.com han hjälpte mig att få igång en hel del element i början av mitt Carlsson-missbruk.

Och original diskanterna är inte så tokiga om dom är fräscha och gör jobbet med hyfsat låg distorsion.

Lycka til!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2014-06-03 00:15

Tackar alla för tips och råd,
tror jag börjar enklast möjliga med finishen även om mitt mål nog blir mer kostnadsineffektivt i slutändan än ditt Mats :) Jag mäter lite med REW i rummet och lyssnar efter nåt trasigt som steg 2 :) skönt att inte någon verkar orolig för förstärkaren iaf.

Som överkurs kan jag ju testa filterjusteringar med aktiv miniDSP-delning vid 3kHz om det det saknas energi mellan 2-3kHz. Nya filtren verkar väldigt enkla att löda så där blir det nog inga problem.

Och som Ingvar sa, nya basar bara om de halvgamla packar ihop.

Återkommer i sommar med rapport.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2014-06-03 01:02

Har ingen egen erfarenhet av om REW ger dig tillräcklig upplösning för filterkonstruktion, så det får du avgöra själv. Jag har själv inte orkat mäta på mina OA-12 än, men jag gissar att de inte uppvisar något lättolkat resultat som blir enkelt att laborera vidare med själv. MiniDSPn är ett utmärkt utvecklingshjälpmedel tycker jag, men resultatet behöver ju sen översättas till passiv filterfunktion för de aktuella elementlastimpedanserna om du tänkt dig en sån lösning i slutändan. Och då är det det akustiska resultatet som behöver replikeras inte det elektriska.

Stigs konstruktioner är erkänt välavvägda i balans mellan direkt och reflekterat ljud vid uttänkt placering i möblerat rum. Inte lätt att ge sig på med andra ord och svaret ges inte av en enskild mätning. Jag hyser tillräckligt stor respekt för originalkonstruktionen och de modifieringar som utarbetats för att inte orka ge mig på en egen lösning (än). Hellre lyssna och njut av ursprungskonstruktionen som tänkt. Det är den tillräckligt bra för.

Lycka till och fortsätt gärna rapportera dina framsteg i tråden.

Med vänlig hälsning, Mats

Användarvisningsbild
AnteEB

Inläggav AnteEB » 2014-06-03 20:27

Jag har själv renoverat ett par OA-12 med B65OAII-basar och T22-diskanter. Här har du ett schema på filtren som jag byggde till mina, enligt Grafpros instruktioner i diverse trådar.

Tonbyglarna är förbikopplade och diskanterna är dämpade till den lägsta nivån Grafpro rekommenderade. Vill du ha en annan dämpning är det bara att ändra värdet på resistanserna. Det är även en extra kondensator parallellt med baselementet som tillkom lite senare efter ytterligare rekommendationer för just B65OAII-elementet som jag läste någonstans, kan ha varit en tråd här eller på Carlssonplanet eller Grafpros hemsida. Det kan ha varit en hörbar skillnad, jag hade inte använt högtalarna så länge innan jag la till den extra kondensatorn och det var länge sedan nu.

Jag är väldigt nöjd med mina OA-12:or med detta filtret, jag kan inte påstå att jag har märkt av någon distorsion från diskanterna med detta filter men vill du dela vid en annan frekvens så får du gärna återkomma med resultat.

Jag bifogar mitt filter om du vill ha något att gå efter, detta är ihopknåpat för ca 4 år sedan. Byggt efter Grafpros och även Ingvars, tror jag, rekommendationer.
Ser ni något galet så påpeka det gärna men jag har använt dessa i några år nu och är väldigt nöjd.
Filter OA-12 för T22 Diskanterna.png
Filter OA-12 för T22 Diskanterna.png (22.91 KiB) Visad 6530 gånger

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2014-06-09 18:31

Tack Ante! Det kommer komma väl till pass misstänker jag.

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2014-06-17 09:38

Första kollen så ser jag att alla skruvar till bafflarna och elementen saknas.. Uppdammsugna enligt mor :( Vet någon om det finns en förteckning över dimensionerna man ska använda? Gissar att det går att ha sönder gängorna etc med fel.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2014-07-28 13:25

Skruvarna är inga problem att få tag i nya. Jag har OA12 själv och om du vill kan jag räkna dom. Skruvarna finns nog att köpa på Sieverts skruv på Lindhagenplan. När jag bodde i Sthlm var jag där jämt för att leta skruv till min engelska mopedmotor.

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-07-28 14:29

Hur många skruvar är det till bafflarna?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2014-07-28 14:42

Men Peter, det vet du tror jag. Du är ju den ena av mina två orthoakustiska hjältar här på Faktiskt som jag aldrig vågar fråga något då jag inte kan ta orden "Sir, geni" i min mun. Men jag gick och räknade, dom är 11 per baffel. Dimensionerna vet jag inte då jag inte skruvade ur någon skruv. Men de elva till baffeln är längre än de fyra till basen. Men jag har för mig att de är lika grova.

Jag är dock övertygad om att det finns betydligt större auktoriteter på området här på forumet som bättre kan beskriva skruvarna än vad jag kan.

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-07-28 15:00

Andersh74 skrev:Men Peter, det vet du tror jag. Du är ju den ena av mina två orthoakustiska hjältar här på Faktiskt som jag aldrig vågar fråga något då jag inte kan ta orden "Sir, geni" i min mun. Men jag gick och räknade, dom är 11 per baffel. Dimensionerna vet jag inte då jag inte skruvade ur någon skruv. Men de elva till baffeln är längre än de fyra till basen. Men jag har för mig att de är lika grova.

Jag är dock övertygad om att det finns betydligt större auktoriteter på området här på forumet som bättre kan beskriva skruvarna än vad jag kan.

Mvh, Anders

Jag har aldrig ägt OA12 då det begav sig men har fått ett par av en vänlig själ på faktiskt.se Bill50x. Jag har dessa i en annan lokal annars hade jag tittat. På OA116 och OA2212 så är den ena av dessa skruvar mycket tunnare än de andra. Frågan är om det även är så på OA12? Jag får gå och kolla.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2014-07-28 15:27

Du behöver inte kolla skruvarnas dimensioner om du inte vill. De är alla lika grova. Det är längden som skiljer sig åt. Men alla 11 som sitter i baffeln är lika grova och jag är nästan säker på att dom är lika långa. Om önskan finns kan jag skruva ur en och mäta.

Har du något lyssningsintryck av oa12? Jag tycker dom låter jättebra. Men om du tycker det så låter dom antagligen bra på riktigt.Om jag var rik skulle jag antagligen köpa ett par ägg. Men står valet mellan att byta bil och köpa ett par nya högtalare är det svårt att få med familjen på att behålla bilen och köpa ett par högtalare.

/A

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-07-28 15:53

Jag har inga skruvar till basarna, men jag har ett gäng skruvar till baffel på OA116, utom den smala. Ska kolla om det är samma längd till OA12

I så fall kan jag troligtvis skicka 22 st. Jag måste kolla upp hur många jag har innan jag kan ge definitivt besked.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2014-07-28 16:04

Det är ju till Nirrefirre dom ska så det räcker väl med att ni möts vid slussen?

Du Peter som jag tror har lyssnat till allt, är det stor skillnad mellan oa12 och oa2212? Eller är det bara snoppen som blivit rejält längre på oa2212?

Sitter nu och lyssnar på "The Wall" i mina hemmasnickrade högtalare som kraniet gjort, prot1/DS219O. Det låter rätt ok, men det låter bättre i oa12. Önskar att Peter mfl. ville hälsa på och lyssna.

/A

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2014-07-28 18:39

petersteindl skrev:Jag har aldrig ägt OA12 då det begav sig men har fått ett par av en vänlig själ på faktiskt.se Bill50x. Jag har dessa i en annan lokal annars hade jag tittat. På OA116 och OA2212 så är den ena av dessa skruvar mycket tunnare än de andra. Frågan är om det även är så på OA12? Jag får gå och kolla.

Mvh
Peter

Jag har OA2212 och har haft OA116 och haft bafflarna av på båda modellerna. Att ena skruven skulle vara mycket tunnare än de andra har jag inte märkt. Eller kommer i alla fall inte ihåg. Hmmm.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2014-07-28 21:03

Hej och tack för engagemanget, jag fick tidigare pm av Ante om dimensioner men lyckligtvis gjorde en storstädning hos mor min att en påse med 13 av 14 skruvar hittades [emoji15] så nu är saker och ting igång.

Ordentlig intern rengöring, nya anslutningsbrunnar, internkablage och ett par tätningslister blev första kvällens resultat. Så här var startpositionen, damm och skumkanter som föll isär vid minsta beröring.
Bild
Bild
Bild
Som jag läser det har någon redan bytt ut kondingarna i filtren och även då satt i de tveksamma SC165 som såldes under 90-talet med fel dimensioner etc. Så jag slog till på nya B65oa-II i helgen. Köpte även ett Satori element för utvärdering hos IÖ efter semestern (se separat tråd).
Bild
Gick igenom båda filtrens lödningar, dit med kabelskor, mer tätningslist och putsade ena diskantbygeln med hål fin.

Farsgubbens påse innehöll ju CT62or, vinkeljärnen från Elfa, rätt enkardelig kabel mm så mitt jobb blev rätt enkelt där. Valde dock att avvakta med slutmontering (svarta klossar bättre?) och kör "snygg" häftmassa [emoji41] tills jag vet/känner om nya filter och 4 T22 diskanter är värda att investera i.
Bild
Ca 30 graders lutning [emoji5]

Tack för tipset om Siverts skruv, den svarta baffelskruven jag saknar kan inte direkt bytas mot i handeln vanligt förekommande 4x40mm då gängorna skiljer sig åt och man känner att hålen protesterar när man börjar skruva i olika ersättare. Ska ta en bild senare och visa.

Har inte haft barn- eller frufritt (på länge [emoji12]), rummet och placeringen är långt ifrån optimala så lyssningsintrycken so far (främst i jmf med lika illa placerade piP);
- mycket fint att kunna få ok ljud i köket bakom [emoji16] högtalarna (bild kommer som förklarar detta)
- mer oberoende av var man sitter i soffan
- lurade mig att tro att jag slagit på basmodulen i hörnet (SVS SB12-NSD) efter semesterresan [emoji41] sweet!
- lite osäker på om allt är som det ska, får en rätt skum (fallande) mätkurva över 1kHz

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2014-07-28 21:12

Ja, ni ser ju leksakerna på golvet och kan lägga ihop 1+1..[emoji15][emoji17][emoji6]
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-07-28 21:14

NirreFirre skrev:Ja, ni ser ju leksakerna på golvet och kan lägga ihop 1+1..[emoji15][emoji17][emoji6]
Bild

Dina emoticons fungerar inte... möjligen för dig själv om du har någon plugin som tolkar dem, men inte för oss andra utan.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-07-29 00:05

Jag har nu kollat på mina OA12 och på de skruvar jag har som är till OA116. Mina skruvar är 1 cm längre än de i OA12 och jag provade att skruva in den längre i OA12 och det går utan problem. Gängan och diametern är samma.

Behövs det några skruvar så finns det :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-07-29 00:11

STDI skrev:
petersteindl skrev:Jag har aldrig ägt OA12 då det begav sig men har fått ett par av en vänlig själ på faktiskt.se Bill50x. Jag har dessa i en annan lokal annars hade jag tittat. På OA116 och OA2212 så är den ena av dessa skruvar mycket tunnare än de andra. Frågan är om det även är så på OA12? Jag får gå och kolla.

Mvh
Peter

Jag har OA2212 och har haft OA116 och haft bafflarna av på båda modellerna. Att ena skruven skulle vara mycket tunnare än de andra har jag inte märkt. Eller kommer i alla fall inte ihåg. Hmmm.

Baffeln på ovansidan är delad i två delar. Diskantbaffeln har ett avsnitt som är tunt (ung 1 cm) och ligger ovanpå mellanregisterbaffeln. Genom denna del går en skruv och den är tunnare än de andra. Vet man inte om det så kan man förväxla skruvarna. Om skruven saknas blir det läckage till mellanregistret.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2014-07-29 08:40

Ok, om jag någonsin öppnar ett par sådana igen så ska jag vara uppmärksam. Men för tillfället får skruvarna sitta där de sitter.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Återgå till Carlsson Illuminati